Yazılıma Giriş | Merhaba Dünya (Beraber kod yazalım) | #2

in #tr6 years ago (edited)

Evet arkadaşlar bundan yaklaşık 2 ay önce "Yazılıma Giriş" serisinin ilk paylaşımını yazmıştım. Doğrusu istediğim dönüşü hiç bir şekilde alamadım. Diğer yazılar arasında kayboldu gitti.

Ama pes etmiyorum, bir süre daha yazmaya devam edeceğim bu seriyi, "bilgininde zekatı vardır" derler. O kadar şey öğrenir, gelişirken hiç birşey öğretmemek olmaz.


desk
Image Source

Giriş

Önceki yazımda yazılım hakkında genel bir bilgi vermiştim. "Ne Gerekir?", "Nereden Başlamalıyız?", "Nereden Öğrenebiliriz?" gibi konuları işlemiştim. O yazım genel bir giriş dersi niteliğindeydi bu yazıda ise daha farklı birşey deneyip artık kod yazmaya geçmek istiyorum.


1212.png

Merhaba Dünya (Hello world)

Öncelikle size yazının başlığını açıklayayım. Hello World (Merhaba Dünya) yazılıma başlayan herkesin ilk yazdığı koddur. Bir gelenek haline gelmiştir. Şu an gördüğünüz duyduğunuz bütün yazılımcıların %98'i (kaynak: salladım :D ortalama bir değer) bu "Hello world" programını yazarak şimdi ki oldukları hallerine geldiler. O yüzden ben de bu yazımda sizle ilk adımı atıp, kod yazmaya giriş yapmak istiyorum.

Genel bir bilgi olması açısından önceki yazımı okuyup bu yazıya geçebilirsiniz veya sıfırdan sadece bu yazıdaki adımlarıda uygulayabilirsiniz.

Bir yazılım yazabilmemiz için öncelikle bir yazılım dili seçmemiz gerekiyor. Ben kurulumu çok kolay ve boyutu düşük olduğu ve bende bildiğim için sizin için Node.js'i seçtim.

Node.js'den kısaca bahsetmem gerekirse:


js
Image Source

Javascript: Javascript'den bahsetmem gerekiyor çünkü Node.js bir javascript çalışma ortamıdır. Javascript aslında bir frontend (front-end nedir?) dilidir. Web tarayıcılarının etkin bir şekilde kullanılması için geliştirilmiş olup web sitelerini dinamikleştirmeye yarar. Web üzerinde sayfa yenilenmeden yani başka bir sayfaya geçiş yapmadan, tarayıcınız üzerinden yapılan işlemlerin çoğu Javascript dili veya onun kütüphaneleri ile gerçekleştirilir.

Daha fazla bilgi için @eyupyusuf arkadaşımızın yazdığı JavaScript Nedir? adlı içeriği inceleyebilirsiniz.


node
Image Source

Node.js: Yukarıdada bahsettiğim gibi Node.js bir javascript çalışma ortamıdır (Javascript Runtime Enviroment). Tekrar yukarıda bahsettiğim gibi Javascript bir frontend dilidir demiştim. İşte bu node.js Javascript 'in backend (backend nedir?)'e yani arka tarafa (server side) taşınmış halidir. Yani kısaca Node.js backend tarafında çalışan, javascript tabanlı scriptleri yorumlayabilen ve çalıştırabilen, hızlı, ölçeklenebilir network uygulamaları geliştirmeyi sağlayan bir çalışma zamanı ortamıdır. Biz bugun masaüstü bilgisayarımızda javascript kodlarımızı çalıştırmak için node.js ile çalışacağız.


1111.png

Node.js Kurulumu

Daha fazla detay verip sıkmak istemiyorum. Hadi uygulamaya geçelim. Şimdi öncelikle node.js'i bilgisayarımıza yüklememiz gerekiyor.

  • Node.JS Downloads sayfasına gidelim ve kullandığımız işletim sistemine ve bit'ine (32-64) göre setup'ımızı indirelim. (Yukarıda görseli bulunmaktadır.)

Ben kurulumu windows için anlatacağım farklı bir işletim sisteminiz varsa ona göre bir arama yapabilirsiniz. Ama genel olarak kurulumu çok kolaydır. Korkmanıza gerek yok.

Setup'ımız indikten sonra tıklayalım ve çalıştıralım.


1.jpg

Çalıştırdıktan sonra karşımıza yukarıdaki sayfa gelecektir.

Burada Next diyerek devam ediyoruz.


