Rybník

in #cesky5 years ago

Počasí nepočasí, vypravil jsem se k našemu rybníku udělat pár fotek. Skoro ze dna, jsem ještě rybník nefotil ;-).
Rybník byl vystavěn v roce 1555 přehrazením konce údolí a původně to vůbec nebyl rybník. Hráz byla vystavěna jako zásobárna vody pro pohon důlních soustrojí ve stříbrných dolech v Rudolfově a okolí. Doly se věčně potýkaly s nedostatkem povrchové vody a tak přibylo ještě pár hrází (dnes už neexistujících) dole v údolí. Aby měly dostatek vody, byla na okolních kopcích vykopána soustava stok na sběr a svod dešťové vody do těchto hrází.
Rybník patří (díky své poloze) k nejhlubším rybníkům v Jižních Čechách. Kdysi jsem tu psal nějaké rozměry. Musím je trochu opravit. Za ta léta, co rybník stojí, se jeho hloubka, díky nánosům, mírně zmenšila. Hráz má v koruně stále svých 15m výšky oprati dnu údolí, ale za hrází je jen asi 10-ti metrová hloubka. Naposledy byl vypuštěn před 50-ti lety. Loni na jaře se někde rozhodlo, že je třeba postavit nové stavidlo, aby mohla být výška hladiny regulována. S odčerpáváním vody se začalo v půlce září a v listopadu začali rozebírat hráz. Dnes je hráz skoro dokončena a rybník se pomalu plní vodou. Vypadá to, že si v létě zaplavu ;-).

DSCN2850.JPG
Vpravo je skoro dokončená hráz, v kaluži pod hrází jsou asi 4m vody. Ke koruně hráze zbývá asi 5m.

DSCN2847.JPG
Původní odtokové potrubí vyrobené z kmenů stromů

DSCN2852.JPG
Na přítoku je patrná staletá naplavenina.

DSCN2855.JPG
To není vada na fotce, to jen zafoukal vítr a rozprášil sníh ;-)

DSCN2857.JPG
Malý detail návěje

Sort:  

Dokonale zdokumentovaný rybník. Snad se vám brzy naplní ;-)

Měl jsem s dokumentací začít už když se ho snažili vyčerpat ;-)

Nikdy není pozdě. Věřím, že nateče.

Mě fascinuje ta kvalita dřeva. 400 let v zemi a vypadá jako by tam bylo sotva týden.

Když opravovali Jordán. Do té doby nikdo netušil, že má také výpust. A měl, asi ji archeologové zdokumentovali a někam přesunuli. Protože něčemu jim tam překážela.

Původně jsem netušil, co to je. Pak jsem se zeptal jednoho dělňase, co dokončuje hráz. Řekl mi, že to vytáhli z místa původního stavidla. Nechápal jsem. Fakt to vypadá maximálně na dva roky v zemi.

Coin Marketplace

STEEM 0.35
TRX 0.12
JST 0.040
BTC 70391.42
ETH 3572.68
USDT 1.00
SBD 4.74