Jezdíme vpravo...

in #cesky5 years ago

V pátek jedu naposledy do svého současného zaměstnání. Samozřejmě, že už mám po 5 měsících vyježděnou svou trasu. Moc o cestě nepřemýšlím, funguji už mechanicky... Dynamický stereotyp se to jmenuje.

A na posledních 5 dnů mi DP.Hl.m.Prahy připravil tramvajovou výluku na Harfě. Takže hezky na Palmovce nastoupit do náhradního autobusu X25 a na takové výjimečně používané tramvajové smyčce se překulit do tramvaje X35... Nemůžu se duševně vypnout, musím přemýšlet...

To jsem na tom ale dobře... Všichni víte, že když k nám vpadla 15.3. 1939 okupační německá vojska, jezdilo se vlevo. Oni přijeli vpravo... A od 17.3. se vydala vyhláška, že všichni jezdí vpravo. Všichni, mimo Prahu...

Praha začala jezdit vpravo až 26.3. Proč? Tramvaje... Rušení a stavění nástupních ostrůvků, posuny na jiná místa, označení zastávek, úprava výhybek, úprava některých tramvají (Některé měly dveře na obě strany, ale některé ne.)... Za 13 dnů. Přijde Vám to strašně rychlé, že by se to dneska táhlo měsíce?

Nechci nadávat na dobu současnou a vyzdvihovat tu minulou. Pravda je, že změna systému jízdy byla plánovaná v celém Československu od 1.5.1939. Plány na všechno už byly. Okupanti celou věc jen urychlili...

Ales stejně... Mimo Prahu se už 11 dnů jezdilo vpravo a v Praze ještě vlevo... Jak by se Vám jezdilo v takových podmínkách? A vůbec, kdybyste najednou měli jezdit po Británii, jezdilo by se Vám tam dobře? A tam to všichni vlevo umějí, ale v Protektorátu to nikdo neuměl... Přenastavovala se zrcátka, kroutilo se světlomety... A stejně se občas někteří řidiči zapomenuli... Já vím, byl houby provoz... No ale zlatá výluka na Harfě!

Teď druhé jádro článku. Kdybych byl historik, mohl bych napsat knížku "Dopravní nehodovost na počátku Protektorátu a její odraz v dobovém tisku". Prostudoval bych hlášení německých jednotek o haváriích vojenských vozidel v prvních několika měsících okupace. Prošel bych si policejní a četnické záznamy. Prošel bych dobový tisk...

Pracovní hypotéza by byla, že nehod prudce přibylo a noviny je postupně začaly tutlat. Časem nehod ubude, jak ubudou benzínové a naftové příděly a lidé si zvyknou... (Lékaři vykonávající praxi měli příděly PHM vždycky dostatečné. Němci měli hrůzu z epidemií... Jen tak na okraj.)

O jediné nehodě víme všichni. Básník Jiří Orten se špatně rozhlédl a ... BUM. No... Já tuhle knížku nenapíšu. Nevím, jestli by to byl bestseller. Teď úplně odhlédnu od toho, jestli bych to dokázal. Moje němčina je ještě rezavější než angličtina... Měla by být taková studie napsána?

Když už jsem psal diplomku o Japoncích, tak jsem dostal/vybral si v jednom dějepisném předmětu ročníkovou práci "Ohlas japonského útoku na Pearl Harbor v české protektorátní publicistice". (Zadavatel samozřejmě věděl, o čem píšu diplomku a šel mi "na ruku".) Opravdu jsem prohrabal stohy novin a časopisů... (Jistě existují i anotační katalogy. Ale tam nemusí být všechno. Psali je také študáci jako své seminární a ročníkové práce. Já taky...)

Pochopitelně, nebyla to má jediná práce s českým tiskem během studia. Takže když @godfish zmiňuje tehdejší vysokou úroveň, tak vím, o čem mluví. Občas jsem se také začetl mimo své téma... Jasně, že to nebylo absolutní...
QmZdEgdEG3gM7H2SwXosyGgGNMV2NanfmiFcMKgeQgEc2i.png
@cleverbot
@automation

Sort:  

K první části článku: V pohodě, v Anglii i na Bali jsem řídil od prvního dne a řekl bych, že trvá jen pár vteřin, než člověk nahraje software a už to vůbec neřeší. Co jsem řešil byl návrat do ČR v anglickém autě. Předjíždění a zajíždění do parkovišť se stalo náročnějším.

Co myslíš. Zvládne takový přechod spíš mladší, nebo starší člověk? Byli tehdejší řidiči spíše mladíci, nebo zralí muži?
Předpokládám, že Ty jsi spíš mladší ročník. Já jsem ročník 1967.

Jsem 83. Tak jeden úhel pohledu by byl, že mladší jsou adaptabilnější a schopnější rychleji vstřebávat/učit se. Ale za sebe říkám, že to bude hodně individuální. Schopnosti jako polohocit, odhad vzdálenosti, reakce atd jsou do nějaké míry vrozené a následně se vyvíjí tréninkem. Takže stařík, který udržuje mozek v chodu a to nejen kupříkladu četbou, ale i pohybem, bude mít vytříbenější smysly a schopnost pojmout to rychleji, než mladík, který se ničemu pořádně nevěnoval. Každé učení se v tomto smyslu pomáhá. Učení se básniček. Učení se žonglovat. Atd. Use it or lose it. Asi tak. Kratší verze: buď je člověk šikula, nebo nemehlo :)

This post has received a 1.04 % upvote from @drotto thanks to: @krakonos.

This post has received a 4.84 % upvote from @boomerang.

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 64058.80
ETH 3150.15
USDT 1.00
SBD 3.99