Corona-bilden vilseleder?

in #corona4 years ago (edited)

Bilden nedan finns i otaliga varianter i alla media i hela världen. Bildtexten till den variant som jag såg på sverigesradio.se
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3113&artikel=7443332
fick mig att skriva till upphovsmannen för att få klarhet. Oklarheten är mångbottnad som du kan se av mitt mejl.

Skärmavbild 2020-04-07 kl. 16.29.55.png

Bilder i media används för att säga något utöver vad som står i texten. En knivskarp, tydlig bild ger intryck av vetenskaplig pregnans och precision. Vad vi vet. Ingen tvekan här. I själva verket är de bilder som säger sig vara foton från elektronmikroskop
1 aldrig i färg
2 ofta oskarpa
med andra ord rätt tråkiga och skulle hos en lekman kanske väcka reaktionen:
– Det där skulle ju kunna vara vad som helst.
Och det intrycket vill man ju inte skapa. Inte när det är skarpt läge. För det är det väl?

Mitt mejl

Hej Stefan,

Du står som upphovsman till den illustration av 2019-nCoV som jag hittar här och förstås på många andra ställen. I bildtexten står det Foto: Stefan Hörberg/Rithuset AB/TT Nyhetsbyrån.

Har en fråga. Foto av vad?
- Är det ett foto av ett isolerat virus i elektronmikroskop? I så fall en vetenskaplig sensation!
- Är det ett foto av en illustration som du gjort?
- Är det ett foto av en illustration som någon annan upphovsman gjort?

I det senare fallet är du inte upphovsman som bildtexten antyder.

Lite obehagligt i mina ögon att Sveriges Radio är så otydlig i sin kommunikation. Gäller även andra media som t ex DN. De använder en version av samma bild och kallar den illustration från TT. Lika oklart i mina ögon. Public service har ett ansvar att vara kristallklara i sin kommunikation.

Skärmavbild 2020-04-07 kl. 16.48.31.png

Man kan tycka att mina frågor är obetydliga. Men, som du vet, en bild säger mer än tusen ord. En skarp och färggrann illustration ger ett helt annat intryck än en verklig svart/vit bild från ett elektronmikroskop.

Mvh
Lennart Mogren

Jag fick blixtnabbt svar på mitt mejl och korrespondensen återges längre ner.

Svaret är intressant på många sätt. Ärligt imponerad av kompetensen i hantverket. Här är länk till ArtStation
https://www.artstation.com/artwork/lVoqoG

Den 2020-04-07 kl. 18:41, skrev Stefan Hörberg:
Hej Lennart!

Hoppas att du förstår att det är en illustration.
Den ingår i en rad illustrationer som vi valt att ge bort, med enda motkrav att vi står som upphovsmän.
Att många inte förstår att det är en illustration, har jag vant mig med genom åren.

Tack ändå för att du engagerade dig.

Med vänlig hälsning,

Stefan

Hej och tack för svar!

Jo, jag förstår att det är en illustration och är inte så säker på att alla gör det.
Om jag fattar dig rätt ingår bilden i en rad illustrationer som ni har upphovrätten till.
Imponerande!

Mvh
Lennart

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.13
JST 0.027
BTC 58906.05
ETH 2666.51
USDT 1.00
SBD 2.44