Jaké to je být dokrorandem - díl 4.

in #cesky6 years ago (edited)

Jak už jsem psala, naše katedra je malá. Díky tomu jsem zažila během půl roku promoce nejprve jako student, následně jako pedagog. Pro pedagogy je v Betlémské kapli vyhrazena menší, podlouhlá místnost, ve které jsou skříňky na uzamčení cenností, skříně na hábity a čepičky, velké zrcadlo, dva stolky a čistič obuvi (stroj, nikoli muž). Pro nás doktorandy to byl velký zážitek, nadšeně jsme si zkoušeli taláry, čapky, zjišťovali, jak nám je to velké. Hlavně mně teda.

Na prvních promocích jsem dvakrát málem upadla na schodech pódia, protože jsem si talár přišlápla. Ano, dvakrát, tam i zpět. Člověk by řekl, že si to budu pamatovat, ale já byla až příliš soustředěná na to, abych se uklonila při odchodu na správnou stranu. Pro další promoce jsem se musela naučit speciální styl chůze, aby se to neopakovalo. I tak jsem v tom vypadala pomalu jak duch, čouhala mi jen hlava, ruce a nohy v nedohlednu. Jeden starší pedagog prohlásil, že vypadám, jak když jsem vyšla ze základky. V dobrém samozřejmě.

S kolegy, co jsme tam byli poprvé jsme si udělali nadšeně foto. Všichni na nás koukali jak na idioty. Jak jsem později zjistila, účast na promocích není zrovna oblíbená činnost. Pro učitele, co to dělá dvakrát ročně, třicet let, je to vlastně celkem nudná povinnost, kdy se musí přibližně hodinu tvářit reprezentativně a sedět rovně. Jediným rozptýlením může být pro některé, když je jim dovoleno nosit řetěz, ale i tato radost vydrží jen chvíli.

10660802_10202953190972818_771908330_n.jpg

Nemohu říct, že mě to také jednoho dne přestane bavit. Ale prozatím to vnímám jako hezké zakončení spolupráce se studenty. Ti jsou v ten den plní energie a smějí se od ucha k uchu, za nimi sedí, někdy se slzami v očích, jejich rodiče a celkově to je prostě hezký rituál.

Stejnou nudou jsou, pro některé, státní závěrečné zkoušky. Část zkoušejících to baví, diskutují se studenty, zkoumají detaily jejich práce, jiní se těší domů a jako jediné pozitivní vnímají chlebíčky a zákusky. Většina je někde mezi tím. Zajímavé je, že jako student oceníte spíše pokud se vás nikdo na nic neptá, zatímco dlouhé rozebírání detailů vás spíše znervózní.

Ze státnic mám několik poznatků.

Největší úspěch u státnic mají ti, co umí mluvit a umí zaujmout svým přednesem. Zažila jsem studenta, který nenosil úkoly, moc toho neuměl, ale u státnic byl suverénní, prezentaci své závěrečné práce podal perfektně, a tímto výstupem si zúčastněné získal natolik, že pak byli benevolentnější co se týče jeho znalostí.

Naopak dívka, která vždy vše nosila čas, byla pečlivá a uměla toho hodně, u státnic koktala, byla nervózní, neudělala dobrý dojem, měla ze státnic horší výsledek než kluk výše, i přes jinak velmi dobré znalosti.

Pedagogové své otázky opakují. Málokterý zkoušející pokaždé vymýšlí originální dotaz. Většinou vybírá z těch, na které je zvyklý. Tyto dotazy se velmi často shodují s tématy, kterým tito učitelé dávají důraz při jejich výuce. Proto se před státní zkouškou vyplatí, dohledat si, na jaká témata se pedagogové zaměřují, pokud zkoušený nenavštěvoval přednášky, poptat se u spolužáků na to, co především probírali. Není to však vždy pravidlem. U magisterských státnic, u nás, platí, že dotazy u nich položené, by měly souviset pouze s tématem závěrečné práce. Jedna dívka si myslela, že jejímu tématu nebude nikdo rozumět, protože se oboru studia týkalo jen okrajově, a ona tak státnicemi snadno proklouzne. Bohužel pro ni, narazila na našeho Ferdu Mravence, který snad podniká ve všem a překvapil všechny tím, že i v oboru, o kterém psala zmíněná dívka.

