Jak poradziłem sobie z prokrastynacją?

in #polish6 years ago

alone-boy-child-256658.jpg
źródło: Pexels.com

Przedmowa

Witajcie drodzy Steemianie. Prokrastynacja.

Nie wiecie co to jest? Założe się, że niektórzy z Was mają ją we krwi...

Przejdźmy do rzeczy. Chciałbym dzisiaj porozmawiać na temat mojej "walki" z prokrastynacją. Dla tych co do tej pory nie sprawdzili w Google definicji:

Prokrastynacja - tendencja, utożsamiana z odwlekaniem, opóźnianiem lub przekładaniem czegoś na później, ujawniająca się w różnych dziedzinach życia.
wikipedia.org

Podobno inteligentni ludzie odkładają wszystko na później...ta dobra wymówka.
Od zawsze byłem skłonny do przekładania części rzeczy na później. Skoro mam czas to zrobię to potem. Uważałem, że każdy tak robi, że tak to wszystko działa. Dopiero niedawno, kiedy zacząłem interesować się szeroko pojętą socjologią, ekonomią i naukami społecznymi zauważyłem jak bardzo to we mnie tkwi. Czy to znaczy, że byłem leniem? Nie. Miałem przejawy prokrastynacji.

Osoby, które słyszą takie opinie często nie przyznają się do tego. Najczęstszym powodem jest rzekomy "brak czasu" na to (kiedy właśnie daną czynność przekładamy bo mamy aż nadto czasu) zadanie. Dlaczego? Uważam, że to wszystko przez to, że ludzie nie lubią mówić, że mają jakieś wady. Nie chcą się nimi dzielić, tym bardziej się do nich otwarcie przyznawać.
I patrząc na to nie jest to nic dziwnego/strasznego. Obawiamy się oceny innych, boimy się popełnienia jakiegoś błędu, czujemy się niedoskonali w tym co robimy, nie wiemy co będzie potem. I mógłbym tak wymieniać w nieskończość.

Tak samo było ze mną.

Od czasów szkoły podstawowej (bo tam najdalej sięgam pamięcią) – bałem się podnieść rękę przed obawą złej odpowiedzi na pytanie. Nie chciałem by mnie koledzy wyśmiali gdybym miał palnąć jakąś głupotę. Nie chciałem być oceniany w żaden sposób. To był błąd.

Jak sobie z tym poradziłem?

Po pierwsze i najważniejsze. Trzeba stanąć przed lustrem i się do tego po prostu przyznać. Łatwo powiedzieć, łatwo zrobić, trudniej się pogodzić. Kiedy głęboko w sobie uświadomiłem sobie o tym, było mi wstyd że istnieje we mnie taki mechanizm. Wtedy jak na to spojrzałem, pomyślałem – to nie ma sensu. Jak można tak źle zarządzać swoimi zasobami i czasem? Uwierzcie mi, że kiedy wpadniemy w taki wir – nie kontrolujemy tego i wydaje nam się to normalne.

Moje złote rady

Dla osób, które czują że mają w sobie podobny mechanizm albo dla tych co chcą coś zmienić w swoim życiu – moje porady, które się sprawdzają. Naprawdę – testowane na własnej skórze :)

Po pierwsze, zastanów się nad swoimi celami w życiu.
Pomyśl o tym...kim chciałeś zostać jak byłeś mały, w co lubiłeś grać ze swoimi znajomymi? A może masz jakieś hobby? Często takie refleksje skłaniają osoby do podjęcia kroków w swoim zakresie. Dlaczego? Bo w końcu zauważamy na jakim etapie życia jesteśmy, jakie popełnialiśmy błędy oraz co i jak chcemy poprawić. Pozytywny zastrzyk energii gwarantowany.

Motywacja.
Ot banał, nie do końca. Poszukaj jej – sama do Ciebie nie przyjdzie.
To ona jest podstawą do każdego działania. Obiecaj coś. Nie mi, jej, jemu, mamie, tacie. Sobie. Obiecaj sobie nagrodę. To może być cokolwiek. Wszystko zależy od Twoich indywidualnych preferencji i upodobań. Spróbuj a zobaczysz.

Małymi kroczkami – spokojnie.
Nie od razu Rzym zbudowano – znane powiedzonko, prawda? Zapamiętaj je, to ono będzie Ci najbardziej potrzebne w chwili zwątpienia. Jeżeli tylko wyczujesz w sobie minimum zwątpienia podczas pracy, nie poddawaj się. Bo już nigdy do niej wrócisz.

I ostatnie, bądź sobą.
Mam nadzieję, że wiesz co mam na myśli. Tutaj, zostawiam pole do Twojego popisu.

Serdecznie dziękuje za przeczytanie tego tekstu,
Pozdrawiam, @the.nervi :)

Sort:  

Congratulations @the.nervi! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You made more than 600 upvotes. Your next target is to reach 700 upvotes.

Click here to view your Board of Honor
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

SteemFest³ - SteemitBoard Contest Teaser
The new Steemfest³ Award is ready!

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

This post has been upvoted for free by @microbot with 0.1%!
Get better upvotes by bidding on me.
More profits? 100% Payout! Delegate some SteemPower to @microbot: 1 SP, 5 SP, 10 SP, custom amount
You like to bet and win 20x your bid? Have a look at @gtw and this description!

Umm...
STOP?

Congratulations @the.nervi! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

SteemitBoard Ranking update - Resteem and Resteemed added

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Dobrze przedstawiony problem z którym wielu się boryka. Twój tekst może wielu pomóc. Dobra robota.

Dziękuje za opinie :)

Moją motywacją było postawienie po pierwsze sobie celu, obietnicy,zadania.A kiedy to osiągnąłem zacząłem obiecywać innym, którzy motywowali mnie do działania.

Congratulations @the.nervi! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You made more than 500 upvotes. Your next target is to reach 600 upvotes.

Click here to view your Board of Honor
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

Trick or Treat - Publish your scariest halloween story and win a new badge
SteemitBoard notifications improved

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Congratulations @the.nervi! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of comments received

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

SteemitBoard Ranking update - Steem Power, Followers and Following added

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Congratulations @the.nervi! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You made more than 50 comments. Your next target is to reach 100 comments.

Click here to view your Board of Honor
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

SteemFest3 and SteemitBoard - Meet the Steemians Contest

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Congratulations @the.nervi! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You made more than 700 upvotes. Your next target is to reach 800 upvotes.

Click here to view your Board of Honor
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

Meet the Steemians Contest - Special attendees revealed
Meet the Steemians Contest - Intermediate results

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Congratulations @the.nervi! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You made more than 800 upvotes. Your next target is to reach 900 upvotes.

Click here to view your Board of Honor
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64275.02
ETH 3139.81
USDT 1.00
SBD 4.14