Course of Critical Thinking / Kurz kritického myšlení (# 20) - Baby Food/Příkrmy

in #cesky6 years ago (edited)

As you've probably noticed, I have a break from anarchocapitalism. This is because I comunicate with Urza, who I have to appreciate for how fast he reacts and I am sorting my thoughts. But to make #challenge30days (which I did not manage in 30 days without a pause, but I decided to finish it anyway) not so long, I bounced myself for a while to another topic.

carrots-124441_960_720.jpg
Pixabay.com

My son will be six months old, and so the the food is starting to ocupate my mind. I am getting the impression that whatever is regarding to kids, there are always at least two camps, each with a completely different view of the issue, and everybody will give you a huge amount of arguments as to why it's opinion is right. If you engage any such topic on any forum where there are more than one mum, the supporters of one or another gets into virtual cat fight, and they are identifiing oponents as stupid / inappropriate / heartless mothers from whom their child should be taken.

And choose the side. Because most of them have at least in something the truth. Pediatricians do not take one of the paths together, but each of them has a different opinion. If it coincides withthe discussing mother, then the lady is leaning on it, if not, she will mark the pediatrician as demented and announce that she will replace him or her.

Back to the baby food. I read about about four books and a lot of articles on the Internet, listened to an arguments of a bunch of friends and their pediatricians. And do you know what came out of my research?

"It is good to start with baby food as soon as possible during so-called immunological window, which is between the third and sixth month, and the meals taken during this period will prevent future allergies."

"It is good to wait until the end of the sixth month, because it is only then that the digestive system is well developed and it to the sixth month child benefits from breastfeeding without need for anything else."

"When you start with baby food after the sixth month, it may take a while for baby to get used to eating, and that's why the diet will be late, and there will be an allergy risk."

"The immunological window originated in America, where women had to go to work early, and did not brestfeed after the third month, so the baby is not protect well, and if the woman is breastfeeding, she should wait for as long as possible, preferably until the eighth month."

"Baby food should be cooked and you should not let a child get used to industrial meals."

"Baby food should not be cooked at home, they are nitrates in domestic and organic vegetables and mold due to poor storage and unsterilized cooking, the food buyed in the glass are safer and under controll."

"The baby food from the store is full of starch, salt, and perhaps chemistry, and there are no vitamins because they're high boiled to last for a long time."

"The baby food should be multifarious, and the fruit should be given to the baby little by little."

"Wait with the fruit for as long as it is possible - there is a lot of sugar in it."

And I could go on for a long time.

And now, think that every mum must decide how to vaccinate, about wearing or not wearing the baby in a scarf, about usage of vitamin D, bathing a day or once a week, about usage of ragged diapers or full-fledged method, sleeping with mom or alone, a pacifier, using homeopathic or panadol in case of temperature etc. I could write about it for hours. I feel like a diploma will be needed in a while to be a good mom.




37_zps47fd256a.gif

Jak jste si jistě všimli, dávám si od anarchokapitalismu chvíli pauzu. Je to proto, že si píši s Urzou, kterého musím ocenit za to, jak rychle reaguje a třídím si myšlenky. Ale abych si třicetidenní výzvu - #challenge30days (kterou jsem nezvládla bez pauzy mezi jednotlivými díly, ale rozhodla jsem se ji i tak dokončit) úplně neprodlužovala, tak odskočím na chvíli k jinému tématu.

Mému synovi bude brzy 6 měsíců, a tak na pořad dne přišly příkrmy. Získávám takový dojem, že ať se v souvislosti s dětmi řeší cokoli, vždy se najdou minimálně dva tábory, každý s naprosto opačným názorem na danou problematiku, a každý vám dá obrovské množství argumentů, proč je jeho názor ten správný. Pokud některé takové téma nadhodíte na jakémkoli fóru, kde se nachází více jak jedna maminka, dojde k hádce, při které se zastánkyně toho či onoho virtuálně servou a označí se za krkavčí/neschopné/stupidní matky, kterým by měli jejich dítě snad raději sebrat.

A vyberte si. Protože většinou mají všechny, alespoň v něčem, pravdu. Aby toho nebylo málo, tak pediatři neprosazují jednu z cest, ale každý z nich má jiný názor. Pokud se shoduje s tím, který má diskutující maminka, pak se o něj paní opírá, pokud nikoli, označí pediatra za dementního a oznamuje, že jej vymění.

Zpět k příkrmům. Přečetla jsem o tom asi čtyři knihy a množství článků na internetu. Vyslechla rady kamarádek a jejich pediatrů. A víte, co mi vyšlo z mé rešerše?

