Hořekování nad rozbitým budíkem, kdo jsem (Introducing myself during my behavior)

in #cesky7 years ago

Přestal mi fungovat budík. Natahovací. Nic moc vzhled. Dostal jsem ho v roce 1982 k Vánocům. Tak abych si koupi nový, ne? A půjde taky 35 let bez servisního zásahu? Jistě víte, na co narážím.
Jiný příklad. Soused cestovatel a dobrodruh (Kterého měsíc marně lámu, aby se přidal na Steemit.) se před asi třemi roky účastnil Rally Budapešť - Bamako (hl.m.Burkiny Fasso). A jel Favoritem. Důvod byl prostý. Všem se budou auta rozbíjet. Ale to jeho opraví s kusem plechu skoro každý africký kovář. A opravdu, poruchám navzdory, on dojel. Mnohá modernější vozidla ne. A v cíli své auto se ziskem prodal. V Africe je svět ještě normální, umí si tam vážit fungujících, snadno opravitelných věcí. (Expedici mu to samozřejmě nezaplatilo.) O kubánských automobilových veteránech se vyprávějí legendy.
Že vyrábíme věci, které mají fungovat během záruční doby a pak se mají rozbít, to je fakt. Proč to jako civilizace děláme? Sami jistě znáte různé teorie - že to dává lidem práci, že je to levnější a posunuje se tím výrobní pokrok... Možná.
Má to i jisté nevýhody. Člověk si sám už pořádně nic neopraví, na všechno potřebuje odborníka. A ten odborník na všechno mimo svoji odbornost taky potřebuje odborníka. A Vy sami jste také odborníkem právě v jedné věci. Specializace je skvělá věc, ale z člověka se stává nesamostatné kolečko společnosti. (No, třeba u včel je to ještě horší.)
Tak až řádně opláču svého budíka (Životný mluvnický tvar není chyba, ale personifikace.), pokusím se někde v bazaru nebo na blešáku sehnat něco podobného, vyzkoušeného.
Jsem totiž černým pasažérem kapitalismu. Využívám jeho výdobytků a neúčastním se jeho budování. Jsem takový konservativec, až to začíná přicházet do módy...

Sort:  

je to o vyrábění na spotřebu. v liberci vymysleli a vyrobili "nezničitelné" vlákno k použití kdekoliv. dostali "vědecký úkol" vymyslet, jak to vlákno předělat, aby vydrželo max. 5 let

třeba by ti budíka šikovný hodinář opravil.

Bojím se, že kdokoliv šikovný už není. Právě jsem se chystal věšet nějaké závěsy, které si žena nechala ušít. Jsou na nich fleky. Takže to jedu vztekle reklamovat.

šikovný opraváři pořád existují.
tak to je pech teda s těma záclonama. ale možná by na to zabral nějaký čistič skvrn.
u nás používáme na zažraný fleky permon D od missivy.
http://www.ekobroucek.cz/katalog/ekologicka-drogerie/na-prani/permon-d-missiva-0011

Já jsem si zaplatil za závěsy a chci je čisté. Tak jsem jim je tam odnesl. Reklamace přijata. Ušijí to znova. (Zvyšoval jsem hlas.)

no i tak se to dá vyřešit.

Ono to není jen o vyrábění věcí hůře. Ano věci, které se pokazí dříve podporují cash flow, ale mnoho těchto snížení životnosti je z důvodu miniaturizace.

Hezké počtení. Dneska se mi porouchala pračka po necelém půlroce provozu. Nečekal jsem, že vydrží šest let jako ta drahá předchozí, ale šest měsíců? (mamčina Philco sloužila 30 let!)
Dovolím si drobnou opravu, Bamako leží v Mali, v Burkině Faso je hlavní město Ouagadougou :-)

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 57914.43
ETH 2289.91
USDT 1.00
SBD 2.47