Fundamento de Esperanto

in #busy7 years ago

IMG_20180112_195329_597.jpg

Stałem się posiadaczem bardzo ciekawej książki z roku 1963. Zakupiona na allegro już stoi na mojej półce przeznaczonej na kolekcję esperancką.

Fundamento jest dla esperantysty biblią, koranem czy czymś w tym stylu, a czym jest najlepiej opisze wikipedia:

Fundamento de Esperanto - książka autorstwa Ludwika Zamenhofa wydana wiosną 1905 r. i 9 sierpnia tego samego roku przyjęta oficjalnie w 4. artykule Deklaracji Bulońskiej (Deklaracio pri la esenco de la Esperantismo) na pierwszym kongresie esperanckim w Boulogne-sur-Mer, jako oficjalny fundament języka.

Fundamento składa się z czterech części: przedmowy, gramatyki (16 reguł), zbioru ćwiczeń i uniwersalnego słownika zawierającego ok. 1800 rdzeni wyrazowych tłumaczonych na pięć języków. Z wyjątkiem przedmowy wszystkie części były nowymi wydaniami poprzednich opracowań Zamenhofa. Taką samą rangę dla rozwoju języka jak Fundamento mają późniejsze tzw. Oficialaj Aldonoj (oficjalne dodatki).

Istotnym ustaleniem Fundamento jest stwierdzenie o nienaruszalności fundamentów, których nikt nie ma prawa od tej pory zmienić. Rezultatem tej decyzji jest pełna zrozumiałość dokumentów esperanckich, niezależnie od momentu ich wydania, także tych najwcześniejszych, pochodzących z początku XX w.

Będzie to fajna lektura na długie wieczory.

Gxis!

Sort:  

Ĉu mi jam deziris al vi Feliĉan Novan Jaron? Do, fartu bone ankaŭ en 2018 kaj kontribuu kiel kutime al Steemit...

Dankon :-) Mi deziras al vi ankaŭ Feliĉan!

Swego czasu zacząłem się trochę uczyć esperanto przez Duolingo. Bardzo fajny język – prosty, dźwięczny, logiczny. Zniechęciłem się przez myśl, że – mimo wszystko – trudno będzie w ogóle trafić na kogoś, kto zna esperanto. A tutaj takie miłe zaskoczenie na Steemit :) Może jeszcze kiedyś spróbuję się poduczyć, ale problem jest z czasem (jak zawsze).

Na pewno się zainteresuję tą książką, którą opisujesz. Ĝis!

Na steem aktualnie jest 3 Polaków znających Esperanto (oprócz mnie)
@adi3255 @saunter @ginny6789. Więc nie ma tak źle ;)

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 62956.16
ETH 2588.54
USDT 1.00
SBD 2.74