"Je dobré začít přikrmovat co nejdříve a využít takzvaného imunologického okna, které je mezi třetím a šestým měsícem. Pokrmy přijaté v tomto období budou prevencí proti budoucím alergiím na ně."

"Je dobré počkat s příkrmy až do ukončeného šestého měsíce, protože teprve tehdy je dobře vyvinutá trávící soustava a do šestého měsíce dítěti stačí a prospívá kojení."

"Když se začne až po šestém měsíci, dítěti může trvat, než si na příkrmy zvykne a díky tomu se mu strava zavede pozdě a hrozí alergie."

"Imunologické okno vzniklo v Americe, kde ženy musí dříve do práce a od třetího měsíce nekojí, takže dítě nechrání kojením. Pokud žena kojí, měla by s příkrmy počkat, co nejdéle to půjde. Nejlépe do osmého měsíce."

"Příkrmy by se měly vařit a nenechat si dítě zvyknout na průmyslovou stravu."

"Příkrmy by se neměly vařit. V domácí i bio zelenině jsou dusičnany a díky špatnému skladování plísně a díky nesterilizovanému vaření kdoví co. Skleničky jsou hlídané."

"Skleničky jsou plné škrobu, soli a možná i chemie. A nejsou v nich vitamíny, protože se vyvařují, aby vydržely dlouho."

"Příkrmy by měly být pestré. Postupně by se mělo zařadit ovoce."

"S ovocem počkejte co nejdéle - je v něm hodně cukru."

A tak bych mohla pokračovat ještě dlouho.

A teď si vemte, že maminka musí takto rozhodovat o očkování, nošení či nenošení v šátku, podávání vitamínu D, koupání denně či jednou týdně, hadrových plenkách, bezplenkové metodě, usínání s maminkou či samostatně, dudlíku, používání homeopatik či panadolu v případě teploty atd. Mohla bych o tom psát hodiny. Mám takový pocit, že za chvíli k tomu bude potřeba diplom.

Previous part - # 19
Next part - # 21

Sort:  

Nemáte to lehké :D Podle mě každý ať dělá, co uzná za nejlepší pro své dítě :) Ideálně s patřičnými znalostmi dané oblasti. A žádný stres, že nějaká Božka někde něco psala na internetu.... :D

:) Kdyby Božka, ale i literatura a lékaři se v tom dost liší v názorech :)

Překvapivě velmi dobře vím, o čem mluvíš. Manželka má těžkou artrózu kloubů křížové kosti. (Netušil jsem dřív ani, že tam nějaké jsou...) U ženy zafungují jen jednou (párkrát) za život, v těhotenství, kdy se rozestupují, aby se mohla zvětšit děloha...
No a ženě nezafungovaly. Začala se jí trhat spona pánevní. Do porodnice a z porodnice jsem ji vezl na vozíčku. (Akorát nekřičela: "Na Bělehrááád!")
Takže na jedné posteli jsem měl manželku a na postýlce dítě. Já mezi nimi na karimatce. Vzal jsem si na ženino šestinedělí neplacené volno. Teprve pak vstala a začala se o berlích šourat... Já nevěděl o dětech nic. Tak trochu něco o ovcích a králicích...
Oba jsem musel mýt. (Odnést ženu na záchod a do koupelny a umýt bylo těžší než syna.) Ženě jsem vařil. Jak, aby to bylo vhodné při kojení, jsem si studoval na internetu. O syna jsem pečoval intuitivně. Zabrečel. Přebalil jsem. Brečel dál. Posadil jsem a založil ženu, přiložil jsem jí dítě k prsu, podložil polštářem. Až se napil, odkrkával jsem... Pak jsem ho zpravidla musel znovu přebalit a umýt...
Šátek jsem teda nenosil. Měl jsem klokanku. Žena dělala jen nejnutnější péči. Zbytek já, až jsem přišel z práce. Až po roce se dá říct, že zčala fungovat jako úplně normální maminka.
Moje máma byla už mrtvá a nemohla mi poradit. Tchýně má jiné zájmy než vnouče. Moji vrstevníci už mají děti na hranici dospělosti. Sousedi... Na sídlišti? Kamarádi se diví, že jsem sedm let s nimi nikde nebyl, že se nevěnuju starým koníčkům.
Takže Tě můžu potěšit, vydrželi jsme a Ty vydržíš o to snáž, že jsi snad mladší a zdravá.
Akorát že my už druhé dítě mít nebudeme. Měli jsme se rozhoupat dřív...
Jo a stálo mě to jeden celkem maličký infakrt.
Tak hodně štěstí v mateřství.

