GELUK is handel.... klopt het wel wat er gezegd en geschreven wordt?

in #alldutch6 years ago (edited)

IMG_4430.PNG

De laatste 10 jaar is er een groeiende belangstelling voor GELUK. Menig boek is hierover geschreven waaronder "de geluksfabriek' en dat heeft voor een groeiend aantal mental coaches een aardige boterham opgeleverd.

In de media horen we dikwijls dat de Nederlander over het algemeen heel gelukkig is. Dat wil ik niet ontkennen maar ook niet helemaal bevestigen. Mensen zitten heel vaak in hun hoofd.
Hebben geen tijd om ruimte te nemen wat er van binnen in hen leeft.
Het begint al met de vraag

IMG_6774.PNG

Volgens mij kun je niet constant gelukkig zijn.
Je kunt geluksmomenten hebben en deze heeft de een meer of minder.
Dat heeft ook te maken welke karakter eigenschappen je hebt en hoe je in het leven staat.

In mijn beleving is het zinvoller te kijken naar TEVREDENHEID.
Hoe tevreden ben je nu in je leven en wat zou er nog kunnen veranderen waardoor je je prettiger voelt.

Uit een enquête van het CBS onder 7500 mensen bleek dat 15% leed aan regelmatig emotionele vermoeidheid.
Dit speelt vooral in de groep mensen van 25 tot 35 jaar.
Er is een groeiende groep 20ers die hier ook al aan lijden.
1 op de 7 mensen lijden aan een Burn Out.
De verzuimkosten zou in 2016 1,8 miljard kosten.

Ook hoorde ik dat er 1 miljoen mensen lijden aan negatieve gedachten en het is bekend dat er een enorme groep mensen antidepressiva gebruiken.

Veel mensen zijn niet blij of tevreden. Tevreden zijn moet je soms leren.
Bovendien staat niet iedereen optimistisch in het leven.
Er is ook genetisch het een en ander bepaald.

IMG_4429.PNG

In 2000 en 2005 schreef ik twee boeken over zelfmanagement. 'Personal Power' en 'Family Power'
In deze boeken gaat het over je bewustzijn welk leven je op dat moment leidt.
Wat zou je nu willen veranderen op levensthema's zoals wonen, werken, relatie, vriendschappen (fysieke contacten en online) gezondheid, financiën, en pak dat aan op jouw manier.

Ben je bewust wat je onderdrukt als je antidepressiva, teveel alcohol of drugs gebruikt en hoe snel voel je je ongelukkig. Het is echt niet verkeerd om regelmatig een OFFday te hebben.

In de media of op lezingen hoor ik dan teksten als 'Persoonlijk Meesterschap' .
Waarom zo over de top, noem het gewoon persoonlijk leiderschap of zelfmanagement.

Yoga is inmiddels wat meer 'normaal' geworden.
Daar waar mensen die yoga deden dat in het verleden voor hun omgeving verzwegen (want misschien dachten anderen dan wel dat ze zweverig waren) , mag je het nu in je omgeving benoemen.
Sterker nog het kan je zelfs een status geven ' die werkt goed aan zichzelf'.

Yoga en meditatie zijn mijns inziens zeker belangrijk.
Maar als je dit een keer per week doet en je dit eigenlijk vanuit een 'MOETEN' doet dan mis je de boot naar mijn mening.
Soms moet je meer over jezelf leren met ondersteuning van een coach.
Nog steeds lijkt het erop dat het geld uitgeven voor kleding of vakanties belangrijker is dan ondersteuning zoeken (indien nodig) voor bewustwording.
Gek, want als je handvatten krijgt om 'tevreden te zijn met jezelf' heb je daar iedere dag iets aan.
Niet alleen jij maar ook je omgeving.

Mensen leven dikwijls vanuit 'MOETEN'. Kijk maar naar hoe vaak je het wel niet hebt over "ik kan even niet afspreken want ik moet..............'een heleboel.......doen.
Maar MOET je dat allemaal wel.

Als je echt kijkt naar het MOETEN dan zul je zien dat voor het MOETEN een WILLEN zit.

