Zapalování sporáku

in #cesky6 years ago (edited)

Předevčírem se nám doma porouchalo elektrické zapalování plynového sporáku. Konkrétně nám to ke dvěma hořákům neházelo jiskry.
Mrknul jsem se tedy našemu staršímu kombinovanému sporáku na zoubek. Jsem přece elektrotechnik. Sundal jsem hořáky a důkladně je vyčistil, včetně zapalovacích elektrod (svíček). Problém to nevyřešilo. Jiskry stále nikde.
Musel jsem se tedy podívat hlouběji do jeho útrob.
Sundat horní kryt pod hořáky nebyl problém. Držely ho jen čtyři šrouby. Pod nimi jsem si prohlédl plynové trysky a vlastní zapalování.
Pokud máme sundané hořáky, nesmíme mačkat spínač zapalování naprázdno! (Je vhodné kvůli bezpečnosti vůbec odpojit sporák ze zásuvky) Pokud bychom stiskli spínač při sundaných hořácích, vysoké napětí na zapalovacích elektrodách by nemělo jiskřiště, které omezuje jeho velikost a voltíky by nám nejčastěji prorazily vinutí vysokonapěťového transformátoru a zničily tak zapalovací jednotku.

K elektrodám každého z hořáků vedou kabely se silikonovou izolací. Pokud je tato porušena, jiskry šlehají z kabelu do kostry a zapalovací jiskřiště nemůže fungovat. Ověřil jsem potmě, že tomu tak v mém případě není.
Zaměnil jsem kabely vedoucí k různým hořákům. A ejhle, jiskry se přestěhovaly...
Chyba bude v zapalovači, v elektronické jednotce. Vymontovat jí nebyl velký problém.

IMG_20190312_184358.jpg

Po odpojení přívodních kabelů...

IMG_20190313_175842.jpg

Jednotku jsem rozebral. Schéma podobného systému jsem našel na ruském webu http://kravitnik.narod.ru/

lighter1.gif

Pár elektronických součástek bylo v pořádku. Chyba byla v zalitém vysokonapěťovém transformátoru, který měl proraženou izolaci jednoho z vinutí. Neopravitelná vada.
Musel jsem objednat novou zapalovací jednotku. Za 400 Kč i s dopravou.

305CU00-p4r97vlq_m.gif

Už se na ní těším. To budou jiskry! A má ženuška konečně odloží sirky :-)

Sort:  

Šikovný jako vždy ;-)

Děkuji :) Hlavně, abych to pak dal nějak do kupy. To nové zapalování má jiné provedení. Originál jsem nesehnal.

To určitě zmákneš ;-)

You got a 72.22% upvote from @brupvoter courtesy of @jjprac!

ještě mi řekni jak se tam prorazila ta izolace :)

Už dřív jsem si všiml, že u těch dvou hořáků jsou jiskry slabší. Na elektrody se mohla dostat nečistota, zvětšila tak průrazné napětí jiskřiště a tak vzrostlo i napětí na výstupu trafa. Trafo nemuselo být moc kvalitní, mohly v něm už lítat jiskry třeba mezi jednotlivými vrstvami vinutí, které mohlo být špatně zaizolováno (špatný proklad mezi vrstvami).
Ono mezi těmi vrstvami vinutí můžou být rozdíly třeba stovky voltů. Podle délky jiskry dává trafo tak cca 15-30 kV.
Jak se trafo částečně prorazilo, tak už napětí na výstupu nestačilo na vytvoření jiskry. Pokud jsem jiskřiště zmenšil vloženým šroubovákem, jiskry ještě dávalo, i když slabší :-)
Vysoký napětí je potvora, hledá si cestu všude.
Dnes už mi nový díl dorazil, tak až ho namontuju, tak poinformuji ;D

Jinak to proražené trafo je jen domněnka, protože abych to ověřil, potřeboval bych měřič izolace pracující s vysokým napětím a tím nedisponuji.
Každopádně je to velmi pravděpodobné.

Hi @jjprac!

Your post was upvoted by @steem-ua, new Steem dApp, using UserAuthority for algorithmic post curation!
Your UA account score is currently 2.194 which ranks you at #22286 across all Steem accounts.
Your rank has dropped 39 places in the last three days (old rank 22247).

In our last Algorithmic Curation Round, consisting of 179 contributions, your post is ranked at #161.

Evaluation of your UA score:
  • Only a few people are following you, try to convince more people with good work.
  • You have already convinced some users to vote for your post, keep trying!
  • Try to work on user engagement: the more people that interact with you via the comments, the higher your UA score!

Feel free to join our @steem-ua Discord server

Šikula! vezmu tě někdy na brigádu... Klidně i neplacenou... 😂
Tím myslím lihovou

To je dobrá brigáda :-)

Ehm, nesvítí mi zářivka, i když jsem vyměnil včera trubici. Neplánuješ články na základy elektrotechniky? :-)

To bych mohl, výhledově :-)
Ta zářivka buď může mít klasický startér nebo elektronický.
Rozsvěcela se s blikáním nebo bez něho?
Žhaví na jejích koncích vlákna nebo nesvítí vůbec?

Rozsvěcela se s blikáním a nesvítí vůbec :-/.

Možná startér, ten malý bílý váleček. Ale není to na 100%. Můžeš ještě zkusit zářivkou otáčet v patici. Někdy funguje dobře jen v určité poloze, díky opáleným kontaktům v té patici.
Takhle na dálku ti už asi víc neporadím :-)

Zkusím, ten startér by to možná být mohl. Díky moc za rady! ;)

Není zač ;-)

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63156.23
ETH 2560.33
USDT 1.00
SBD 2.83