Saab 96 deluxe 2-takt 1963 del2

in #busy7 years ago (edited)

När jag fått hem min SAAB i november 2015 , var det svårt att hålla fingrarna borta!
Bilen hade ju stått oanvänd i 15 år och dessutom var den delvis demonterad efter att man lagat rost och lackerat den år 2000. Jag började inventera fel och brister, gjorde en (lång) lista och bestämde mig för att börja med bromsarna.

Demonterade allt vid varje hjul och kollade upp bromsrör. Rören var till stor del sönderrostade och bromsbanden var slut. Jag tog med alla bromsbackar till en firma som jobbar med bromsar och kopplingar.

Sedan lånade jag specialverktyg till bromsrör av en kompis. I bilens bagageutrymme hittade jag nya bromscylindrar till bak. Försökte hitta nya till fram men lyckades inte. Däremot kunde jag låna specialverktyg att renovera dem med. Sedan hämtade jag de nyrenoverade bromsbackarna och monterade dem. När allt detta var klart och verkade fungera behövde den provköras!

Nu var det dags att försöka få igång motorn. Startmotorn var helt död. Kunde konstatera att vatten trängt in i den och den var full av rost. Vattnet hade kommit från tätningen mellan vattenpump och generator. Eftersom vattenpumpen sitter i änden av generatorn så rann alltså vattnet in i generatorn och sedan ner på startmotorn som sitter under. Både startmotor och generator var alltså kass.
Efter efterforskningar på internet och lokala tips fick jag tag på nya (begagnade) .
Skruvade ihop delarna laddade batteriet och försökte starta motorn . Nu gick den runt men inte ett livstecken. Dags att skruva isär förgasaren och göra ren den.

Sedan kontrollera tändningsdelarna.
Skickade efter nya grejor från Svenska SAAB-klubben. Tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytarspetsar och kondensator. Sedan noggrann inställning av detta efter instruktionsboken.
Nu ska jag prova igen . Vrider om nyckeln till tändläge : lampor tänds och mätare fladdrar nervöst. Bränslepumpen fyller upp förgasaren. Drar ut choken och vrider till startläge. Motorn vaknar direkt Den lever !

Fortsättning följer i nästa inlägg.

Till dess : ta det lugn där ute ! Flyg lågt och sakta - och må blåröken vara med er!
20180102_150006[1].jpg

Sort:  

Congratulations @picturesofsaab! You have received a personal award!

2 Years on Steemit
Click on the badge to view your Board of Honor.

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Congratulations @picturesofsaab! You received a personal award!

Happy Birthday! - You are on the Steem blockchain for 3 years!

You can view your badges on your Steem Board and compare to others on the Steem Ranking

Vote for @Steemitboard as a witness to get one more award and increased upvotes!

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.13
JST 0.029
BTC 57808.87
ETH 3061.38
USDT 1.00
SBD 2.33