Astrologi ?

in #fredrikstad8 years ago

I nettutgaven av Store norske leksikon, - som for øvrig har utviklet seg til å bli en meget god og etterhvert utdypende kilde, siden prosjektet ble startet for ikke lenge siden, kan man lese følgende som definisjon på Astrologi:   

«Astrologi, studiet av ekte eller forestilte forbindelser mellom himmellegemene og jorden. I snevrere forstand er det vanlig å definere astrologi som kunsten å spå om fremtidige hendelser og skjebner ut fra stjernenes stilling. Grunntanken er at hele universet utgjør en helhet hvor alle enkeltdelene virker inn på hverandre, og derfor har også makrokosmos (stjerner og planeter) en stor innflytelse på mikrokosmos (mennesket).   

Hovedoppgaven til en astrolog er å tolke disse påvirkningene ved hjelp av et horoskop som viser himmellegemenes posisjon på et gitt tidspunkt og ut fra et bestemt ståsted, og derigjennom lage et bilde av menneskets personlighet, talenter, ressurser og muligheter. Astrologien varierer i form, for noen er den en strengt deterministisk filosofi, mens den for andre er en form for psykologi som ser symbolske overensstemmelser mellom universet og mennesket.»  


Kilde: AstrologyAnswers.com

Astrologi kan diskuteres opp og ned og i mente, for uansett hvilken «side» man står på, kan argumenter bygges oppunder av studier, forskning og artikler.  

Det jeg finner ganske fascinerende med astrologi, er ikke dagshoroskop eller kjærlighetshoroskop som man kan lese overalt, og som mange lever slavisk etter… 

Det som er spennende er det faktum at de 12 stjernetegnene har sine egenartede og spesifikke trekk hva gjelder personlighet og hvordan de løser livets utfordringer, sorger og gleder.  DET er et spennende område av astrologien jeg ikke klarer å la være. Det jeg ser gjennom egne bekjente, er at det finnes en stereotyp på hvert enkelt stjernetegn som stemmer fortreffelig bra. 

Jeg tror at grunnen til at jeg begynte å lese om dette, er rett og slett at jeg er en person som blir veldig påvirket av månen. Og jeg skjønte ikke hvorfor.  Jeg kan ikke gi vitenskapelige bevis på hvordan jeg og livet mitt blir påvirket av fullmånen*. Men jeg skal LOVE dere at det kjennes!    

 http://forskning.no/menneskekroppen-sovn-biologi/2013/07/darlig-sovn-ved-fullmane 

(*påvirkningen fra fullmånen varer et par dager, både før og etter tidspunktet for at månen er på sitt fulleste – fullmåneinfluens)      

Send meg gjerne fødselsdato og år, så skal jeg gi dere stikkord til personligheten deres.   :)


Søndagsklem!

PS. Universets energier har vært gode, jordbundne og rolige idag, men hold et øye med veldig omskiftelige vinder som blåser inn i kveldinga. Kan gjøre oss litt svingende i humøret.  ;)

Sort:  

110895 :))

070795 :D

070576 :)

191071 ;)

I believe much more in the influence that food has in our being in our personality, desires, health, stado of mind, etc .. This is why it is said that you are what you eat.

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 63464.16
ETH 3111.33
USDT 1.00
SBD 3.98