Echt Nederlandse Stroopwafels maken.

in #food7 years ago (edited)

Weer eens lekker de keuken in. Dit keer wilde ik graag weer eens gebruikmaken van mijn kniepertjes ijzer. Stroopwafels werden het!

Voor dit recept heb ik de volgende ingrediënten gebruikt:
Voor de koek:

500 gram bloem,

250 gram boter,

150 gram suiker,

2 zakjes gist (7 gram per zakje)

60 milliliter lauwe melk

1ei

voor de vulling:

250 milliliter stroop,

200 gram bruine basterdsuiker

50 gram boter

1 theelepel kaneel.

IMG_20180127_112238.jpg

Je begint met het smelten van de boter voor de koek in een pannetje. Terwijl dit op een zacht vuurtje smelt weeg je de suiker en de bloem af. Dit doe je allemaal in een ruime kom. Daar doe je het gist, het ei en de lauwe melk bij. Daarna voeg je ook de gesmolten boter toe. Dit alles kneed je tot een soepel deeg. Daarna zet je het 45 minuten weg om te laten rijzen.

Terwijl ik daar op wacht doe ik vast de stroop, suiker, kaneel en boter in een pannetje.

Na de 45 minuten kneed je het deeg nogmaals goed door en maak je er balletjes van. Ik hou meestal een wat grote ping pong bal aan als formaat. Maar dat kun je bepalen. Des te groter de bal des te groter de wafel. Hou alleen wel in de gaten dat het in je ijzer moet passen.

Als dat klaar is zet ik het ijzer aan om warm te worden. Ik zet die van mij bij dit recept op de maximale warmte. Verder zet ik het pannetje met alles voor de vulling op het vuur. Warm het op en klop alles goed door elkaar. Hij zal dan dunner worden. Als je hem te dun vind laat je het even afkoelen en vind je het weer te dik warm je het even op.

Je legt een balletje van het deeg in het midden van het ijzer. Doe het ijzer dicht en ik druk het altijd een aan. Je laat de koek gaar bakken. Als er geen stoom meer uit komt en de koek een mooie kleur heeft is de koek klaar.

IMG_20180127_122315.jpg
IMG_20180127_122327.jpg
IMG_20180127_131506.jpg

Dan komt het werkje waar wat snelheid en handigheid voor is vereist. Het open snijden van de koeken. Mocht dit echt n niet lukken kun je ook twee dunne koeken op elkaar doen.
Als je de koek hebt open gesneden verdeel je er met een lepel het warme stroopmengsel op. En legt dan de twee delen op elkaar om af te koelen.

En dan het reslutaat heerlijke zelf gemaakte stroopwafels.

IMG_20180127_135324.jpg

Sort:  

@maggy26. Let op! Je hebt @cheetah wakker gemaakt. Dit is een bot die uiteindelijk jouw posts gaat flaggen als je niet de volgende regel in acht houdt:

Als je eerst post op yoors of fb of iets dergelijks, dan beschouwt @cheetah het als plagiaat wanneer je dat hier ook post!

Beter eerst op steemit posten en daarna ergens anders 😉

Dank je voor de tip. Zal hier op letten.

vermelding.jpg
Klik op de afbeelding om deze terug te vinden.

Lekker! Zie cheeta comment, je staat nu vermeld dat cheeta report.. Heb t zelf ook een keer gehad, dacht dat ik mijn eigen content wel kon gebruiken, maar dat is niet.. Tip om te voorkomen dat je reputatie nd knoppen gaat, niet meer doen :-) verder nu zin in een stroopwafel haha

ok dank je voor de tip. Zal het niet meer doen

Oh heerlijk! Ik vind stroopwafels heerlijk. Vooral warm van de markt, ken je ze? Die marktkraampjes met stroopwafels? Lekkere warme grote stroopwafel. Heb ze nog nooit zelf gemaakt eigenlijk, toch eens proberen.

die ken ik zeker. Of van die kruimels met stroop er over heen. Het is leuk om te doen. En ik vind ze minimaal net zo lekker. Kijk alleen uit dat je niet uitschiet met de suiker daar worden ze wat zoet van. Of dat moet je juist lekker vinden. En ook hier mee kun je de kruimels natuurlijk verzamelen en er dan wat stroop overheen doen.

Eerste even kijken of ik ergens zo'n wafelijzer kan fixen ;-)

Het kan geloof ik ook zonder zo een ijzer. Maar ik vind het zo gewoon leuker! Je kunt of een stroopwafelijzer of een kniepertjesijzer er voor gebruiken

@maggy26 bedankt om onze nieuwe tag 'all dutch' te gebruiken, groeten

Het water komt me in de mond...

Dat kan ik me goed voorstellen, ze waren ook erg lekker.

@maggy26 Dit pareltje van een post is ontdekt door het dutch OCD-team @jackjohanneshemp en @poeticsnake!

Reageer op deze reactie als u dit accepteert en hier aan mee wilt doen. Door dit te accepteren, maakt u kans op een extra beloning en kan één van uw foto's in onze compilatie post worden gebruikt!

Je kunt @ocd volgen - Je kan daar meer lezen over het project en andere pareltjes van posten vinden!
Wij streven naar transparantie.

@ocd heeft nu een getuige. Je kunt stemmen op @ ocd-witness met SteemConnect of op Steemit Witnesses om andere ondergewaardeerde auteurs te helpen ondersteunen.

@jackjohanneshemp om te beginnen vind ik dit een heel leuk compliment. Ik accepteer dit zeker en doe hier natuurlijk graag aan mee!