Voorbeeld
Ik moet boodschappen doen.....je hebt nog wel iets in de kast liggen maar hebt juist zin in spinazie
Ik moet naar mijn moeder.....kun je ook niet doen maar dan voel je je schuldig en dat wil je niet
Ik moet sporten...ik wil strak in mijn lijf zitten anders ben ik minder aantrekkelijk. Dat wil ik wel zijn

Kortom, als je nagaat welk WILLEN er voor het MOETEN zit dan zul je merken dat je leven er lichter uit ziet.
En dat kan er misschien toe lijden dat je minder antidepressiva, alcohol of drugs nodig hebt.

Ik pleit ervoor dat kinderen op de basisschool ervaringen opdoen met yoga en meditatie. Daar de gymles bij veel scholen is afgeschaft is dit misschien een goed alternatief.

IMG_6773.PNG

Zeker in een maatschappij waarin de druk van social media toeneemt lijkt het me noodzakelijk dat kinderen op jonge leeftijd leren loslaten en bewust zijn van hun lichaam en geest.

Ouders en kinderen kunnen van elkaar leren. Hoe mooi zou het zijn als zij samen een moment van rust in hun gezin kunnen creëren. Even de tablet of telefoon laten liggen maar rust nemen.
Een levensles die je als opvoeder mooi mee kunt geven aan je kind.

Leef samen met gezin, familie en vriend een tevreden leven.

@ryannevanos

Sort:  

Ja dat is allemaal heel goed wat je schrijft: dat zouden mensen eens wat vaker moeten doen. Stilstaan bij of je tevreden bent in plaats van de hele tijd maar GELUK na te jagen.

Het zou me niks verbazen, ik weet het wel zeker, dat veel mensen het idee hebben dat ze gelukkig MOETEN zijn, en zodra ze ook maar even twijfelen OF ze nou wel of niet gelukkig zijn, ze dus meteen ON gelukkig worden.

In onze huidige samenleving wordt je bijna opgedrongen dat je Gelukkig moet zijn en dat dat echt het hoogste goed is.
Als mensen eens leerden tevreden te zijn, gewoon eenvoudig een beetje tevreden, dan hoefden ze waarschijnlijk ook niet op een cursus "Mindfullness". Dat kan je volgens mij ook helemaal niet leren; je ben mindfull of niet..

Leuk plaatje trouwens van die yoga mensjes!

Het najagen van geluk kan zoveel stress opleveren. Ik ken veel mensen die steeds weer op zoek zijn naar iets leuks om gelukkiger te worden. Dikwijls valt het tegen. De verwachting is te groot. Zij denken van buitenaf iets te kunnen ervaren en tot zich te nemen wat hen gelukkiger maakt. Maar dat lukt vaak niet of maar even. Je moet toch echt je geluk en vooral tevredenheid in- en met jezelf vinden. Weten waar je naar op zoek bent en kijken tot hoever dat op dat moment haalbaar is. Stap voor stap. Een cursus "Mindfulness" kan daar wel goed bij helpen.

Niks verwachten en niet "op zoek" zijn lijkt me het beste.

Als je zoekt vind je misschien wel iets, maar daarna wil ( nee MOET) je meteen wéér opzoek. Dat is het probleem:

Gelukkig<>Ongelukkig

Tevreden<>Ontevreden

Vinden<> Zoeken

Je hebt gelijk, gokken is geen betrouwbare manier om online geld te verdienen, dus ik raad je aan om iets anders te zoeken.

Ik geloof dat geluk voor iedereen anders is. Misschien is het voor sommigen gezondheid, maar voor iemand is het geld. Maar ik denk niet dat geld geluk is, anders zou het te gemakkelijk zijn om gelukkig te worden.Mensen zouden gewoon valuta verhandelen op pagina's als deze https://immediate-profit.net/nl/ en geld krijgen. Maar het lijkt mij dat geluk veel moeilijker te verkrijgen is.

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.14
JST 0.029
BTC 65771.81
ETH 3174.77
USDT 1.00
SBD 2.61