Dag Facebook

in #facebook6 years ago (edited)

In mijn column van het FD van 11 december kondigde ik aan dat ik ging stoppen met Facebook. Dat bleek in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. Voor al diegenen die ook Facebook gaan verruilen voor Steem-It heb ik hieronder een simpel stappenplan gepost.

1. Dataportabiliteit

Mark Zuckerberg neemt niet graag afscheid en heeft “account opheffen” goed verstopt in het instellingen-menu. Je moet eerst rechtsboven klikken op het driehoekje (1). Daarmee kom je in het "instellingen"-menu.

facebook-settings.001.jpeg

Zorg er wel voor dat je eerst je data download. Het zijn immers JOUW gegevens. Die link zit verstopt onderaan de opties (2). Het duurt een een aantal dagen. Waarschijnlijk hoopt Zuck dat je je bedenkt, maar dan krijg je een keurige ZIP-file met daarin je foto's, je vriendenlijst, chats en andere gegevens in html-vorm. Ik heb mijn ZIP-file hier upgeload.

2. Sociale druk

Nadat je je gegevens hebt gedownload, kun je bij "Manage Account" (3) op EDIT klikken. Daar aangekomen werpt Zuck drie hordes op om je in zijn web gevangen te houden (4). Allereerst verschijnen er foto’s van vijf goeie vrienden met daarbij aangrijpende bijschriften als Karin gaat je missen! Guido gaat je missen! Een gewiekste vorm van sociale chantage waarbij ik betwijfel of mijn vrienden daar toestemming voor hebben gegeven.

bye-friends.png

Bij de volgende horde (5) word je gevraagd waarom je eigenlijk met Facebook wil stoppen. Bij elke reden (Het kost te veel tijd. Ik voel me niet veilig. Ik snap er niets van.) word je een tegenoplossing geboden. Je moet blijkbaar stevig in je schoenen staan om alsnog de juiste vinkjes te zetten en zo je vertrek te motiveren. Het was bij mijn eerste poging zelfs zo dat de "deactivate"-knop helemaal niet ingedrukt kon worden. Pas na nog een keer alles invullen en vinkjes zetten, kwam het verlossende bericht.

deactivated.png

Aan het einde van de rit krijg je een keurige melding van Facebook dat je account is gedeactiveerd. Dat niet alle gegevens van hun servers zijn verwijderd, blijkt wel uit het feit ze je uitnodigen om snel weer in te loggen met je bestaande (!) gegevens.

Cold turkey

Als je zeker (zeker) weet dat je echt geen gebruik meer zult maken van Facebook, kun je ervoor kiezen om de DELETE-functie te gebruiken. Dan belooft Facebook binnen enkele maanden alle foto's, berichten enzovoort van hun servers te verwijderen. Tot die tijd tel je gewoon nog mee voor hun immense bereik en verkopen ze je profiel aan adverteerders.

delete-yes.png

Tot slot

Vormt Steemit een bedreiging voor Facebook? Nee, vooralsnog zal het vooral een publiek trekken van nerds, crytpo-heads en andere innovatieve types. Maar met meer dan 500.000 gebruikers ben ik benieuwd hoe stevig de oprichters in hun schoenen staan. Want ergens in 2018 zal loverboy Zuckerberg op de stoep staan met een bosje prachtige dollarbiljetten in zijn handen.

Sort:  

Ha Jim welkom!

Maar ja dit is een blockchain, dus die kan je niet overkopen. Zuckie kan alleen al de liquide Steem opkopen van cryptocurrency exchanges. En individuele accounts, waaronder inderdaad @steemit user.

let me know als je er meer over wilt weten en hou https://steemfest.com ook in de gaten :)

laten we hopen dat steemit het overwint van fb, want fb gebruikt je gegevens en stuurt je spam, het is idd niet gemakkelijk om mensen te overtuigen hun fb account op te zeggen, maar de beweging is er al, groeten
i love this post.jpg

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64271.38
ETH 3157.43
USDT 1.00
SBD 4.25