Musikk!

in #fredrikstad8 years ago

Hei alle sammen! :)

Jeg vil gjerne fortelle dere litt om favoritthobbyen min, musikk!

Jeg begynte i kor når jeg var 6-7 år gammel og frem til jeg var ca. 12, og trivdes veldig godt. Jeg fikk en del soloer både med en annen solist og alene. Dette syntes jeg var veldig stas! Jeg har vært med koret på ulike festivaler og turer, blandt annen en gospelfestival. Vi har også sunget med blandt annet Lisa & Sofie Børud og Nissa Nyberget & Elisabeth Lindland(som noen av dere kanskje husker fra julemorgen). Dette var en spennende periode av livet mitt hvor jeg fant ut at jeg ELSKER å synge! :)
Jeg har egentlig veldig lyst til å begynne i et kor igjen, nå i en ''voksen'' alder.

Jeg begynte med pianotimer når jeg var 8 år gammel. Jeg skjønte veldig fort at dette var noe jeg syntes var gøy, utfordrende, spennende og vakkert! Hjemme hadde vi ikke noe piano enda, så jeg spilte på pappa sitt gamle orgel når jeg skulle øve på leksene pianolæreren min ga meg (og lånte pianoet til venninnen min når jeg var på besøk hos henne).
Jeg fikk beskjed av pianolæreren min at jeg tok alt veldig fort, og var flink til å høre når jeg spilte en note feil (altså at jeg hadde ett godt gehør). Det pianolæreren min ikke visste(og fremdeles ikke vet) var at jeg syntes noter var forferdelig vanskelig å lære, da spesielt venstrehånds noter... Så det hele endte med at jeg lurte pianolæreren min i 4 år til å tro at jeg kunne noter. Hun spilte alltid sangene jeg skulle lære meg og øve på først, og jeg fulgte VELDIG nøye med på melodien.
Når jeg flyttet til Sverige fikk jeg ENDELIG ett eget piano av bestemor og bestefar! LYKKE :D
Jeg kan fortsatt ikke noter, men jeg lytter til sanger og melodier og setter meg ned å spiller de. Noen tar meg lang tid å lære og noen går fort.
Etter 18-års dagen min (som ble litt som en konfirmasjon, siden jeg aldri konfirmerte meg)kjøpte jeg meg ett ganske stort elektrisk piano (veldig viktig at det ble et piano og ikke et keyboard, for det hater jeg og spille på :p, man får liksom ikke samme følelsen som på et ordentlig piano). 

Jeg begynte å spille gitar når jeg var ca. 13 fordi mamma og pappa gikk fra hverandre og hos mamma hadde jeg ikke et piano, men jeg hadde en gammel gitar. Jeg fikk litt gode tips, råd og hjelp av en barndomsvenn av mamma som er veldig flink til å spille en del instrumenter, men han er en gud på gitar ;) Jeg syntes dette var veldig morsomt, og brukte mye tid på å lære meg de ulike grepene og sånt, for jeg hadde aldri gitartimer. (Og når jeg tenker over det nå, så husker jeg veldig godt en musikktime på barneskolen hvor vi skulle spille noe på gitar, og jeg bestemte meg for og aldri røre en gitar igjen, fordi det var slitsomt ;))

På piano så spiller jeg egentlig mest klassiske sanger uten tekster, mens når jeg spiller gitar så synger jeg med :)
Jeg elsker musikk! Musikk får meg til å slappe av, jeg drømmer meg bort ved pianoet, eller hvis jeg hører på musikk generelt. Musikk er min 'escape' fra den travle verdagen, og det finnes ikke noe bedre enn og bare ligge å lytte til sanger med ulike artister og i ulike sjangere! 

Her er forresten en liten snutt av en av sangene jeg pleier å spille på piano :)

https://www.instagram.com/p/0V-MH2tJk3/

Spiller dere noen instrumenter eller synger? Og hva er deres forhold til musikk? :)

- MaMo

Sort:  

Kanskje @mamo kan ta med seg gitaren til The Viking Office en fredagskveld hvis det skulle passe sånn, så kan vi ha litt Allsang på Kontoret...?
Jeg gleder meg til du legger ut noe av din egenproduserte musikk, MaMo!

Ja,, det kunne jo vært veldig koselig :))

Ja,, det blir veldig koselig :))

Det synes jeg og! :)

Nydelig Mamo, video snutten.
Jeg hadde en drøm om og spille gitar, men fikk vel en følelse at gitarkurset jeg gikk på den gang brukte alt for mye tid på å stemme gitarene for mange. Så timene ble oppbrukt og lærte ikke så mye. Dvs. min kamerat og jeg ble fort lei. Så vi prøvde oss mest på egen hånd etterpå og det ble det ikke noe greie på. Så andre interesser over tok.

Så synd :(
Jeg kan lære deg det basic jeg, @xpilar! ;)

Må vel si at jeg elsker musikk. Det har vel vært min greie gjennom mange år nå :) Sunget med store artister..vært heldig. Har også sunget masse i bryllup og i begravelser..noe jeg ser på som verdifullt. Musikk er universets og sjelens språk. Man kan bruke det som medisin og til alle anledninger.. Stå på...gleder meg med deg <3

Så godt å høre at vi er fler! ❤️
Jeg er helt enig med deg at musikk er universets og sjelens språk, for uten sjelen blir ikke fremførelsen noe bra ;)
Stå på du også!! ❤️

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.12
JST 0.028
BTC 54953.89
ETH 2913.89
USDT 1.00
SBD 2.03