Formula Ringkas Kiraan Jual Beli Altcoin Dalam RM & Sebab Kenapa Jangan Gunakan Bitcoin

in #bitcoin7 years ago

Malam ini saya ingin kongsikan serba sedikit formula untuk membuat pengiraan pendapatan bagi jual beli sesuatu altcoin.

Hari ini saya telah cairkan (jual) sebahagian token Autonio yg saya miliki untuk tujuan pembayaran deposit sebuah kereta. InsyaAllah jika tiada halangan, esok saya akan menguruskan proses jual beli berkenaan & kongsikan dgn sahabat di Steemit.

Nilai token Autonio telah meningkat dengan mendadak pada 2 hari lepas dan saya telah membuat keputusan untuk menjual 1000 token dan menukarkan kepada tunai melalui Remitano.

Walaupun ramai di kalangan kita menggunakan Blockfolio untuk monitor altcoin yang kita ada, ianya tidak menunjukkan nilai ringgit sebenar yang kita akan perolehi kerana adanya fee dalam setiap proses transaksi yang berlaku.

Imgur

Harga yang ditunjukkan di atas adalah kadar sebenar yang saya dapat setelah menjual token NIO tadi.

Setiap exchange mengenakan fee yang berbeza untuk withdrawal dan deposit.

Biasanya saya akan menukar Bitcoin kepada Ethereum dahulu sebelum pengeluaran, tetapi, untuk hari ini, saya ingin mencuba membuat pengeluaran Bitcoin. Bagi Mercatox, fee minimum untuk pengeluaran Bitcoin adalah 0.0005 BTC, atau bersamaan dengan RM30.

Imgur

Seperti yang anda dapat lihat dalam screnshot di atas, transaksi yang saya lakukan masih lagi pending semenjak jam 3.30pm tadi dan ketika artikel ini ditulis, jam sudahpun 9.00pm.

Rasanya, inilah kali terakhir saya akan gunakan Bitcoin untuk urusan jual beli di Remitano selagi Bitcoin tidak membuat penambah-baikan dari segi kos dan juga tempoh proses transaksi.

Sort:  

mantap!

byk tuan punya nio

Syukur sbb saya beli dulu harganya masih 20sen je satu tuan.

Tq @khusairy. sy akan gunakan ETH jugak! :)
#upvoted

Tq for the upvote bro. Lepas ni tobat la, xnak dah pakai Bitcoin. Haha.

Awesome ni @khusairy bro. Rupa2nya bro pon trading forex jugak :D

Sekadar sharing bro, hehe :) Ya, dulu saya trade forex jgk. Skrg lama dah tak. Majulah industri cryptocurrency untuk negara.

You got a 5.94% upvote from @upmewhale courtesy of @khusairy!

Artikel yang bagus ini dan telah kami upvote yah.. 😁

Release the Kraken! You got a 27.78% upvote from @seakraken courtesy of @khusairy!

Hello, hai @seakraken.. Selamat bergabung di Steemit! Suka anda ngumpul.. kami upvote yaa.. 😊

This post has received a 18.35 % upvote from @moneymatchgaming thanks to: @khusairy. Upvote this Post to Support the MMG Community on Steemit! :)

This post has received a 1.0 % upvote from @boomerang thanks to: @khusairy

This post has received a 2.40 % upvote from @aksdwi thanks to: @khusairy.

This post has received a 9.09% upvote from @msp-bidbot thanks to: @khusairy. Delegate SP to this public bot and get paid daily: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP Don't delegate so much that you have less than 50SP left on your account.

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.16
JST 0.032
BTC 59010.30
ETH 2515.57
USDT 1.00
SBD 2.45