Pseudo-vegan

in #cesky6 years ago

Neustále si hraju s myšlenkou veganství (z etických důvodů). Ale protože moje první zkušenost před lety nebyla úplně pozitivní (za což si do značný míry můžu sám), tentokrát na to chci jít jinak. Ne úplně čistě, ne úplně vegansky. Říkám tomu pracovně pseudo-veganství, protože ani vlastně nevim, jestli to nějakej název má...

Ono totiž bejt veganem, na to člověk potřebuje jistej životní styl a okruh lidí okolo. Nepochopení by ani tak nevadilo, ale zkuste si někdy přijít na návštěvu (nedejbože na oběd) a spočítejte, co tam člověk jako vegan může jíst. Chlebíčky? Nee. Obložený talíře? Tak maximálně z toho vyseparovat zeleninu. Řízky? Nope. Takže většinou zbejvají oříšky, chipsy a takový pochutiny. Zkrátka nic moc...no a když má člověk velkou rodinu a ta rodina se shází, ráda a často, problém je na světě.

Mohl bych si samozřejmě nosit vlastní jídlo, ale to má dva další bonusový problémy. Jednak nebejvám rád středem pozornosti a druhak to občas nevyhnutelně znamená někomu bořit jeho škatulky a přesvědčení a v kruhu rodinném se tohle zkrátka nějak zvlášť nenosí (alespoň ne u nás).

No a tak jsem si vymyslel svou vlastní verzi veganství, která je mi (v myšlenkách) příjemná a která půjde s trochou vůle bez problému dodržovat. Hlavním cílem je vyselektovat velkochovy. Žádný Vodňany (to už teda dlouho), žádný Eidamy, obyčejný másla a tak dále. Protože ale mám celkem vysokej energetickej výdej, najdu si farmy, abych o to úplně nepřišel. To bude mít (pro mě) dva pozitivní dopady. Zaprvé nepřijdu o bohatý zdroje tuků a bílkovin a zadruhé podpořim místní farmáře. Ideální kombinace.

No a protože nerad plnim vzduch sračkama a už vážně nechci bejt tím zapáleným veganem jako na začátku, návštěvy nechám bez povšimnutí. Prostě se budu stravovat buď jako ostatní a budu to brát jako takovej vlastní "cheat day" a nebo nebudu jíst nic. Bude záležet na situaci a jak se mi bude chtít. Ono jde totiž o to, že například moje babča ráda vaří. A tak je prostě celkem běžný, že dostanu vývar, svíčkovou nebo tak něco (a nedejte si vynikající domácí guláš nebo svíčkovou! Jsem taky člověk a mám chutě). Plýtvat jídlem se mi nechce. Vážim si toho, když mi někdo něco udělá a vloží do toho svojí energii a tak se mi nechce to vyhazovat. No tak to prostě snim. Stanu se zkrátka pravděpodobně takovým 5/7 veganem. :) Většinu dní v roce odžiju pravděpodobně čistě vegansky, ale cca 2 dny v týdnu to budou takový "cheat days".

Mně se to totiž nechce okolí ani říkat. Napoprvé to nic moc pozitivního nepřineslo. Možná si lidi okolo uvědomili, že bez masa se dá většinu dní v pohodě přežít, ale to je vlastně asi tak všechno. Já jsem vynaložil spoustu energie k tomu, aby lidi "prozřeli", ale nikam to vlastně nějak moc nevedlo. A já sem za tu zkušenost vlastně rád. Pochopil jsem, že každej má svou hlavu, svůj žebříček hodnot, svoje postoje a tak je to naprosto správně. Já můžu ostatní nějakým postojem o něčem informovat, nějak je inspirovat, ale k něčemu je nutit nedává nějak smysl. Alespoň mně ne. Jako vegan jsem byl ve svých názorech agresivní a o tuhle agresivitu už jsem s nějakou tou nabitou zkušeností v zádech zkrátka přešel. Tentokrát na to kašlu. Zkrátka budu dělat to, co uznám za vhodný já sám a pokud se někdo přidá, tak super. Pokud ne, tak se nic neděje. Je mi to už nějak víc jedno. Můžu touhle cestou kráčet klidně sám. :) Je to nakonec moje forma a můj postoj. Co je dobrý pro mě, nemusí bejt vůbec dobrý pro ostatní.

