A page from Homo Deus - Homo Deus'tan bir sayfa!

in #tr7 years ago

Homo Deus, about AI

Quoted area is a passage about AI - Artificial Intelligence from Homo Deus, a remarkable book of Yuval Noah Harari and the rest is my opinion about the book, sorry can't translate it to English. But you can use google translate Turkish to English if you wonder!

Quoted page is

 Even preprogramming an AI system with seemingly benign goals might backfire horribly. One popular scenario imagines a corporation designing the first artificial super-intelligence and giving it an innocent test such as calculating pi. Before anyone realizes what is happening, the AI takes over the planet, eliminates the human race, launches a campaign of conquest to the ends of the galaxy, and transforms the entire known universe into a giant supercomputer that for billions upon billions of years calculates pi ever more accurately. After all, this is the divine mission its Creator gave it. 

Homo Deus, Yapay Zeka ile ilgili bir bölüm

Hobilerim: kitap okumak, sinema, felsefe ve müzik... Özgeçmişimde yazdığım en büyük yalandır. Külliyen yalan, yani ne hobisi ot gibi, sap gibi, böyle şey gibi yaşıyoruz neyse ağzımı bozmayayım şimdi. Kitaba para vermişliğim yoktur mesela, popüler bir kitapsa adını duymamışımdır kesin. O yüzden ben bir kitaptan bahsediyorsam derin bir nefes alın, duvara çöp sokun ve beni dinleyin. Bir kaç ay evvel Hayvanlardan Tanrılara Sapiens kitabından biraz bahsetmeye çalışmıştım, adını bilmediğim bir güneş sisteminde 8 gezegen arka arkaya dizilmişti, malta'da bir milyon yıllık bir kaya sulara gömülmüştü o ara. Hatta o yazının linki de burada, merak eden olursa bakabilir. Gerçekten çok beğendiğim bir kitap olduğu için aynı yazarın (Yuval Noah Harari) bir sonraki kitabı olan Homo Deus'u da alarak okumaya çalıştım, bakın okudum demiyorum, okumaya çalıştım. :D 

Şunu söylemem lazım ilk kitap ne kadar ufuk açıcı ise bu da en az o kadar ufuk açıcı. İnanılmaz ilginç saptamaları ve yaklaşımları var. Daha önce hiç düşünmediğiniz konularda ya da tam tersine bunu sadece ben düşünmüş olmalıyım dediğiniz konularda size apayrı pencereler ve gelecek senaryoları sunuyor.

Benim en sevdiğim ve hatta kahkahalarla güldüğüm kısımlardan biri ise yapay zeka ile ilgili bu sayfa. Yapay zekanın geliştiği andan itibaren hep felaket senaryolarında insanlığı tehdit eden hale gelmesine ilişkin öngörüler olmuştur. Bu olay yani yapay zekanın insanlıkla savaşması, Terminatör, Matrix gibi bilimkurgu başyapıtlarında (şu an pek fazla kişi bilmese de benim çok sevdiğim Battlestar Galactica'da aynı konu üzerinden ilerler) ele alınmış ve gerçekçiliği ile hepimizi ürkütmüştür. Benim için en çok korkulması gerekenler listesinde pompalı tüfekle koridorda yürüyen metal bir Arnold Schwarzenegger hala üst sıralardadır. :D Neyse konuyu dağıtmayayım, yazarın burada kara mizah kokan öngörüsü iyi niyetli bir yapay zeka bile dostunun yüzündeki sineği öldürmek için yüzüne devasa bir kaya atan ayı hikayesindeki ayı kadar bize iyiliği dokunabilir.

Neyse o günleri görmeyiz herhalde. Görür müyüz yoksa. Bilemedim şimdi görmek mi iyi, görmemek mi?

Sort:  

Yapay zekayi gorurmuyuz bilmem ama ''doğal'' zekasizlar çağının ''doğuştan''vicdansız ve çapsizlar ülkesinde yaşıyoruz ,hangisi daha kötü olabilir ki ?

Ahaha bende farklı bir çağrışım yaptı bu şimdi. Bizim bu teknoloji ile "yapay cahil" geliştirdiğimizi düşündüm bir an. Böyle Terminatör yapmışız ama cahil olmuş, eski yapay zekalar daha iyiydi filan diyor. :D

:-) kesin 'birisinin' kopyasini yaparlar ismi bende saklı ,

@misalen daha önce buna benzer bir yazıya yorumda bulunmustum sizinkine de yazmak istedim konu yapay zeka olunca bir bilgisayar mühendisi olarak ilgimi çekiyor haliyle.

yapay zekanın daha çooook uzun bir zamanı var bana göre. insanın bile evrimleşme sürecini, beyinsel gelişimini kaç bin yılda tamamladığını göz önüne alırsak bu yapay zekanın insansı davranışlar sergilemesini, çevreden gelen uyarılara göre tepki vermesini falan beklememiz şu zamanda çok saçma. daha bir arı yapacak teknoloji bile yok şu anda yapay zeka konusunda. çünkü o bile nasıl bal yapması gerektiğini, hangi çiçeğe konarsa bal yapabileceğini, hangi çiçeğe konarsa ölebileceğini vb. bilir. o yüzden pek kolay bir iş değildir bu yapay zeka dediğimiz.

ama yapay zeka konusunda gidilecek yol önemli. birden insan beyni gibi düşünebilen bir şeyler yapmak işe yanlış yerden başlamaktır. daha çok makineye yakın bir yapay zeka -şu dünya satranç şampiyonunu yenen bilgisayar gibi- geliştirilmeye çalışılması ilk adım olarak daha mantıklı bir yoldur. yoksa torunlarımızın torunları bile bekler durur etrafta dolaşan robotları.

İlerleme dediğimiz şey çok tuhaf, insanlık ay'a gitmeye 50'lerde karar verdiğinde ne elektronik vardı, ne internet. Ama 60'larda ay'dan el sallıyordu insanlar. Aynısının yapay zeka konusunda da olacağını düşünüyorum ben, Google translate daha 4-5 sene önce saçmalarken şimdi wikipedia da ingilizce bir makaleyi %90-95 başarıyla çeviriyor. Bi 30 sene sonra nelerin olacağı belirsiz. Gerçi Geleceğe Dönüşteki uçan arabaların olmaması konusunda bilim adamlarına ben de çok kırgınım. :D

En azından uçan kaykay olabilirdi hep bekledim büyüyene kadar sonra umudu kestim şimdi varsa da bilmiyorum ,küstüm 😊

Efsane olabilirdi cidden ya. Hadi en kötüsü şu kendinden bağlanan ayakkabı olaydı. Yok ya gelecek hiç tat vermiyor.

Dedigim gibi ben küstüm:-) hele o İsviçreli bilim insanlarına, takmışlar bi diş fırçasına, macununa vs sanki ağızda dis kaldı da faydası olacak bana. desem ki adamlar 1500 yıl önce çözmüş olayı Misvakla ama gerici derler diye korkuyorum.. ya neyse demek ki insanda vizyon olacak az biraz , bilim adamı olmuşsun da ne olmuş! Bı kaykay ya şu hayattan istediğim !çok gördüler şimdi arabadan inmiyorum tüm çocukluk hirsimla :-)

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64961.60
ETH 3103.64
USDT 1.00
SBD 3.86