De kalfstong van oma.

in #alldutch7 years ago

“Wat is dat oma”? Vroeg ik nieuwsgierig al kijkend naar de gigantische kalfstong die glimmend op de aanrecht stond. Oma die net klaar was met het schillen van de laatste aardappel antwoorde: “Wat zeg je schat”?

Dat was altijd het eerste wat ze vroeg ook al had ze je al lang en breed gehoord. “Dat vieze ding op de aanrecht”, probeerde ik nogmaals. Oma begon te lachen. “Dat is een tong lieverd”.
“Een tong”? Stamelde ik. “Ja”, zei oma een kalfstong voor in de soep.

Hmm dacht ik, dat is dan geen soep voor mij vanavond. Bij mijn vader thuis waren ze dat wel gewend zo’n naakte kalfstong, die aten immers vanalles: niertjes, lever , hartjes en zelfs hersenen.
Dat was daar heel gewoon. In tegenstelling tot mijn moeder, die kwam van een gezin waar men hooguit 1 x per week draadjesvlees at.

Ik had haar blik graag willen zien toen de pan met konijnenkoppen op tafel kwam en alle kinderen doodleuk de hersentjes begonnen uit te lepelen.

Oma kon koken als geen ander. De queen of slow cooking, begon ‘s morgens al met het avond eten. Zo had ze dat geleerd als jong meisje bij het joodse gezin waar ze voor de oorlog voor kookte.

Bij oma smaakte alles, zelfs de groenten die thuis niet luste. Dat kwam voornamelijk door lange trage garingstijd en de 3 pakken roomboter die ze minimaal gebruikte per avond maal.

Haar zure komkommer salade met uitjes vonden wij het lekkerst. En hoe mijn moeder ook haar best deed op haar komkommer salade, die van oma werd het nooit.
Ik vroeg oma op een dag: “Oma”? “Hoe krijg jij die komkommer salade van jouw zo lekker”?

Oma antwoordde met haar typische Amsterdamse humor: “Nou schat ik ga daar ‘s ochtends altijd met me blote voeten in zitten”.
Hmm dacht ik, geen komkommersalade voor mij vanavond.

Sort:  

Deze blog werd vermeld in ocd-international-daily-issue-109

Je kunt @ocd volgen - Je kan daar meer lezen over het project en andere pareltjes van posten vinden!
Wij streven naar transparantie.

@ocd heeft nu een getuige. Je kunt stemmen op @ocd-witness met SteemConnect of op Steemit Witnesses

Mmm lekker zo'n tong...
Maar over eten mag je niet altijd lang nadenken... Neem nu garnalen, lekker lekker lekker...maar heb je dat diertje al eens van dicht bij bekeken met een vergrootglas? Ziet er hoegenaamd niet smakelijk uit...
Leuk geschreven, op naar de volgende Oma verhalen... laat maar komen...

Gelukkig had ik ook nog een andere oma en die gaat zeker aan bod komen. Geen keukenprinses integendeel. ;)

je maakt me nieuwsgierig...

Nou dat treft want hij is net klaar en ga hem NU plaatsen.

@funkie68 Dit pareltje van een post is ontdekt door het dutch OCD-team @jackjohanneshemp en @poeticsnake!

Reageer op deze reactie als u hier niet mee wilt doen. Door dit te accepteren, maakt u kans op een extra beloning en kan één van uw foto's in onze compilatie post worden gebruikt!

Je kunt @ocd volgen - Je kan daar meer lezen over het project en andere pareltjes van posten vinden!
Wij streven naar transparantie.

@ocd heeft nu een getuige. Je kunt stemmen op @ocd-witness met SteemConnect of op [Steemit Witnesses](https://steemit.co

Ik heb een keer koeientong gegeten als kleine jongen eerste hap duurde een eeuwigheid maar daarna vond ik het vreemd maar wel lekker. Mijn oma's maakten ook de meest heerlijke gerechten en inderdaad namen uitgebreid de tijd en de hele dag de heerlijke geur van het eten om je heen. Het water loopt me uit de mond.

Mooi omschreven! Brengt me weer terug naar toen!

Laat je nooit wijs maken dat roomboter slecht voor je is, die oudjes zijn er dik in de 70/80 mee geworden. En die zopen 3 x zoveel als onze generatie en rookte als een schoorsteen.

Ik weet het alles wat verboden en slecht voor je is kun je rustig nemen en alles wat legaal en gezond is kun je beter laten staan. De omgekeerde wereld, ze draaien alles om i!

Trouwens mijn oma is 102 en haar zus is 105 en haar zusje 100. Toen ik haar zei dat reden dat zoveel mensen tegenwoordig zo jong ernstig ziek worden grotendeels door het nieuwe bewerkte voedsel komt, toen zei ze ''Ik denk het ook''

Precies! Mijn opa is 86 geworden maar hij zoop wel een krat bier met een fles jenever per dag. Dat hij nog zo oud geworden is komt waarschijnlijk door het eten.

Leuk man! Dat er in jou nog een echte schrijver zit! :-D

Ga hier vooral mee door, me like!

Thx! Genoeg verhalen over die oudjes.

Leuk om vast te leggen voor die kids van je broer :-)

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63835.35
ETH 2630.22
USDT 1.00
SBD 2.82