Na opačné straně dveří to nikdy nevypadá tak, jak si myslíte. Po obhajobě a diskusi je student vyzván k tomu, aby opustil učebnu. Komise se poradí o jeho známce, načež studenta vyzve k tomu, aby se vrátil a oznámí mu, zda uspěl či nikoli. Známky se prozrazují všem až na závěr, při společném ukončení. Pokud v době mezi obhajobou a oznámením obhájil/neobhájil, čekáte příliš dlouho, máte obavu, že vám hrozí, že vás vyhodí, protože se tam pravděpodobně třeskutě dohadují o vašem osudu. Víte však, co se tam skutečně děje? Během několika vteřin je rozhodnuto o známce, jen výjimečně o tom probíhá debata. Následně se děje všechno možné. Ti, kteří nechtějí být před studenty upatlaní, si do pusy rychle strčí celý zákusek. Ti, kteří ještě neztratili zájem o obor krátce diskutují o něčem, co je během prezentace napadlo. Ti, kteří ještě neztratili zájem o ženy třeba i hodnotí, jak to studentce slušelo. Staří známí vzpomínají na staré časy. Naštěstí většina předsedů ví, čím si student v tu chvíli prochází, proto většinou vše urychlí a vyzvou ke vpuštění studenta zpět.

To co je však velmi důležité, a co mi na státnicích vadí asi nejvíce ze všeho, je to, že velmi záleží na zkoušejících a jejich preferencích, zda bude mít vaše snaha úspěch. Opravdu je důležité, koho tam chytíte. U státnic jsem byla sedmkrát, vždy po dvou dnech, v každém dnu skládalo zkoušku cca 10 studentů. Zažila jsem tedy z pozice pozorovatele asi 150 výstupů. Některý zkoušející preferuje projekt před monotématem, jiný naopak, některý nemá rád ekologické materiály, jiný je jimi posedlý, některý celý život pracoval pro metro, a tak je nadšený za každou zmínku o něm atd. Tyto jejich názory mají bohužel vliv na výslednou známku, bez ohledu na to, jak moc dobře bylo téma zpracováno.

Většina zkoušených nechá mozek doma. Opravdu. Sama jsem to zažila, tu trému, napětí, strach, dlouhé hodiny přípravy, to vše, kvůli několika minutám, kdy na vás zírá několik lidí, kteří mají ten den za úkol, vás usmažit ve vlastní šťávě. Není se co divit, že z toho ve finále máte vymeteno. U státnic tak z úst studentů padají ty největší hlouposti, které za svůj život vyslovili. I dítě ze základní školy by v tu chvíli možná odpovědělo inteligentněji. Proto se opravdu vyplatí na svých vědomostech pracovat celé studium. Protože to, co máte vžité, se vám z hlavy nevypaří tak snadno, jako to, co jste si v tom nátlaku přečetli v noci, pod lampičkou, před spaním.

DÍL 3.

Sort:  

Tak až dnes jsem se dostal k tomuto Tvému seriálu a musím říci, že mě moc pobavil. Dalo mi to námět asi tak na 5 článků. I když vím, že je nikdy nenapíšu, tak dnes budu dále se sentimentem vzpomínat:-))

:) ráda bych si to přečetla, kdybys přeci jen našel čas

Myslis si, ze ma vubec smysl mit tyto zaverecne zkousky? Nejaka prezentace zaverecneho projektu je urcite dobra, ale zkouska z nahodne otazky ze vsech predmetu za posledni dva tri ctyri roky me prijde zbytecna. Kazdej student tim predmetem prosel, ucil se na zkousky a testy, delal domaci ukoly, pak z toho predmetu dostal nejakou znamku. Tak moc nechapu proc by se to melo znovu za ctyri zkouset znovu. Spis bych rozsiril tu zaverecnou prezentaci tak, aby na ni sedeli i ostatni studenti a poslouchali a treba i kladli otazky.

Tak státnice se od jednotlivých zkoušek liší. U zkoušky se učíš omezený rozsah znalostí. Jsou lidé, co si to přečtou, udělají zkoušku a zapomenou to. Státnice, tím, že má záběr přes všechny předměty, tak by měla zkoumat, zda tomu rozumíš a máš celkovou znalost.

Myslím si, že by to mělo smysl tak, jak to třeba u nás je u magisterských státnic. Prezentuje se závěrečná práce a provádí se nad ní rozprava, která prokazuje to, že student umí znalosti aplikovat. U závěrečné zkoušky by měly být pokládány dotazy, které mají přesah přes více oblastí.

