Selské baroko

in #cesky6 years ago

Od nepaměti vládci určují životní styl svého lidu. I když prostý lid nemůže králův způsob bydlení, odívání, stravování, chování... ani vzdáleně napodobit, alespoň k němu vzhlíží a považuje ho za vzor naprosté dokonalosti.

Pro středověk platí, že od královského dvora se vše šíří ke šlechtě, od šlechty k měšťanstvu a ... Tam se cyklus zasekne. Venkovan se snaží přežít ze dne na den. Nemá prostřekdy, síly a čas dělat to, co vyšší vrstvy. A ani nesmí.

Středověk to je stavovský, kastovní systém. Je přesně stanoveno, jak dlouhou špičku střevíce smí mít císař, král, rytíř... měšťan. Kdo smí a nesmí nosit zbraň. Kolik věží smí mít na svém sídle hrabě a kolik baron, kolikaspřeží může mít kníže a kolik rytíř. Přestoupení se trestá.

Ale teď udělám velký střih. Rok 1781. Je zrušeno nevolnictví. V Rakousku. Poddanství s robotou sice funguje, ale... Císař chrlí dva patenty denně. Přestává být přehled, co se vlastně smí a co ne.

Koukej, koukej, koukej, jak je sedlák hloupej,
koukej, koukej, koukej, jak je hloupej!
On jede na pole, má hodinky dvoje...
...
On má pás na břiše
a na svým kožiše
tu-tu-li, tu-tu-li,
tu-tulipán!

Sedláci se začínají strojit a vybavovat jako páni... Ovšem se zpožděním asi 50 let. (Chasidští židé se také vlastně dodnes strojí jako polská nižší šlechta kolem roku 1700.)

Oni to baroko pochopili dobře. Když na to mám, tak musím dát na odiv, že na to mám. Císaři, co je císařovo, Bohu, co je Božího... A mně, co je moje! Baroko, to je divadlo. Každá činnost je obřad. Od procesí přes svatbu, popravu, korunovaci, přijetí návštěvy, bitvu... Svět je jedno velké jeviště!

Že neznám hodiny? Ale mám na hodinky! Tak si je koupím! A hned dvoje! Kolem Třicetileté války je zase jednou malá doba ledová. Panstvo nosí kožichy a kožené čepice, často z kůží dovezených z Ruska. Teď je sice už teplo, ale kožich zůstal odznakem vysokého postavení! (Marta Gottwaldová by Vám to potvrdila.)

No a stavitelství má ještě trochu zpoždění. Selské baroko přichází a panuje někdy mezi lety 1810 - 1850. Je to styl ozdobný. Funkčnost není prioritou. Prioritou je vzhled. Smyslem stavby je ukázat okolí, kdo jsem já! Ne těm panáčkům z města. Ti ať si o mě třeba myslí, že jsem hloupej! Dělám to kvůli ostatním sedlákům. Čím ozdobnější fasáda na domě, čím více arkýřů a nepravidelných výstupků ze zdi, tím bude vyšší můj společenský status! V tom soutěžíme! Nejúspěšnější bude rychtář.

Určitým zlomem je rok 1848. Přichází opravdu občanská společnost, je zrušeno i poddanství. Navíc se prosazuje i vliv povinné školní docházky. Sedlákovi došlo, že je lepší být bohatý než vypadat, jako že jsem bohatý. Selskému baroku zvoní hrana. Co se z něj udrželo při životě? Asi malované vinné sklípky na Moravě...

QmZdEgdEG3gM7H2SwXosyGgGNMV2NanfmiFcMKgeQgEc2i.png
@cleverbot @banjo

Sort:  

You got a 31.25% upvote from @stef courtesy of @krakonos!

Hey @krakonos
i saw your post its great you should use this service for more upvotes: http://postup4all.gq/

Well, I thought you meant turkey wings...

This post has received a 0.05 % upvote from @drotto thanks to: @krakonos.

Skvělý!

I dnes je ještě vidět dost lidí, kteří si jen hrají na to, že jsou bohatí ,-) Dělat ze sebe hogo fogo týpka, když rodina nemá co do huby, je sice hrozně hloupé, ale znám lidi, kteří takhle žijí. A to je asi ještě pozůstatek selského baroka ,-)

Btw: Jak vznikl výraz hogo fogo?

Loading...

The boy is dead, his blood is red, and thus the worms he fed.

This post has received a 5.15% upvote from @lovejuice thanks to @krakonos. They love you, so does Aggroed. Please be sure to vote for Witnesses at https://steemit.com/~witnesses.

Hezky přiblížená doba, rád jsem si přečetl ;-)

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.16
JST 0.030
BTC 59035.93
ETH 2519.79
USDT 1.00
SBD 2.47