Tak to klobouk dolů. Holky si na cvičení občas dělají srandu, že chlapi by tu rodičovskou nezvládli. Můj manžel po půl hodině říká, jak už je z malého hotovej :) Ale když člověku něco spadne do klína, tak to vždy nějak zvládne. Je vidět, že chlapi není radno podceňovat. Protože to co jsi tu popsal, to muselo stát hodně sil, jak fyzických, tak psychických. Zdraví je opravdu v životě to nejdůležitější a já každý den děkuji za to, že se nám ho dostává. Sice si občas postěžuji, ale moje rodičovská je pohoda :). Manžel pomáhá, malý v noci krásně spinká a je hodný a je s ním sranda. Je to to nejhezčí, co mě mohlo v životě potkat. Kdybych nějakým zázrakem přišla k větším penězům, měla bych ty děti minimálně tři :). A i bez nich o tom uvažujeme. Ale i jedno přinese do života takovou radost, že lze překonat všechny překážky :).

Ano, jsi machr. Už jsem psal, že také nejsme nejmladší rodiče a ženuška tak nakonec musela rodit císařským řezem. Byla statečná a v porodnici se o sviště starala s tužkou mezi zuby, co si poručila přinést hned jak odezněla anestezie, ale když jsem jí měl doma, snažil jsem se to, co nejvíc převzít. Něketré věci jsem ale nikdy nedal, třeba právě to koupání. Věřím, že některé věci jdoumatce prostě líp, ale zjevně to jde i jinak.

Congratulations @kaczik! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

By upvoting this notification, you can help all Steemit users. Learn how here!

Mohu doporučit jednu věc, která by Ti mohla ušetřit čas a "trápení". Najdi si třeba 3 zdroje, které se Ti budou zdát OK. My měli Modrého koníka (internetovou diskusi matek - občas sice zbytečný slovní průjem, ale jako zdroj různých zkušeností dobré), našeho pediatra a pediatra + zkušenosti sestry mé ženy a sestry mé. Když nastal problém, prošli jsme tyto zdroje (+ plus také Velká kniha o matce a dítěti, ta byla také fajn), prodiskutovali a rozhodli. A PAK JSME SE K TOMU UZ NEVRACELI. To je totiž podstatné. Jak zabředneš do zkoumání dalších a dalších zdrojů, jsi definitivně v pytli. No a pak jsme odjeli na Sicílii, to bylo mimču tak 10 měsíců. Ty 3 měsíce tam jsme už všechno řešili intuitivně a to nám zůstalo až doteď. Občas, jasně hledáme, ale snažíme se to minimalizovat.

JO, to máš pravdu, že čím víc info, tím hůř :)

U nás v práci jeden kolega začal po 6-ti měsících krmit kluka čínskou polévkou, krmil jej tím, co měl i on. Kluk roste normálně a ani z toho nemá žádné zdravotní obtíže. Neschvaloval jsem to, ale nejsem jeho rodič.

Naše malá byla od mala dokrmována Nutrilonem, pak klasické příkrmy a hotovky od Hamé. Žena vařila pro malou bez koření a s minimem soli. Zatím prospívá malá výborně.

Každý člověk se narodí s nějakým zděděným genofondem. Žena je od mala alergická na celou řadu vitamínů. Já jen na práci. Doktorka nám řekla, že malá má 50% šanci na vznik alergie. Zatím nic, takže dobrý.

Radit ti asi moc nemůžu. Dělej, co uznáš za vhodné. Ať už se dočteš kdekoliv cokoliv, stejně bude rozhodnutí na tobě. A já myslím, že rozhodneš v zájmu dítěte dobře. Každopádně pozor na to, aby jsi z něj neudělala choulostivého drobka, který při ofouknutí větrem hned omarodí ,-)

No tak to, že řeším co mu budu dávat ještě neznamená, že bude choulostivý drobek :D :D to zas ne. Od konce šestinedělí chodíme na miminkovská cvičení, kde je v kolektivu, nešílím s hygienou atd.

Ale to, co to dítě jí, je pro mě hodně důležité. To, že se to neprojeví hned, neznamená, že to nemá následky. Ten kolegův kluk teď může prospívat, ale může mít pak zaděláno na choroby v dospělosti (cukrovku, problémy s krevním tlakem, obezitu atd.). V tomhle věřím, že to má vliv. To je samozřejmě extrém. Také jsem slyšela o mámě, co tříměsíčnímu dítěti rozmixovala svíčkovou, co měli k obědu. Je jasný, že to, jestli teď dám malému vařené jídlo nebo skleničku, že vlastně o tolik nejde, ale přecijen bych mu ráda to stravování nastartovala dobře, protože pak se to nabalí a je to na celý život.

Coin Marketplace

STEEM 0.27
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 62622.67
ETH 2944.91
USDT 1.00
SBD 3.61