Státnice, které máme na bakalářském stupni, které jsou rozděleny na zkoušku podobnou systémem maturitě a samotnou obhajobu, podle mě smysl nemají.

Nápad s kladením otázek je zajímavý, ale ...

  • kdyby to studenty zajímalo, tak zkouška je veřejná a podívat se tedy mohou už teď, ale většinou je to nezajímá nebo nechtějí kamaráda stresovat nebo mají sami starosti se sebou
  • kdyby mohly pokládat dotazy, pak by to bylo náročné na organizaci a ještě méně objektivní než teď, u každých státnic musí být předseda z jiné školy, ti například jezdí kvůli státnicím přes celou republiku, proto je snaha státnice moc neprodlužovat - pokládání dotazů studenty by trvalo dlouho a nemusely by vždy být položeny dotazy, které prověří to, co prověřeno být má
  • u nás na katedře ale konzultace projektů, které jsou zpracovávány v průběhu studia, probíhá před tabulí formou, o které mluvíš, takže o to studenti úplně nepřijdou

Magisterskou zkousku jsem nedelal, tak se k ni vyjadrovat nebudu, ale jak to popisujes, tak to dava smysl.

Zazil jsem bakalarskou zkousku na FEL a tam mi to prislo sileny. Mozna jsem mel jenom smulu na toho kdo tam sedel a kdo se me ptal, ale dostal jsem otazku z predmetu za kterej jsem mel v prubehu studia A, ale u statnic me z toho vyhodili, ze to vubec neumim zakladni znalost. Kdyz jsem to pak hledal, tak moje otazka tak tretina (ale asi i min, uz je to dlouha doba) jedne prednasky a na to co se me tam ptal ani v te prednasce popsane nebylo. Takze to byl takovy presny opak - misto aby se zjistilo, zda jsem za ty ctyri roky to nejak pochopil, tak se zjistovalo, zda nejaky detail nevim. Konkretne se me ptali na to jake jsou typy mikrofonu a jak ktery mikrofon funguje.

K tomu ostatnimu.
Zkousky jsou verejne, ale studenti tam nepujdu. Samozrejme, ze nepujdou. Bud studujou nebo uz maji zkousku za sebou, tak do skoly opravdu nepujdou. V americe jsme pres delali na projektech a pak na konci leta byla ta prezentace vysledku projektu, ktera byla povinna pro ty, co ten projekt delali. Videl bych to podobne. Pokud ma v dany den prezentaci 30 lidi, tak vsech tricet by tam muselo cely den, a pak treba 1-2 otazky by byli od studentu a zbytek od pedagogu. Na druhou stranu cesti studenti jsou hodne pasivni a asi by se na nic ani neptali.

To, že tě vyhodili kvůli neznalosti těch mikrofonů je blbost. Nemám ráda, když se posuzuje člověk tímto stylem. Ani učitelé neví vše a soustředí se jen na tu svou oblast. Čím více jsem v praxi, tím více zjišťuji, jak každý umí jen to svoje. Nějaké obecné znalosti být musí, ale vědět všechno prostě nejde.

S těmi českými studenty máš trochu pravdu a trochu ne. Bylo by to na dlouho se o tom rozepsat a asi si to nechám na jeden z dalších dílů, ale třeba na těch hodinách, o kterých jsem se zmínila se i studenti sem tam zeptají. Záleží na tom, zda je to zajímá, přijde jim to důležité a cítí se ve třídě dobře, protože často je pasivita dána i tím, že se stydí.

Škoda, že je tady to školství zabředlé. Pořád se nadává na mladé, ale dost je to dáno i tím, že se lidé mění, ale způsob výuky zůstává stále stejný. Český vzdělávací systém je nepružný, zastaralý a nepřizpůsobuje se době, ve které žijeme. Jediné, čemu se přizpůsobuje je stylu financování - takže se to ulehčuje, což paradoxně ze studentů, kteří by se normálně snažili, dělá lemply, protože nevidí důvod o něco usilovat, když vidí, jak to funguje.

