Termofor. Historia, rodzaje i cele stosowania.

in #busy6 years ago (edited)

Za pierwowzór termoforu uważa się pojemniki z XVI wieku, które tworzono z cyny.
Był to produkt nie dla wszystkich. Wykonanie takiego urządzenia sprawiało, że wyłącznie osoby zamożne mogły pozwolić sobie na posiadanie takiego luksusowego towaru.
Termofory te były przyozdabiano aby cieszyły oko oraz umieszczano na nich monogramy właścicieli i daty wykonania.
Kształty były przeróżne od okrągłych, owalnych czy tez kwadratowych. Z czasem wykonywano je z miedzi, mosiądzu czy też aluminium dzięki czemu były tańsze i bardziej dostępne dla większej ilości mniej zamożnych obywateli chcących ogrzać swoje łoża przed pójściem spać.

pixabay.jpg
pixabay
Do pojemników tych była wlewana gorąca woda, która ogrzewała termofor i pozwalała ocieplić łóżko, z czasem stosowano też ciepło termoforów do celów leczniczych ogrzewając bolące miejsca.

Do ogrzewania łóżka stosowano także Szkandele, które często były wyposażone w rączkę o długim trzonku, a ich wkład stanowiły rozgrzane węgle lub gorąca woda. Niektóre wypełniano gorącym piaskiem.

szkandela.jpg

W 1903 chorwacki inżynier Eduard Slavljub Penkala opatentował swój wynalazek zastępując wcześniejsze konstrukcje gumą i tak stare nieporęczne i ciężkie termofory uzyskały nowszy wygląd i także łatwiejszą obsługę jeżeli taki termofor miał służyć ogrzaniu bolących miejsc.

IMG_0078.jpg
Mój domowy gumowy termofor. Najczęściej używany przez moją małżonkę.

Jeszcze nie tak dawno, nasze babcie używały do ogrzania pościeli różnego rodzaju szklane naczynia w które wlewano gorącą wodę i tak bez kosztów ogrzewano łóżka, do którego każdy chętnie wejdzie jak w około jest zimno.

Sam będąc na rybach wielokrotnie do śpiwora wkładam napełnioną plastikową butelkę przed spaniem i gdy przychodzę do namiotu to w śpiworze mam cieplutko. Butelkę trzymam przeważnie w nogach.

Moi rodzice posiadali termofor elektryczny, może bardziej poduszkę elektryczną, którą ogrzewali przeważnie zimą łóżko oraz bolące plecy.
Powstało wiele rodzajów termoforów i tak mamy obecnie te elektryczne, gumowe napełniane gorącą wodą oraz żelowe, posiadające wewnątrz wkład żelowy i można je podgrzać wkładając je do kuchenki mikrofalowej, bądź do piekarnika z niską temperaturą czy też kładąc je po prostu na kaloryfer. Żelowe termofory trzymają temperaturę dłużej niż te gumowe i stosowane są także do ochładzania bolących miejsc czy też urazów, wystarczy taki termofor włożyć na kilka minut do zamrażarki i mamy wtedy chłodny okład.

U nas w domu najbardziej popularne są termofory suche, które są bardzo wygodne i łatwe w stosowaniu. Jest to najczęściej mała poduszka z bawełny bądź innego przyjemnego materiału wypełniona różnymi ziarnami czy też pestkami wiśni czy też czereśni bądź winogron. Podgrzewa się je w mikrofali przez około dwie minuty.
Obecnie częściej używa się termoforów jako okłady, dla osób cierpiących na problemy z krążeniem i mające zimne nogi taki okład sprawi nam ulgę i przywróci lepsze krążenie. Pomaga też w bólach brzucha, stawów i kręgosłupa.
Dla małych dzieci pomocny w przypadku kolek.

IMG_0077.jpg
Nasz domowy suchy termofor. W środku wyczuwalne są jakieś ziarna bądź pestki, nie zaglądałem tam.

Obecnie termofory mają swoje zastosowanie u nas w domu i posiadamy dwa termofory, gumowy napełniany gorącą wodą oraz termofor suchy, który jest najczęściej stosowany, z którego korzysta moja małżonka na bóle brzucha lub jak potrzebuje ogrzać stopy.

Sort:  

Termofor to cudowny wynalazek :)

Zapomniałem dodać, że jest jeszcze jedno forma termofora, a jest nim człowiek. Małżonka często wykorzystuje mnie abym poleżał chwilę na jej miejscu i ugrzał jej miejsce w łóżku.

Babcia miała taki gumowy i grzała nam pościel jak u Niej nocowaliśmy :) Ja kiedyś dostałam taki do gotowania, który miał specjalny włącznik ale jak to w życiu bywa - ugotowałam go zbyt mocno hahah Dla dzieci widziałam teraz termofory z pestkami wiśni ale na szczęście mój synek nigdy nie miał kolki więc nie zgłębiałam tematu. Pozdrawiam :)

Ja mam w domu dwa. Żona jest bardzo ciepłolubna więc go często używa, zwłaszcza ten z ziarnami. Pozdrawiam.

Cześć. Czy zainspirowało Cię Galileo? :D Widziałem o tym odcinek właśnie tam.

Zgadza się. Oglądam Galileo i tam obejrzałem odcinek o termoforach i z okazji tego, że sam posiadam w domu dwa i butelkowy używam na rybkach to postanowiłem na ten temat napisać post.
Pozdrawiam.

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 59993.26
ETH 2312.53
USDT 1.00
SBD 2.49