Domowa hodowla larw motyli - Rusałki Pawik

in #polish6 years ago

Opiszę jak zebrać gąsienice i wyhodować z nich piękne motyle w warunkach domowych. Dzięki takiej hodowli możemy zwiększyć populację motyli.
Hodowla jest bardzo prosta i motyle mają większe szanse na przepoczwarzenie się niż w przyrodzie.
Oczywiście jak zbierzemy wszystkie larwy, to jakieś inne organizmy mogą na tym ucierpieć.

rusalka_pawik_larwy_motyle_hodowla_8.jpg

Hodowaniem motyli zarazili mnie moi znajomi, którzy prowadzą motylarnię i różne działania edukacyjne.
http://cetonia.edu.pl/ warto ich odwiedzić, aby zobaczyć na żywo piękne owady.

Poszukiwanie larw

Między pokrzywami niedaleko pracowni znalazłem bardzo dużo larw, z których rozwiną się motyle gatunku
Rusałka pawik (Inachis io) zwanym też pawim oczkiem. Jest to chyba najczęściej spotykany motyl przynajmniej w mojej okolicy.
W maju widziałem też pazie królowej i parę innych gatunków.

Pokrzywy są bardzo przydatne

Larwy tych motyli żerują na pokrzywach. Więc jeśli chcecie mieć więcej motyli, to zostawcie im pokrzywy, aby mogły się rozmnażać i rozwijać.
Mam dużo pokrzyw w ogrodzie wycinam je czasem na nawóz i używam do ochrony różnych miejsc przed ludźmi.
Pokrzywy tworzą też dzikie miejsca, w których żerują i ukrywają się inne owady.

najłatwiej je znaleźć szukając takich oplotów
rusalka_pawik_larwy_motyle_hodowla_4.jpg

W pierwszej fazie jak larwy są małe, to oplatają pajęczynami szczyty pokrzyw tak najłatwiej je zauważyć.
Ta pajęczyna maskuje je przed ptakami i chroni przed owadami, które chcą je zjeść albo złożyć w nich jajka.
Najlepiej zabrać te mniejsze, bo jest większa szans na to, że są zdrowe i z larwy wyjdzie motyl, a nie inny owad.
Wystraszone zwijają się w kłębek i spadają z rośliny, więc najlepiej je się łapie, podkładając coś pod krzak pokrzywy i trzęsąc nim.

rusalka_pawik_larwy_motyle_hodowla_5.jpg

rusalka_pawik_larwy_motyle_hodowla_3.jpg

Pojemnik i hodowla

Pojemnik na larwy lepiej przygotować wcześniej, ja użyłem szklanego, aby obserwować czy wszystko jest dobrze i czy się rozwijają. Może być też inny ważne aby był szczelny bo larwy są bardzo ruchliwe i wentylowany ( przykryty siatką z gazy )
Na spód dałem porowate kamienie, aby nie było za sucho i larwy nie wpadały do podłoża.

rusalka_pawik_larwy_motyle_hodowla_2.jpg

rusalka_pawik_larwy_motyle_hodowla_6.jpg

rusalka_pawik_larwy_motyle_hodowla_7.jpg

Można też przygotować doniczkę z pokrzywą i ochronić ją siatką, wtedy ten rozwój będzie bardziej naturalny.
Na takiej pokrzywie hoduję się kilka larw, bo są bardzo żarłoczne i ruchliwe i szybko by zjadły całą roślinę, a później szukałyby wyjścia.
Larwy wymagają karmienia nie i dostępu do powietrza, wystraszone wymiotują zieloną cieczą, nie jest to oznaka choroby, tylko naturalny odruch.