Ja jsem dokonce prisla k nazoru, ze znamky jsou vysledkem pouze momentalniho stavu jak znalosti studujiciho, tak i "energetickeho" stavu obojich - studenta i zkousejicich. Proc? Protoze hodne z toho, co jsemse ucila uz neplati v te forme (evoluce), dejiny je treba prepsat a nikdy nevis, jestli treba v den zkousky neopustila manzelka zkousejiciho a on nenavidi cely svet. Proto, co pises o tech, kdo je behem celeho studia dobry, pracovity atd. nakonec zkonci hur, nez ten, kdo byl lajdak.

Navic musim dodat, ze clovek se muze naucit vsechno, kdyz ho to bavi. Mlastni zkusenost.

Jen ještě doplním, že záleží na oboru. U stavařiny se toho zase tolik nemění, jako to co píšeš, spíše modernizuje, ale principy jsou stejné, takže naštěstí to, co se člověk naučí, tak se pravděpodobně moc nezmění.

A další věcí je to, že se cítí někdo ze zúčastněných ten den špatně. Naštěstí je ve většině případů přihlíženo ke známkám, které měl zkoušený v průběhu studia a když je někdo ze zkoušejících hodně zaujatý, tak jej ostatní usměrní.

Takže, když má někdo samá A, těžko u státnic dostane D, ale zamrzí ho třeba, když dostane C, pokud někdo se samými D dostane třeba za B.

Ale ze státnic u nás vyletí málokdo. To už to musí opravdu flákat. Bere se to tak, že když prošel celým studiem, tak už se pak právě nezpečetí jeho osud kvůli jednomu dni. A na známkách v budoucnu stejně nezáleží. Ale ten den to ti lidé řeší hodně.

Samozrejeme, ze jsou obory jako matematika, fyzika, chemie, ktere se nemeni. Stavarina je bazirovana na nich.

Tak jsem si při čtení Tvého článku zavzpomínal... Ke státnicím (svým prvním) jsem to tak nějak doklepal (studium i diplomku). Šel jsem o rok později a ještě k podzimním, ale mnoho spolužáků skončilo ještě před branami. Nijak jsem neoslnil a slíznul tři trojky. Líto mi bylo o rok mladšího studenta Martina, který státnice, podle slov předsedy komise, vykonával metodou per partes. V červnu pouze obhájil, v termínu se mnou přidal odborné předměty, ale v dalším termínu bohužel chybějící část úspěšně nesložil.

Já u státnic byla hrozně ráda, že jsem byla na druhém místě (první kluk hned vyletěl tak pak jsem moc ráda nebyla :D :D ) ale jakmile to bylo za mnou, tak jsem fakt byla ráda, že jsem byla mezi prvními, protože jak tam museli čekat ještě několik hodin s těma všema lidma, kteří už to měli za sebou to bylo fakt děsný, bylo mi jich líto, některé komise už skončily odcházeli a my tam pořád čekali na známky a někteří teprve na zkoušení. No nechtěla bych :/ Jinak u nás u státnic koukali i na výsledky předchozího studia, chápali, že i ti nejvíc přípravení můžou být nervózní a mlést blbosti :D

Offtopic: Zapsal jsem tě sem, neb píšeš i hezkou angličtinou: https://steemit.com/introduceyourself/@steembasicincome/steem-basic-income mohla bys být více vidět a sem tam dostat i nějaký hlas navíc ;)

Čím jsem si tu přízeň zasloužila? Děkuji. Nevím, jestli je ta Aj úplně reprezentativní, ale proč to nezkusit. Kdybys někdy potřeboval s něčím pomoct, co bych zvládla, třeba sestavit nějaký další seznam článků nebo něco podobného, pro českou komunitu, budu ráda při ruce.

Uvažoval jsem nad několika málo aktivními lidmi a subjektivně mi přišlo, že jsi správná volba. V budoucnu zkusím zapsat i pár dalších ;)

Kdyby bylo něco třeba, ozvu se. Díky za nabídnutou pomoc :)

Četla jsem, jak to funguje. Ten jejich bot jen vyhledá články a komentáře od daných osob? Je třeba pod anglicky psané články psát nějaký tag? Asi ne, že?

Můžeš využít tag #steembasicincome, když budeš mít zajímavý článek, mohlo by to pomoci. Bot by pak měl hledat i články bez tagu. Ale vyzkoušené v praxi to zatím nemám :)

super, dík

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.13
JST 0.029
BTC 66431.69
ETH 3459.44
USDT 1.00
SBD 2.60