Een verlaten strandje.

in #alldutch6 years ago

Wie droomt er niet van? Ik in elk geval wel, en hier op Lanzarote zijn er nog verschillende.

20180617_172235.jpg

Verleden zondag vertrok ik, te voet, van Femés over een berg (wel eigenlijk is het meer een forse heuvel) naar Playa Quemada, een gehuchtje van Yaiza.
De weg tot aan de parking, wat niet meer is als een open zanderig veld, van het natuurpark "Los Ajaches", was vrij goed. Te vergelijken met een "normale" onverharde weg.

20180617_180044.jpg

Vanaf daar gaat het bergaf, en met momenten nogal stijl...wat dan ook geregeld voor wat schuif/glijd -en evenwichtsoefeningen leid. Er liggen nogal wat grote stenen en de grote gaten zijn ook niet echt de ideale ondergrond. Een 4X4 kan er met moeite over... Zelf vind ik het wel leuk om te doen.

p20180527_121422.jpg

Ik heb nu al een fantastisch zicht. Tussen de heuvels door zie ik de Atlantische Oceaan liggen, die maar al te graag met zijn Blauwe tot groene tinten pronkt.
De natuur is hier nogal kaal, geen enkele boom, enkel wat schaarse begroeiing. Doch, hier en daar merk ik toch wat kleine bloempjes. Maar het zijn vooral de bergen met z'n grillige rotsen en stenen die het zicht hier bepalen.
Ik stop even voor een kiekje te nemen van een plantje, maar wat me vooral opvalt is de stilte. Enkele minuten tracht ik het in me op te nemen...zaaaalig...

20180617_175027.jpg

Als ik verder stap let ik op de geluiden die de steentjes onder mijn boots veroorzaken, en verder niets.
Toch is er iets dat me enorm stoort, en niet alleen op deze wandeling... Het gaat over de afval die sommige mensen achterlaten, blikjes, flessen, plastic zakjes, zelf een (fiets)binnenband zie ik onderweg liggen. De meesten onder ons weten precies wat ik bedoel.
Ik probeer me terug op de positieve dingen van deze wandeling te concentreren...
Ah!...het strandje waar ik naartoe wil komt al in zicht... waauw...
Een half uurtje later ben ik er al. Het is een klein strand, zo'n honderd meter breed. Zand is er niet, en eerlijk gezegd, een keienstrand is veel properder. Geen last van opvliegend zand, en ook geen krassend gevoel in je kleren.

20180617_174447.jpg

De twee handdoeken geven me een zachte ondergrond. Ik vlei me neer en neem alles in me op.
Het ruisen van de zee, het zachtjes rollen van de ronde keien, enkel onderbroken door het geluid van een vissersbootje dat in de verte ronddobbert.
Wat is dat genieten... Voor Playa Quemada moet ik nog een andere heuvel over, maar dat is voor een andere keer...


Vergeet niet om eens een praatje te komen maken op ons discord kanaal, van harte welkom.



alldutchnew.gif

Sort:  

Maf toch eigenlijk, niet? Dat mensen de natuur in trekken en een heerlijke wandeling maken om te genieten van al het schoons dat onze wereld nog te bieden heeft en dan alsnog hun zooi niet bij zich houden maar willens en wetens in diezelfde natuur rondstrooien?!? Ik kan daar met mijn hoofd niet bij...

Gelukkig heb je het buiten je foto's weten te houden. Die laten een prachtige natuur zien en doen mij verlangen naar die wandeling :-)

Goed idee, trouwens, om de volgende keer al die troep vast te leggen. Misschien kun je ze ook plaatsen op relevante tripadvisorpagina's en wandelroute-websites.

Ja, dat begrijp ik ook niet... Rondwandelen, en foto's nemen van die prachtige natuur, verwonderd zijn, en dan oooh en aaah zeggen omdat het allemaal zo mooi is.
En dan gezellig de knapzak legen, en de rotzooi achterlaten...
En volgende week staan ze op straat met een groot bord dat roept om propere parken en bossen...

prachtig in Lanzarote! langs het strand wat wandelen zo maar nergens heen :-) Maar over zwerfvuil dit kan alleen maar in belgie http://www.standaard.be/cnt/dmf20131221_00898728

Wel, vroeger raapte ik geregeld zwerfvuil op om even verderop in een stadsvuilbak te gooien. Toen men begon met het mogelijk te maken om dergelijke gasboetes uit te delen, ben ik er onmiddellijk mee gestopt. Ik had bang om een dergelijke boete te krijgen. En, zoals het artikel in de krant aanhaalt, is het niet onwaarschijnlijk om er daadwerkelijk één te krijgen.
België is stilletjes aan een triestig landje te worden, althans het Nederlandstalige gebied dan toch...

Inderdaad. En het is terug van dat. De toeristen zijn nu terug en het zal weer proper achtergelaten worden (sarcastisch). Spijtig genoeg is het het beleid van Oostende zelf dat ervoor zorgt dat het tot zover komt... Ook de meeste mensen hebben geen voeling meer met wat natuur is... spijtig genoeg.


Deze post werd gedeeld in de Curation Collective Discord Community, en werd geupvote en geresteemed door de @C-Squared community na een handmatige review.
This post was shared in the #dutch channel in the Curation Collective Discord community for curators, and upvoted and resteemed by the @c-squared community account after manual review.

Mooie post over het mooie Lanzarote. Jammer dat ook dat verstoord wordt door afval-achterlatende-mensen. Helaas is er nog steeds niet genoeg bewustzijn voor de natuur en wat al dat afval doet met de natuur. Heel jammer ... maar buiten dat om, mooie foto's gemaakt van een mooi stukje aarde!

Misschien moet ik bij m'n volgende wandeling die "rommel" eens fotograferen (en indien mogelijk, oprapen en in de vuilbak te dumpen).
Oog hebben voor al het mooie wil niet zeggen dat je blind moet zijn voor die "andere dingen"...
Bedankt voor je reactie.

Helemaal met je eens. Ik weet hier in nederland, in de achterhoek om preciezer te zijn, woont een vrouw die haar hond geleerd heeft alles te apporteren. Zij ruimt elke keer alle afval op met haar hond tijdens de dagelijkse wandelingen. Dat vind ik nog eens een mooi initiatief! En daarnaast fotografeert ze ook de mooie dingen, dus nee, oog hebben voor het mooie wil zeker niet zeggen dat je blind moet zijn voor het afval. Integendeel!

Lekker hoor! Klinkt echt als een dikke prima.

Suf inderdaad dat mensen zoveel zooi achter laten he, wat ben je dan voor iemand

Een groot deel zit 'm in de opvoeding natuurlijk. Als je van thuis uit al geen waarden heb meegekregen, dan komt er dit soort handelingen uit voort...
Hopelijk voor ons en onze blauwe bol, komt daar verandering in door bewustmakende blogs en wat assertiviteit van de milieubewuste medemens.

Inderdaad, het verbaast me vaak hoe weinig er om geven, maar ja als je dat vanuit thuis en vanuit school en je omgeving niet meekrijgt... dan kun je er weinig aan doen natuurlijk

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 62763.51
ETH 2579.20
USDT 1.00
SBD 2.72