Min Facebook konto lukket ned af Facebook

in #facebook7 years ago

For nogle uger siden oprettede jeg en ekstra #Facebook konto, årsagen var at jeg ville oprette en konto, der havde relation til mit arbejde med online markedsføring. Blandt andet i forbindelse med test af programmering op imod Facebook's API, hvis jeg opbygger nye Facebook-sider for kunder eller andet arbejdsrelateret på Facebok - ja så ville jeg gerne gøre det med en ny Facebook konto - en der ikke havde noget som helst med min private Facebook profil at gøre. Dog ønskede jeg ikke at skjule mig bag en anonym facade.

Den private Facebook konto vedblev at være oprettet som: 'Grosen Friis'
Min nye arbejdsprofil på Facebook satte jeg op til mit fulde navn: 'Rasmus Grosen Friis'

Jeg jeg hedder også Rasmus, men har ikke brugt det som kalde-navn siden starten af 1990'erne, da jeg flyttede på kollegie, hvor der var andre der også hed Rasmus. Long boring story!

Mandag d. 23/1-2017 skulle jeg oprette 5 nye Facebook-sider for en kunde i forbindelse med mit arbejde og jeg loggede på min nye arbejds Facebook konto, men konstaterede at den var #lukket ned, den var blevet påpeget som værende en plagiat-konto set i forhold til min private Facebook-konto. Det kunne jeg godt se nogen kunne mistænke den for at være, så jeg fik fat i Facebook's support og sendt dem et billede af mit pas med billede, fødselsdato og fulde navn og profilen blev åbnet igen efter kort tid.

Men kort efter samme dag, da ville jeg i min frokostpause lige logge på min private Facebook-konto og blive opdateret, men så var den pludselig lukket ned, for nu blev den nemlig opfattet som plagiat af min nye arbejds Facebook-konto.

Og så startede udfordringerne for alvor, for uanset hvilken form for dokumentation jeg sendte til Facebook's support, så ville de ikke godtage det, og det jeg kan udlede af kommunikationen med dem, er, at de skal have noget udstedt fra det offentlige med mit kaldenavn, altså kun 'Grosen Friis', mit billede og min fødselsdato - og problemet er, at det kan jeg ikke frembringe, alt fra det offentlige med billede og fødselsdato er jo altid i mit fulde navn.

Facebooks krav til dokumentation


Her kan du se hvad Facebook i skrivende stund giver af muligheder for at kunne få genåbnet en lukket Facebook-konto, og personligt er jeg slet ikke i tvivl om at jeg med den dokumentation jeg sender til dem lever op til det Facebook lister ved mulighed nr. 3.

Dokumentation til Facebook's support

Jeg sendte dem billeder af følgende 8 typer dokumentation:

  1. Pas
  2. Kørekort
  3. Sygesikringsbevis
  4. VisaDankort
  5. Radioamatør Licens
  6. Lønseddel
  7. Trykt adresse på uåbnet magasin
  8. Legoland sæsonkort

Og tillige ofte to billeder, en tæt på liggende på bordet, og en hvor jeg holder det i hånden, så Facebooks support kan genkende eksempelvis mit sygesikringsbevis og mit ansigt på samme tid.

Type CPR-nummer Fødselsdato Fulde navn Kaldenavn Billede Adresse
Pas JA JA JA   JA  
Type CPR-nummer Fødselsdato Fulde navn Kaldenavn Billede Adresse
Kørekort JA JA JA   JA  
Type CPR-nummer Fødselsdato Fulde navn Kaldenavn Billede Adresse
Sygesikringsbevis JA JA JA     JA
Type CPR-nummer Fødselsdato Fulde navn Kaldenavn Billede Adresse
VisaDankort     JA      
Type CPR-nummer Fødselsdato Fulde navn Kaldenavn Billede Adresse
Amatørradio Licens       JA   JA
Type CPR-nummer Fødselsdato Fulde navn Kaldenavn Billede Adresse
Lønseddel JA JA   JA   JA
Type CPR-nummer Fødselsdato Fulde navn Kaldenavn Billede Adresse
Uåbnet jagtblad m/adresse       JA   JA
Type CPR-nummer Fødselsdato Fulde navn Kaldenavn Billede Adresse
Legoland sæsonkort       JA JA JA
Type CPR-nummer Fødselsdato Fulde navn Kaldenavn Billede Adresse
Total 4 4 4 4 3 7

Facebook's verifikation nr 3


Jeg gik efter Facebook's verifikation nr 3, som siger

"Two different ID's from option 2, that both show your authentic name".

