[Verhaal] De ijskoude nacht

in #alldutch6 years ago

De ijskoude nacht


Trapje voor trapje trotseerde ik de nacht. Mijn wollen trui tot aan het bovenste gaatje dichtgeknoopt, mijn jas veilig dicht geritst, mijn sjaal strak op m’n hals gewikkeld zodat er zeker geen greintje lichaamswarmte me zou ontsnappen. Normaal hou ik niet van hoofddeksels, maar extreme omstandigheden vroegen om extreme maatregelen: ik had mijn kap opgezet. De wollen handschoenen die m’n moeder vorige winter had gebreid, vervolledigden mijn krijgers-outfit. Ik was klaar voor de strijd met de natuur.

1518778825758.jpg_
De ijskoude nacht

Het moest een trap of twintig later zijn geweest dat mijn goede moed al ver onder m’n schoenen gezonken was. In het begin van de avond had ik de allesbeslissende keuze moeten maken: zou ik wandelen en een lange, doch minder pijnlijke tocht tegemoet gaan, of ging ik voor de korte en krachtige pijn van de fietstocht? De luwe avondzon had me doen geloven dat ik de korte, krachtige tocht wel snel zou klaren, maar daar leek de kille nacht anders over te beslissen. Na een gezellige avond aan het kampvuur, waar de warmte en het licht een veilige cocon boden, was het contrast met de koude, eenzame nacht pijnlijk te noemen.

Nog twintig trappen later ging het van pijnlijk naar ondraaglijk. Ken je dat fenomeen waar je geen kou meer hebt, maar je het gevoel hebt dat je zonder waarschuwing op Antartica bent gedropt? Het fenomeen waar elke porie van je lichaam z’n warmte lijkt af te geven en je achterlaat met enkel bibberende atomen in de plaats? Op dat punt weet je dat je de strijd verloren hebt, en je een koppel ellendige minuten tegemoet gaat. Elke poging tot opwarmen faalt compleet, het enige dat je rest is volharding. Volhouden tot je thuis komt, om dan snel op te warmen aan het thuisfront. En dat is dus wat ik deed: fietsen tot de koude me niet meer kon inhalen.

De laatste hoek om. Nu was de eindspurt ingezet. De straatlampen als het stille publiek, door hun aanwezigheid bemoedigend om de laatste loodjes te doen verlichten. Een versnelling hoger draaien. De spieren in kramp, vol in het verzet. En dan dat prachtige moment waar je het huis ziet, haast kan voelen. Geen tijd meer om de fiets in het hok te zetten, gewoon naast de deur op de grond.

Een open deur… De deur die de warmte van het huis zou moeten bewaren, staat in het holst van de nacht te gapen naar mij. Ik, die in plaats van warmte nog meer koude voel dan ik ooit heb gekend. Het huis schreeuwt naar mij, maar ik hoor niet wat het wil zeggen.

Ik bevries.

Sort:  

Dude ik vind het echt heel erg cool geschreven!

(en herkenbaar ook hehehe)

Da's een super mooi compliment! Bedankt :)

Nu weet je wat ik doormaak met een pup iedere nacht naar buiten rond de klok van 4 ..... alles om de zindelijkheid voor elkaar te krijgen MAARRRR KOUD DAT IK HET HEB IEDERE NACHT!!! dus ik snap je 😉❄️🤛

Als ik het lees, krijg ik 't al koud! Goed geschreven, een mooi verhaal!

Mooi! Vooral het einde...
X Lazy Bird

Gaaf geschreven.. vraag me af wat er hierna is gebeurd :)

je voelt de spanning oplopen en vooral die fiets op de grond gooien om maar zo snel mogelijk naar binnen te gaan. En dan......
Mooi geschreven......

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by Tuwore from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

Top geschreven @tuwore. You made an amazing content, We sould connect and support each other by follow each other. I already upvoted you and following you, please think about that. My apologize if I sent this post to you already.Thanks and greeting from @chanthasam

Coin Marketplace

STEEM 0.15
TRX 0.12
JST 0.025
BTC 56556.00
ETH 2492.21
USDT 1.00
SBD 2.22