2.jpg

Karşımıza bir lisans sözleşmesi gelecek onaylıyoruz ve next diyoruz.


3.jpg

Node.js'in yükleneceği yeri seçiyoruz. (Olduğu gibi bırakabilirsiniz) ve next diyoruz.


4.jpg

Bu ekranda hangi modulleri yükleyeceğimizi seçiyoruz. (Olduğu gibi bırakın) ve next diyoruz.


5.jpg

Install diyerek yükleme işlemimizi başlatabiliriz. Kurulum esnasında karşımıza çıkan uyarıya yes diyoruz.


6.jpg

Kurumumuz tamamlandı. Finish diyerek kurulumumuzu bitirebilirsiniz. Evet kurulumumuz bu kadardı. Gördüğünüz gibi next,next,next,finish'den oluşuyor.

Şimdi kod çalıştırıcımız hazır, kod yazmamız gerekiyor bunun için kod editörlerden birini kullanabilirsiniz.

Ben editör olarak Visual Studio Code kullanıyorum Sublime Text'de çok popüler bir editör siz istediğinize zevkinize göre seçim yapabilirsiniz. Direk notepad üzerindende kod yazabilirsiniz problem değil.

Ben şimdilik "Hello World" kodumuzu yazmak için notepad yani normal not defterimizi kullanacağım. İlerideki derslerde bir editöre geçiş yapabiliriz.

Şimdi masaüstümüzde yeni bir metin belgesi oluşturalım.


2323.png

Şimdi metin belgemizi açalım ve kodumuzu yazalım.


image.png

Node.js Hello World Kodumuz:

console.log("Hello World")

Dosya bölümümüze tıklayalım. Farklı kaydet diyelim.


23232211212.png

Dosya ismimizi "kod.js" yapalım masaüstümüzü seçelim ve kaydet tuşuna basalım.

(.js JS dosya uzantımız javascript dosyasına dönüştürdük metin belgemizi)

Şimdi Windows+R tuşuna basarak çalıştır bölümünü açalım ve "cmd" (Komut Satırı) yazalım ve çalıştıralım windows tuşuna basıp veya aramaya cmd yazarak açabilirsiniz.

Şimdi masaüstümüze gidelim.

Cmd kodumuz:

cd desktop


zzz.png

Şimdi ise node ile hazırladığımız kod dosyamızı çalıştıralım.

Kodumuz:

node kod.js


image.png

Ve console ekranımızda başarıyla mesajımızı gördük.

Artık yazılımcı olmak için ilk adımınızı attınız tebrik ederim.

Şimdi bu bana yetmedi hello world yazmak yetmez ben birşeyler yapayım diyenler için biraz ek kaynak atacağım.

Öncelikle bir editöre geçmenizi öneririm. Onlarla ilgili bir kaç kaynak vereyim.

Visual Studio Code - Genel Bakış

Sublime Text

Ben editörümü yükledim dosyamı oluşturdum şimdi diyorsanız eğer.

Artık yavaş yavaş kod yazmaya geçebilirsiniz. Önceki yazımda verdiğim kodlama öğrenebileceğiniz sitelerden javascript, node.js öğrenmeye başlayıp kodlarınızı dosyanızda bilgisayarınızda deneyebilirsiniz.

Node.js ile daha önce bir bot geliştirme eğitim serisi yazmıştım 7 partlık. Parsbot | Discord Bot Tutorial Node.js | Part 7

ilk eğitimden başlayarak onu hazırlamaya çalışabilir veya kendiniz basit uygulamalar yapabilirsiniz.

Evet arkadaşlar şimdilik benden bu kadar istediğiniz her zaman yorum olarak veya özel olarak discord üzerinden mesaj atabilirsiniz (pars11). İstediğiniz saatte Pars bu hata veriyor yazabilirsiniz. Okuduğunuz için çok teşekkürler. Bir sonraki yazıda daha güzel günlerde görüşmek dileğiyle.

Sort:  

Kusadasi cointurk discord üzerinde 11.si düzenlenen yarışmada doğru cevap verdiğiniz için oylandınız. İleride de yarışmalarımıza katılmanız dileğimle

Steemit_Kusadas_Ekibi_2.jpg

Quraturk tr etiketi altında paylaşılan kaliteli ve orjinal içerikleri tespit edip ödüllendirmeyi hedefleyen bir kürasyon projesidir.

Yazınız değerlendirmen ekibimiz tarafından uygun görülmüş olup, günün seçilen yazıları arasında yerini almıştır.

