Stem op "jouw" witness

in #alldutch6 years ago (edited)

De vraag die ik me al een tijdje stelde was "Is het belangrijk om te stemmen op een Nederlandstalige witness?"

Velen onder ons vinden het nogal gecompliceerd dat witness verhaal, en dat is het ook. Voor diegenen die het "hoe" en "wat" van het witness geheel willen uitdiepen zijn er meerdere posts met een duidelijke uitleg te vinden op zowel steemit als op whaleshares. Ik geef er u alvast ééntje, weliswaar in het Engels. https://steemit.com/witness-category/@someguy123/seriously-what-is-a-witness-why-should-i-care-how-do-i-become-one-answer .

Ik heb twee Nederlandstalige witnesses bevraagd, bjornb (steemit witness) en ijmmai (whaleshares witness), en hetgeen ik eruit kon distilleren is: Ja het is belangrijk om voor een Nederlandstalige witness te stemmen. Doch, niet onvoorwaardelijk omdat hij/zij onze taal spreekt... Kijk vooral wat de potentiële witness doet of wil doen voor het platform. Als hij/zij alleen maar witness is uit belang voor zichzelf, dan lijkt het me duidelijk dat je daar beter niet op stemt.
Het lijkt me ook niet verstandig om op iemand te stemmen die vlotjes schrijft en kwistig is met upvotes/shares maar voor de rest niets doet (verwar "sympathiek" niet met "bekwaam")
Waar kijk je dan beter wel naar in de afweging om een vote te geven aan iemand?

  • Hoe actief is hij/zij, hoe groot is zijn of haar inzet?
  • Is hij/zij makkelijk bereikbaar?
  • Geeft hij/zij goede raad en/of tips die jou en/of de gemeenschap verder helpen?
  • Wat heeft hij/zij al gepresteerd en/of wat zijn eventuele initiatieven?

Kies wijs, en als hij of zij voldoet aan jou criteria, en hij/zij is bovendien Nederlandstalig, zeker doen zou ik zeggen.
HET grote voordeel van een Nederlandstalige witness is dat je die in je eigen taal kan aanspreken, zelf vind ik dat heel belangrijk.

Hoe kan je voten?

Klik rechtsboven op het hamburger menu (die drie horizontale streepjes) en kies voor "Vote for witness" (je kan maximum 30 witnesses kiezen)
Helemaal onderaan zijn er twee invulvelden, gebruik het bovenste. Vul de naam in van de witness die je wil steunen, en klik op "vote" (steemit) of op "share" (whaleshares)
Nu nog enkel nog de juiste sleutel invullen, en klaar is kees.

Blijkt later dat de witness die jij koos toch niet de juiste keuze was, dan kan je ten allen tijde deze weer unvoten.

Ben jezelf niet zo bezig met voten op een witness, dan kan je op dezelfde manier een proxy kiezen, en dat doe je in het laatste vakje.

Wat je dan doet is; je geef eigenlijk de volmacht aan iemand (dit hoeft geen witness te zijn) die je vertrouwt die dan in jouw plaats votes uitbrengt. Dit hoef je dan ook maar 1X te doen.

Tot slot nog enkele tips:

De eerste 100 bij steemit, en de eerste 50 witnesses op whaleshares staan in een lijst. Staat jou favoriete witness daarbij, klik dan gewoon op deze knop , dan hoef je niets in te vullen in het onderste gedeelte.
Bezoek zeker eerst de blog van de persoon op wie je wil stemmen. Zo kan je al veel te weten komen wat hij/zij doet, al gedaan heeft of wat zijn/haar plannen zijn.
Witnesses waarvan ik weet dat ze Nederlandstalig zijn:
bjornb (steemit witness)
Rival (steemit witness)
ijmmai (whaleshares witness)
Natuurlijk zijn er nog meer, en zullen er nog volgen...

Ken je nog een Nederlandstalige witness? Vul het dan hieronder bij aan.


Bent u ook Nederlandstalig? Kom dan gerust even een babbeltje maken op ons Alldutch discord kanaal, van harte welkom.



alldutchnew.gif

Sort:  

@blockbrothers ( @exyle, @brittandjosie etc. Zit erbij zij gebruiken de witness voor de app #steemify)

@greendeliverence (dat Ben ik dus)
Ja ik ben een tijdje afwezig geweest maar ik ben er weer mocht je mijn werk of ideeën interesseren kan je op mij stemmen.

Mooie aanvulling.
Jou had ik gezien net na het publiceren van deze post, maar dat heb je misschien al gemerkt (?)
Wat vond je van het artikel? Het was voornamelijk bedoeld voor beginners, niet te lang, maar wel to the point. Is het me gelukt, was het duidelijk genoeg?

Helemaal goed @feelx! Ik had je post nu pas gezien, ben van het weekend niet echt op Steem bezig geweest (prioriteiten he ;-) ). Maar ja, het is zeker een goede post, leest vlot, is duidelijk, en inderdaad, to the point! Upvote en resteem!

Je streelt mijn ego...
Bedankt

Ja dat is juist wat we nodig hebben. Die posts van Jerry banfield zijn zo extreem lang dat je halverwege afhaakt.

...en dan nog in 't Engels
hahaha

Jaaaa pfffff 😂 kijk nieuwe gebruikers willen gewoon weten hoe een bepaalde functie werkt en doorklikken naar een andere functie of achtergrondinformatie al was hij wel iemand die veel mensen naar steemit heeft getrokken. Jammer dat hij weggaat.

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 62227.11
ETH 2400.78
USDT 1.00
SBD 2.50