Hij doet het!

in #alldutch6 years ago (edited)

kabels.jpg

Kabels

Ik weet niet hoe jullie werkplek eruit ziet, maar ik heb nogal wat kabels rondom mijn bureau. Ondanks alle draadloze oplossingen, kies ik vaak voor bedraad. Dus toetsenbord, tekentablet, internetverbinding gaan allemaal via een kabel. Het is wat rommelig maar geeft meer internetsnelheid en meer zekerheid over de correcte werking.

Opruimwoede

Voorgaande jaren had ik nog weleens zo'n bui dat het wat netter moest, ging aan de slag met van die 'kabel verberg'-oplossingen om er dan na 2 dagen achter te komen dat ik iets wil verplaatsen en de hele boel weer los moet. Nu laat ik de kabels voor wat ze zijn.

Netflix

Eén service die niet via een kabel het huis binnenkomt is Netflix. Voor de verbinding tussen tv en internet is een usb-dongle aparaatje aangeschaft. Werkt meestal goed, maar soms ook tijden niet. De reden dat hier geen kabel voor wordt gebruikt ligt in het feit de router niet op dezelfde verdieping staat en er dus een behoorlijk lange kabel nodig is om tv en router te verbinden.

Lui op de bank

Maar je zult natuurlijk net zien dat juist wanneer je na een drukke dag denkt 'Nou even helemaal niks. Lekker lui op de bank een filmpje kijken' dat op dat moment de wifi verbinding tussen router en tv hapert. Reuze irritant. Er zijn grotere problemen in de wereld, maar dit is toch frustrerend. In de hoop dat het van tijdelijke aard is, maak ik dan toch een kabelverbinding met een netwerkkabel die normaal gesproken mijn computer met de router verbindt. Werkt perfect, maar geen blijvende oplossing.

Nieuwe kabel, of niet?

Uiteindelijk besluit ik een extra kabel te leggen zodat de tv continue is verbonden met de router. Voor een paar tientjes heb je kabel, geen probleem. Of... gebruik ik de kabel die ik al heb? De kabel die ik al heb was ooit in gebruik om de bovenverdieping te voorzien van bedraad internet toen wifi nog niet zo lekker liep. Die kabel loopt via plint, plafond, meterkast, loze ruimtes tussen vloer en plafond, langs twee nog aanwezige treden van een ooit in gebruik zijnde trap, van de begane grond naar twee verdiepingen hoger. Het was een klus om die kabel te krijgen waar hij nu is.

Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan

Ik besluit de bestaande kabel te gebruiken, niet om een paar tientjes uit te sparen, maar om niet onnodig iets te kopen. Het valt mij steeds vaker op dat er zoveel dingen in huis alleen maar stof staan te vangen. Daar wil ik niets aan toevoegen.

De hele operatie werd ingewikkelder dan verwacht. Met in het achterhoofd mijn ervaring met het vastzetten van kabels en ze dan weer los moeten maken, wilde ik de kabel wel verwijderen, maar de mogelijkheid ooit een nieuwe kabel te kunnen leggen behouden. Hiervoor werd een trekdraad verbonden aan de kabel, zodat met het uittrekken van de kabel, de trekdraad werd ingevoerd. Goed plan, tot bleek dat de kabel gedeeltelijk door een buis liep waar de kabel wel maar de netwerkstekkers niet door heen konden. Netwerkstekker afknippen en opnieuw beginnen. Na veel heen en weer geloop van verdieping naar verdieping, de kabel was te lang en maakte teveel bochten om hem in één keer te kunnen verwijderen, was het gelukt. We hebben een kabel! Maar we missen een stekker.

Netwerkstekker plaatsen

Hoe ging dat ook alweer? Ik heb de stekkers, ik heb de tang, maar het is een paar jaar geleden dat deze zijn gebruikt. Turend naar de afgeknipte stekker wordt duidelijk in welke volgorde de 8 draden in de stekker moeten worden geplaatst. We gaan beginnen, draad strippen, de 8 draadjes strippen, en... dat werkt niet.

Als ik de tang wat beter bekijk, komt de aha-erlebnis, je hoeft die kleine draadjes niet te strippen. Je knipt ze af op juiste lengte en frummelt ze in de stekker. Het in goede volgorde houden van de dunne draadjes is niet eenvoudig. Na twee keer proberen lukt dat. Stekker dichtknijpen, klaar.

Moment suprême

De ultieme test moet dan nog komen, doe-t-ie het of doe-t-ie het niet? Gelukkig hij doet het, Netflix maakt verbinding. Eind goed al goed.

Tenslotte

Wat met een nieuwe kabel in 15 minuten was gelukt, kostte mij nu een ochtend. Toch was het het waard. Voor die uitgespaarde tientjes hebben we vanavond een tompoes bij de koffie :)

Sort:  

IK heb hetzelfde gedaan en de wifi kabel aan de oude coax kabel geplakt met duck tape en door de pvc buis getrokken. EN toen die stekker erop. Pas bij de derde poging met die speciale tang (geleend) is het gelukt. Leesbril en sterke lamp erbij etc!

Precies, ik had een vergrootglas :)

@ijmmai Dit pareltje van een post is ontdekt door het dutch OCD-team @jackjohanneshemp en @poeticsnake!

Reageer op deze reactie als u hier NIET mee wilt aan deelnemen. Door dit te accepteren, maakt u kans op een extra beloning en kan één van uw foto's in onze compilatie post worden gebruikt!

Je kunt @ocd volgen - Je kan daar meer lezen over het project en andere pareltjes van posten vinden!
Wij streven naar transparantie.

@ocd heeft nu een getuige. Je kunt stemmen op @ocd-witness met SteemConnect of op Steemit Witnesses

Deze blog is vermeld in dna-weekly-report-001 en kreeg een extra upvote door sponcoring van whalesheres

Wow, zo leuk wanneer een post goed wordt ontvangen. Ben al bezig met een volgende post.

@ijmmai heel herkenbaar de strijd met de kabels ikzelf hou niet van draadloos en worstel dan ook steevast met dit gegeven..2 schermen, een 2de pc en dan nog heel wat rondapparatuur zoals wacom en muis etc etc...ikzelf heb me kabelgoten aangeschaft om de kabels beter op te brengen...en ikzelf maak me ook wel eens schuldig lui op de bank naar netflix te kijken wil wild country vond ik wel best vet, groeten

Kabelgoten klinkt als een goed idee.

De documentaire staat nu op mijn lijstje, zit nog even helemaal in 'Homeland'.

hahaha, zeer herkenbaar...

Ik vind het tof en bewonderingswaarsig dat je zelf dingen probeert te fixen. Huizen liggen idd al ramvol met zooi, hoeft niet nog meer bij.

Ennnn...uiteindelijk geeft dingen fixen een goed gevoel toch

Ja, iets maken geeft een kick. Het 'yes!'-moment wanneer het weer werkt is geweldig.

Dat is ook een beetje mijn 'drive' als programmeur. Jongleren met code kan een ramp zijn, maar het moment dat gegevens doen wat je verwacht, laat je alle ploeter-uren vergeten.

Inderdaad het eindresultaat laat de inspanning vergeten!

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.12
JST 0.028
BTC 64443.68
ETH 3507.13
USDT 1.00
SBD 2.55