Biraz da node.js kurcalamaktan zarar gelmez sanırım ;)

nd.png

Gelmez hocam :) yeni dil, yeni bilgiler, yeni zevkler bizde :)

Bu arada sizden de bir Python serisi beklemekteyim bende o tarafa bir gezi düşünüyorum. :)

O konuda reis Emre Beyler. Ben parmağı olamam.
Dolayısıyla "seri"nin altından kalkabilir miyim bilmiyorum.

Ama diğer yandan, dolduktan sonrayı taşmayı beklersek, sonsuza yakın bilgi olduğu için dolup da taşmak imkansız gibi.
Bu minvalde, yeni paylaşımları daha tutorial havasında yazabilirim, tam bi seri olmasa da merak edenler için güzel olabilir ;)

Aynen hocam ufakta olsa bir şöyle de yapabilirsiniz güzel olur bekliyoruz :)

Node.js gerçekten çok hoşuma gitti bende yeni öğrenmeye başladım çok zor değil zaten yazılım dillerine biraz hakim olanların hızlıcana öğrenebileceğini düşünüyorum, İçeriğin güzel olmuş iyi hazırlamışsın.

Vay hayırlı olsun sevindim dostum. Teşekkür ederim yorumun için güzel şeyler bekliyoruz senden :)

hocam eline sağlık güzel olmuş :) benim merakım var ama hiç alt yapım yok o yüzden takip edeceğim devamını belki bir nebze olsun merak uyandırır ve devamını getirebilirim :)

İlk yazıyı kesinlikle okumanızı öneririm hocam :) https://steemit.com/coogger/@pars11/yazlma-giris-nereden-baslamalyz-1 devamınıda takip edebilirsiniz yazıların güzel birşeyler yapmayı düşünüyorum. Teşekkür ederim yorumunuz için.

ben teşekkür ederim bu güzel bilgiler için :) söyle bir göz attımda sizin bütün postlarınızı okumam gerekiyor :)

Zamanım olsa en çok öğrenmek istediğim şeylerden biri yazılım, bu yüzden lisede sayısal bölümü, üniversitede bilgisayar müh. ve öğretmenliği bölümlerini istemiştim. Malesef sayısal yönümün zayıf olmasından hiç birini gerçekleştiremedim. Belki ilerleyen zamanlarda hobi olarak bu hedefimi gerçekleştirebilirim.
Ellerine sağlık hocam :)

Hocam ben bunları bahane olarak görmüyorum, eğer gerçekten istiyorsanız zevki için bile olsa yapın bence. Sadece yazılım için de geçerli değil bu, hiç farketmez örnek dondurma satmak istiyorsunuz. Sen dondurmadan ne anlarsın, senin hızın yetersiz, paran yetersiz, o olmaz, bu olmaz vs diyen illa olacaktır. Zaten eğitim sistemimiz sağolsun bunu sayısalcı, sözelci diye olsun bölüm bölüm parçalayarak olsun. Çok güzel bir şekilde çocukluğumuzda yapmakta. Ben turizm lisesinde okurken bilgisayar okuyan üniversite öğrencilerine kod yazıyordum. O zaman da gelip bana abi sen aşçı,barmen adamsın ne işin var bilgisayarla dediler. Hep diyecekler önemli olan insanın isteyip yapmasıydı, bende yaptım üniversitede bölümünüde okudum. Yani bakma sen kod yazmak sayısalcı işidir, mühendis işidir diyenlere :) son çalıştığım yerde ki mühendislerin takım lideri felsefe okumuştu :D Yazılım artık daha çok ağır konularda (yapay zeki, veri madenciliği vs ) matematik tarafına daha çok yönelmekte diğer alanlarda ise genel de algoritma (mantık, problem çözme) düşünme bilimi geçerli, bilgisayara bir şeyi nasıl yapacağını öğretebilme bunuda senin yapabileceğini düşünüyorum. Yorumun için teşekkür ederim.

Bu konu hakkında karşımıza çıkan iki engel var.