Sort:  

Doufám, že budeš dělat pravidelně shrnutí jak si vedeš, upřímě mě to zajímá! Fandím ti a drž se.
Mám prakticky stejnou zkušenost a tak s tebou soucítím. Byl jsem vegetarián na vysoké, pak jsem zase začal jíst maso hlavně kvůli nátlaku okolí.
Teď uplynulo nějakých deset let a my si s přítelkyní řekli, že na týden zkusíme být vegani a už jsme najednou vegani skoro rok, ale máme to hodně podobně, máme taky takovou pseudo formu. Jíme třeba med, protože dostáváme med od známého včelaře a jíme vejce (buď od slepic babičky sousedky a nebo aspoň z volného chovu).
Musím říct, že nejtěžší bylo (a pořád je) překonávat ten nátlak okolí (taky nerad vyčnívám). Těžké to bylo hlavně u rodičů s přítelkyně strany. Její táta je největší masožravec jakého jsem kdy viděl a navíc dělal na min. zemědělství a měl na starost jateční zvířata (hlavně transport), tudíž on bere tyhle věci jinak. Není to zlý člověk, ale v tomhle ohledu dost netolerantní, tak ze začátku jsme dost bojovali. Ale čím déle držíme, tím je to lepší.
Ze začátku jsme u všech jedli v podstatě jen housky. Mamka z naší strany ta už se teď i naučila vařit vegan jídla a i ona si to užívá, když zjistila, že to není jen květák s bramborem :). Babička nejdřív taky nevěděla, ale teď už když tam máme jít na návštěvu, tak hlásí ať koupím robi, že to hodí vedle na pekáč a máme robi knedlo zelo.
Nakonec to všichni přijali a berou nás tak a i když si občas rýpnou, tak se pak i ptají a samotné je to zajímá. Sice z naší rodiny jsme nikoho neinspirovali, za to kamarádi ty se docela rozjeli. Na Silvestru, kde nás bylo asi 12, tak byli jen 2 masožravci a i oni radši jedli veggie jednohubky místo klobásy, takže v tomhle ohledu jsem rád.

Je to přesně jak říkáš, nemá cenu to nikomu nutit. Když lidi uvidí, že to co děláš tě naplňuje a cítíš se dobře, tak se sami o to začnou zajímat. A ty co nechtějí s tima člověk stejně nehne.
Sakra jsem se rozepsal. Každopádně přeji hodně úspěchů!

Díky!

To chápu, nějak tak jsem si to zažil napoprvé. :) Ono vegetariánství ještě není problém vysvětlit, ale zkoušet vysvětlit veganství, to už je docela oříšek a chce to čas no, když chce bejt člověk fakt striktní. A lidi o tom v mým okolí přemejšlet nechtěj a nebudou. Což se jim zpětně nedivim. Mají svých starostí dost. A už prostě nechci jít na návštěvu a nechci lidem způsobovat bolehlav v tom smyslu, že budou přemejšlet nad tim, jestli vlastně jim čokoládu :)

Ať se vám s přítelkyní daří!

Zajímavé počtení. Rozumím ti. Taky si s přibývajícími roky (a rostoucím zájmem o ekologii) s myšlenkou vegetariánství stále častěji pohrávám. Zatím taky volím vcelku nenásilnou cestu - prostě se snažím omezit konzumaci masa. Momentálně jím maso většinou jen tak 3-4 krát týdně. Uvidíme, kam to nakonec dopracuju :D

Taky jsem zvědavej, jak to se mnou dopadne. :D

Hezký, dobrej start :). Každá brokolice se počítá! :D

vau, toto sa mi uuplne páči:)
Tiež mám svoju pseudo verziu.. V mojom prípade je to vlastne skôr nadstavba nad vegetariánstvom než vegánstvo 😃
Mám to šťastie, že rodine, kamošom atď. sa zdá vegetariánstvo už celkom normálne, takže ani na návštevách nemusím nikomu nič vysvetľovať. A s mliekom, maslom, vajíčkami.. mám tiež takéto "cheat days" + sa zatiaľ nehodlám vzdávať parmezánu a medu.
Vlastne si túto moju nadstavbu okrem priateľa ešte nikto nevšimol 😃

Každopádne, veľa šťastia! 😊

Děkuju :)

Mně tohle připadá jako celkem udržitelnej model, tak snad se nemýlim :D

Jak dlouho už tu nadstavbu máš?

ještě když to maso bude mít značku bio :)
https://steemit.com/cn/@petrvl/ekologie-bio-potraviny

jinak k tomuhle jsme taky dospěl když jsem kdysi přesvětčoval lidi o nějakých věcech, ale ono to snima nehne a je to zbytečná snaha, dneska už umím poznat kdy v rozhovoru narazím a kdy už dál nemá cenu pokračovat v informování :)

Díky, pěknej článek!

Jo no, sem tam je to ztráta času pro oba. :)

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 62827.81
ETH 2583.62
USDT 1.00
SBD 2.73