  • Radioamatør licens
  • Lønseddel
  • Trykt adressefelt på uåbnet magasin

"One additional ID, that includes a date of birth or photo, that matches the information on your Facebook profile. This ID can be from either option 1 or 2 above, and the name does not have to match the other two ID you submit"

  • Pas

Læg især mærke til der til sidst i Facebooks krav for mulighed 3 står: "and the name does not have to match the other two ID you submit"

Det tolker jeg sådan, at jeg kan bruge de første tre stykker dokumentation til at vise mit kaldenavn, og så er det iorden hvis mit pas står med fulde navn.

Her kan du se en kopi af min korrespondance med Facebook's support

Selvom jeg meget gerne ville have min private Facebook-konto tilbage, så følte jeg mig til sidst lidt til grin, så jeg valgte selv at sige stop og farvel!

Konklusion


Facebook er en privat virksomhed og de er i deres gode ret til at bestemme, hvem der må bruge deres service og hvem der ikke må, ikke mindst da jeg jo har godtkendt alt det der står med småt og da jeg jo ikke betaler for at bruge deres platform. Den måde jeg har "betalt" til Facebook har været igennem at se deres reklamer, via mine posts/videoer og igennem mit engagement.

MEN jeg ved ikke præcist hvorfor min konto er blevet lukket ned, og får det ikke at vide af Facebook. Jeg ved ikke om det skyldes navne-sammenfald imellem min gamle private Facebook-konto eller min nye arbejdsrelaterede Facebook konto. Eller om det er noget helt andet?

Jeg har tabt +5 års tilstedeværelse i Facebook og jeg har tabt +1.000 kontakter til andre mennesker, som primært blev FB ven med mig eller vice versa på grund af en fælles passion for ideen om frihed (og det er jeg jer iøvrigt dybt taknemmelige for). Og det gør det blot endnu mere ærgeligt

Det kan være der er nogen der måtte læse dette, som vil tænke, at jeg jo bare kan lave en ny konto og forsøge at få mine kontakter tilbage. Men der må jeg erkende, at det vil jeg ikke, jeg har ikke længere lyst til at bruge Facebook's platform længere. Jeg får ikke at vide hvorfor min private Facebook konto er lukket ned, uanset hvilken dokumentation jeg sender til Facebook's support, så bliver det afvist som værende ikke tilstrækkeligt.

Facebook kan som socialt medie få en papkasse at hoppe i!

Fremtiden byder på følgende planer:

  • Min blog Voluntarist.dk skal være omdregningspunktet fremover, og jeg har allerede fået lagt et mobilvenligt design på
  • Jeg vil kombinere posts på min blog med posts på min konto hos Steemit.com
  • Jeg vil oprette en Vid.me konto, jeg vil genoplive min Vimeo.com konto og fastholde min nuværende YouTube-kanal - til alle de videoer jeg har og vil producere fremover.
  • Oprette en Twitter-konto til min blog, og jeg har hørt David Seamann nævne at der er ny konkurrent til Twitter, der vil jeg også oprette en konto tilknyttet bloggen.
  • Jeg vil bruge den Google+ side, der automatisk følger med min YouTube kanal

Og måske får jeg en gammel drøm opfyldt med at få tid til at lave dybdeborende research og producere langt mere indhold på min blog og langt flere videoer end jeg tidligere gjorde. Her har mit engagement på Facebook i mange mange år taget rigtig meget af min fritid.

Kampen for ideen om frihed, og det frie samfund - uden staten - fortsætter ufortrødent :)

Vi ses helt sikkert derude, enten online eller in-real-life - det bliver bare ikke på Facebook :)

/Grosen Friis

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.032
BTC 63585.64
ETH 3035.86
USDT 1.00
SBD 3.84