NL: Nostalgie in een zak chips

in #alldutch6 years ago

Goedenavond allemaal!

Ik had met mezelf voorgenomen om elke week een post in het Nederlands te maken dus nu is het weer zover. Deze post is een beetje nostalgisch. Ik was namelijk aan het opruimen in mijn woonkamer en kwam toen een gele en een groene map tegen. Op de voorkant van de map stond met grote letters Flippo's.

flippomap.jpg
Helaas heeft mijn flippomap een beetje waterschade geleden

Meteen schoten mijn gedachten terug naar die goede oude tijd in Nederland. De flippo kwam ongeveer in 1995 toen ik op de basisschool zat en het was een gigantische rage. Voor degenen die niet weten wat een flippo is: het is een klein rond plastic schijfje met een afbeelding erop. In het begin waren het alleen afbeeldingen van de looney tunes maar later kwamen er ook flippo's met chester als afbeelding. Er waren verschillende series flippo's die allemaal een verschillend aantal punten waard waren. Elke serie had ook een eigen spelletje die je met de flippo's kon spelen.

Hoe kwam je dan aan die flippos? Dat was het geniale aan deze rage. In elke zak chips van smiths(lays tegenwoordig) zaten 2 of 3 flippo's. De chipsverkoop steeg dus gigantisch omdat alle kinderen aan het zeuren waren bij hun ouders omdat ze flippo's wouden hebben. Het werd een grote ruilhandel elke pauze op de basisschool en we deden ook verschillende spelletjes zodat je flippo's van anderen kon winnen. De bedoeling was dus om alle flippo's te sparen die je dan netjes in een map met plastic vakjes kon opbergen.

Behalve dat er (te) veel geld naar chips ging was er ook een positief punt voor de ouders: sommige van de flippo's hadden niet alleen een leuk plaatje maar waren ook nog informatief. Zo waren er spiekflippo's waar bijvoorbeeld een ezelsbruggetje opstond om de volgorde van de planeten te onthouden en olympische flippo's waar leuke weetjes over de olympische spelen op stonden.

flippos.png
Hulp nodig met de hoofdsteden?

De flippo met het leukste spelletje was de 24 flippo. Op de achterkant van deze flippo stonden 4 getallen die je door middel van een rekensommetje tot 24 moest maken. Je kon hierbij + - x en / gebruiken. Van de getallen op de flippo op de foto kan je bijvoorbeeld 2x7+7+3=24 maken. Er werden zelfs hele kampioenschappen georganiseerd wie hier het beste/snelste in was. Eerst per school en daarna mochten de besten tegen elkaar strijden in een landelijke wedstrijd.

Ook waren er veel andere bedrijven die de flippo gingen namaken omdat het zo'n succes was. De jamin kwam bijvoorbeeld met een jamcap en croky met een topshot. Helaas ging zoals zoveel rages ook deze weer voorbij na een aantal jaar.

Niemand denkt er dan meer aan, tot je een flippomap vind...

line.png

ljusgrönliten.png

Sort:  

Dat is inderdaad LANG LANG geleden! Maar ik heb ook nog een mand vol Flippo's, de nostalgie bewaakt me van ze weggooien :-) Ik weet niet zeker of ik de map nog heb, maar oh, de voldoening als je een categorie helemaal compleet had! :-)

Leuk om hieraan herinnerd te worden, dank voor het delen!

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.12
JST 0.028
BTC 64294.34
ETH 3494.87
USDT 1.00
SBD 2.54