  • Birincisi eğitim sistemimiz malumun
  • İkincisi ise cesaret ve aile. Aslında aileyi de cesarete dahil edebilirim. Maddi durumu iyi olan ve seni destekleyen bir ailen varrsa her şeyi yapacak cesareti kendimde bulabilirdim. Maddi durumu kötü ve seni yönlendiren bir ailedeysen bu işler değişir. Yine burada cesaret devreye giriyor. Açıkcası ben cesur bir adam olamadım bu konuda, gördüğün gibi garantici davranmak zorunda kaldım. Ailemin durumu da etken bu durumda ama cesaret ilk kriter.
    İnşallah dediğin gibi cesaret gösterebilirim. :)

İnşallah hocam benim de maddi durumu kötü ama hayat senin hayatın diyen bir ailen oldu genel de :D tabi hala asker ol, polis ol hayatın kurtulsun vs geliyor arada yapacak birşey yok :D

ben memur oldum şimdi "evlen, ev al" lar başladı. Onları yapsan başkaları gelecek...

emekli ol, çocukları evlendir, öl hocam benim bildiğim :D sen hayallerinin peşinden koş bence geç olmadan

Siz yazmaya devam edin hocam, birkaç ay içerisinde başlama gibi bir planım var. Hazır elimde kaynak olması iyidir. :)

Evet arkadaşlar gördüğünüz yorum dizileri tüm bölümleri bittikten sonra toplu izleyen bir adamdan geliyor büyük ihtimal dikkat edin. :D

Zamanı gelince yazılanların hepsi işime yarayacak hocam biraz biriksin, hazine niteliğinde olacak. :D

Hocam benim bir sorum var.
Steemit'te şimdi bu yorumu size yazıyorum ve sayfayı kapatmıyorum.
Siz de 5 dakika sonra bana cevap yazıyorsunuz.
Ben sayfayı yenilemediğim müddetçe sizin yorumunuzu göremiyorum.
Şöyle bir şey yapılamaz mı Steemit için, 30sn sonra otomatik olarak kendini yenilese sayfa?

Bunu neden istiyorum, diyelim ki bir gönderi yayınladım, hemen bilgisayar başından kalkmıyorum, gelen yorumları başka uygulamalardan bildirim olarak almak yerine, gönderimin olduğu sayfanın sürekli kendi kendini yenilemesi sayesinde takip etmek istiyorum.
(Ufak bir not: Ben tam bir yoruma cevap verirken yenileme yapmaması şartıyla)

Dediğiniz yapılabilir ama daha güzel bir yöntem var bildiğim kadarı ile sistem 30 saniye gibi bir zamanda sayfayı yenilemek yerine sistem de herhangi bir değişiklik olursa değişen yeri yenileyen bir sistem var bunu facebook şirketi geliştirdi ve adı React Js .

Bu yöntem daha iyiymiş @hakancelik. Umarım yakın zamanda Steemit'e de gelir. 👍

Umarım bütün steem platformlarına gelir hep refresh yapıyoruz :))

:)) aynen hocam, ginabot veya steemworld gibi yerlerden takip etmeye çalışıyorum şimdilik.

Busy.org facebook gibi siz sitede gezinirken bildirim geldiğinde sizi uyarıyor aslında,steemit.com'dan çok artısı var, isterseniz onuda kullanabilirsiniz, ben bildirim için ona bakıyorum.

Ben senden 1 dakika önce yazmışım :)

Steemit belirli zaman aralığında js üzerinden postları güncellese dediğiniz çok güzel olurdu hocam :) veya hakanın dediği gibi çalışsa ama şu an böyle birşey yok. Sorunuza gelirsek eğer google chrome için sayfa yenileme eklentileri kullanabilirsiniz belirli sürede yenileme yapar ama önermiyorum. Yorumlarınız siz silmedikçe yenilensede duruyor bildiğim kadarıyla aynı zamanda busy üzerinde istediğiniz özellik var. Yani sayfa yenilenmesede yazı açıkken sol tarafta gelen bildirimleri görebiliyorsunuz. Ve sağ üstte bildirim olarak. (Facebook'daki gibi)

Teşekkürler hocam, umarım yakın zamanda Steemit'e de gelir, çünkü etkileşimi inanılmaz artırır. Chat hızında yorum yazışmaları görürüz.

Direk chat'te lazım olacak bakalım hepsi tek tek :)

Şansıma, windows yokken msdos ve pctools kullanarak başladım, C+ , Java Visual basic yokken standart basic ve qbasic kullanarak başladım, Excel yokken lotus kullanarak başladım, Whatsapp yokken MIRC ile başladım bilgisayar hayatıma. Şimdi de muhtemelen Steemit'in en ilkel halini kullanarak başlıyorum Steemit hayatıma :))

Yazınızı beğendim. Takipteyim.
Echo "hello world, I love PHP";

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.16
JST 0.030
BTC 66050.66
ETH 2684.20
USDT 1.00
SBD 2.86