Sen Türk değil misin?* - Czyli jak odnajduję się w tureckim społeczeństwie i jak mi się tu żyje

in #blog6 years ago (edited)

Witajcie, użytkownicy Steemit i nie tylko!
Ten post został już udostępniony w języku angielskim i chciałbym w nim napisać o faktach i spostrzeżeniach dotyczących mnie jako obcokrajowca, przełamać stereotypy, pokazać pewne rzeczy w innym świetle i być może będzie to coś czego jesteś ciekaw/a.

1. Czy Turcy mogą od razu zrozumieć, że nie jestem Turczynką?

"Prawdopodobnie będziesz wywoływać sensjace, blondyka, jasna karnacja, dziewczyna z Europy, Turcy będą na ciebie patrzeć i będą wiedzieć, że jesteś obcokrajowcem, także dlatego, że ich kobiety w większości zasłaniają całe swoje ciało". Takie opinie bardzo często słyszałam od Polaków. Ludzie ze stereotypowym poglądem na ten temat mogą być nieco zawiedzeni , aczkolwiek tylko raz miałam sytuację, że ktoś od początku widział, że nie jestem Turczynką. Taka sytuacja miała miejsce w restauracji podczas zamawiania posiłku (nie przeze mnie, ja stałam obok). Pracujące tam kobiety mówiły, że nie wyglądam jak typowy obywatel Turcji i muszę być obcokrajowcem ze względu na moją postawę i wygląd. Pomyślałem ... co jest nie tak z moim sposobem stania i poruszania się, ale powiedziały, że nie potrafią wyjaśnić ... po prostu to wiedzą;)

W innych sytuacjach, kiedy chodzę po ulicy, jestem na wykładach i robię zakupy, czuję się całkowicie wtopiona w tłum. Ludzie zaczynają rozmowy ze mną w języku tureckim. Kiedy nie rozumiem czegoś i mówię "Nie jestem stąd", są oni przeważnie zaskoczeni. Jak to? To nie jest przecież letni sezon turystyczny;) Otóż blondyni/blondynki, z jasną karnacją, jasnymi oczami nie są w Turcji kimś nadzwyczajnym! Oczywiście piszę tu głównie o regionie Ege, ponieważ mieszkam tutaj i prawdopodobnie w bardziej wschodnim regionie nie jest to tak często spotykane. Jednak kiedy udamy się w obszar Morza Czarnego, widzimy wielu ludzi, którzy wyglądają jak ja lub inni Europejczycy/Słownianie.
I hej, także nie wszyscy słowianie są bladzi, o jasnych włosach i oczach, a Turcja jest w niewielkiej części w Europie, nie tak daleko od nas;) Warto dodać, że w czasach osmańskich dziewczęta z ziem polskich i bałkańskich porywane zostawały do Imperium Osmańskiego dla sułtanów i mieli dzieci z nimi, więc obecne korzenie Turków do pewnego stopnia mogą być mieszane.

2.Czy muszę zakrywać twarz i chodzić do meczetu?

Nie, nie muszę ubierać burki czy hidżabu, chyba że mam zamiar odwiedzić meczet i tak - byłam w meczecie i byłam ubrana w specjalny strój, jaki noszą muzułmanki, ale tylko w czasie odprawianej modlitwy . W regionie Ege dziewczęta mają pełną swobodę w wyglądzie - szorty, spódnice, piercing, tatuaże, widziałam nawet dziewczynę z tatuażami na twarzy. Stambuł ze względu na mieszankę narodów również może być takim miejscem.
Inne historie to wchodnia i niektóre miejscowości środkowej Turcji - tam ludzie mają trochę inne podejście do stroju, dlatego wychodząc w miniówce we wschodniej Turcji można wywołać małe zamieszanie, ale wystarczy ubrać jakieś luźne spodnie i bluzke - tak, aby nie pokazać za dużo kobiecych atutów. W każdym razie nie trzeba zakrywać twarzy, włosów ani nosić burki.
Co do kwestii meczetu i modlitwy...to jest prywatna sprawa każdego z osobna, jak chodzenie do kościoła czy modlitwa w domu.
Pamiętajcie, że Turcja staje się naprawdę nowoczesnym krajem!
DQmaTXLB85if3B5EVtECunLcCg2UoEiqraGHyzu7wsKGUXF.jpg

3.Czy Turcy traktują kobiety jako mniej ważne i mniej potrzebne w społeczeństwie?

Obudź się! Nie jesteśmy już w średniowieczu ...
Kobiety w Turcji, robią kariery, mają wiele do powiedzenia w hierarchii rodzinnej, są politykami! a mężczyźni starają się chronić je, jak tylko mogą. Tureckie kobiety mają takie samo prawo jak mężczyźni od czasu reformy Atatürka i mogą pracować na takich samych stanowiskach.
ataturk-28-728.jpg
(zródło : https://www.slideshare.net/ahmetemina/ATATURK)

4.Czy kiedy Turcy dowiadują się, że jestem z innego kraju i wyznaję inną religie to mają z tym problem?

Dla tureckich muzułmanów ważne jest to, że w coś wierzysz, masz swoją religię.
Nigdy też nie doświadczyłam żadnych rasistowskich ataków na moją osobę. Być może jest to spowodowane ich mentalnością i dużym kontaktem z turystami.

*Sen Türk değil misin? - pl. To ty nie jesteś Turkiem/Turczynką?

Mam nadzieję, że podobał Ci się mój post i zagłosujesz;)
Miłego dnia

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.12
JST 0.027
BTC 55499.23
ETH 2917.22
USDT 1.00
SBD 2.30