Kokony

Po tygodniu albo dwóch larwy podwieszają się na siatce, albo gałązkach i przekształcają się w kokon, można je wtedy delikatnie przenieść i przyczepić do innego materiału.
Przyczepia się ten ogonek, za który wiszą, większa część ma być na dole.
Znajomi z motylarni zamawiają larwy z różnych hodowli i przyczepiają je szpilką.
Ja przyczepiałem gałązki z kokonami klejem stolarskim do deski. A te, które przyczepiły się do siatki, delikatnie odczepiałem i na kleju mocowałem do deski.
Robiłem kropelkę z kleju i kładłem na nich końcówki kokonu.
Klej schnie parę godzin, ale kokony nie są za bardzo ruchliwe i jest to bardzo proste.
Deseczkę albo gałązki z przyczepionymi kokonami stawiamy pionowo tak, aby zwisały. Do dwóch tygodni powinny z nich wyjść motyle, z początku są słabe, ale jak rozprostują skrzydła, latają wesoło i szukają pokarmu.
Zwykle trzymałem kokony w szklarni i stamtąd wylatywały, ale zobaczyłem, że osa się koło nich kręciła i jeden kokon wyjadła więc przeniosłem je do pokoju.
Kokony dobrze jak mają lekko wilgotne środowisko wtedy larwy się nie przesuszą i będą dobrze przepoczwarzać można postawić obok miskę z wodą.
Jeśli mają wyższą temperaturę to szybciej się przepoczwarzą ale lepiej nie zostawiać ich w pełnym słońcu.
Motyle po przepoczwarzeniu się od razu wypuszczamy, aby nie uszkodziły sobie skrzydeł. I mogły się rozmnażać. Larwy w kokonach mają różne kolory i wyglądają jak mumie po dotknięciu kokon porusza się.

Takie kokony to dobry prezent

Taką deseczkę wraz z instrukcjami można też dać komuś w prezencie. Kokony są właściwie bezobsługowe a proces wykluwania się i latające motyle robią wrażenie. Ma też to walory edukacyjne, może ludzie nie będą bezmyślnie zabijać larw i się ich bać.

Rusałki

Motyle w dojrzałej postaci zwykle żyją bardzo krótko i umierają szybko jak tylko się rozmnożą.
Rusałka pawik jest pod tym względem wyjątkowa i potrafi zimować przyczepiona do góry nogami.
W moim rodzinnym domu w piwnicy na suficie było ich bardzo dużo czasem zimą się budziły i latały.

Rusałki pawik, mimo że pospolite są bardzo interesujące, potrafią udawać martwy liść albo straszyć przeciwników nagle rozkładając skrzydła z oczami.
Są też terytorialne i długo gonią samice, aby im zaimponować. Teraz widać takie pary latające razem.

Wabienie i hodowla motyli

Jeśli chcemy mieć motyle w ogrodzie to zostawiajmy im dzikie miejsca z pokrzywami.
Sadźmy tez kwiaty bardzo skuteczna jest budleja Dawida, tak samo lebiodka pospolita zwana oregano, jak i inne kwiaty w różnych kolorach.
Dobrze jest też zostawiać owadom gruszki pomarańcze i inne słodkie i miękkie owoce jako karmniki.

W ten sposób można hodować też inne motyle, ja hoduję jeszcze bielinka kapustnika, dla wielu osób to są szkodniki, ale wole posadzić więcej roślin kapustnych i mieć piękne białe motyle.
Ogród w pierwszej kolejności mam dla owadów zwierząt i roślin cieszę się z każdego nowego gatunku, który rozpoznam. Dziś zobaczyłem pierwszego świetlika w tym roku dobry dzień.

tu są cztery motyle wykluły się jednocześnie znajdziesz je?
Jeden kokon jest złoty innego motyla

rusalka_pawik_larwy_motyle_hodowla_1.jpg

Sort:  

Bardzo interesujący post :) Gratuluję :)

Oby więcej takich się pojawiało na #pl-ogrod.

Pozwoliłem sobie udostępnić na naszej grupie na FB...może motyle zwabią kilku nowych użytkowników na Steemit :)

Bardzo oryginalny temat i bardzo wciagajacy. Przeczytalam sama, a potem gdy moj chlopak wrocil z pracy mu tez przeczytalam. Pomysl na to, ze taka deseczka z kokonami mogla by byc prezentem jest NIESAMOWITY!! Mam małe akwarium, mój sąsiad ma mnóstwo pokrzyw, wkradne się do niego i poszukam żyjątek, jak znajde to zrobie to co opisales ;)

trzymam kciuki żeby udało ci się znaleźć

Wysłałam link do Twojego wpisu bratu. Myślę, że na pewno skorzysta z Twoich porad. Znalazłam wszystkie 4 motyle. Przy okazji zachwyciłam się pawiem i ludzikiem wartownikiem.

Dziękuję za miłe słowa a ludzików jest więcej na @smallman

Wiem wiem :) Zbieram się, żeby napisać do Ciebie w sprawie ludzika, którym pragnę się zaopiekować, ale chciałam naszykować coś na wymianę.

tak sobie to czytam i buzia mi sie sama uśmiecha,
ile w tym sympatii, ciepła i troski
dla przyrody, fauny i flory.

jest Nadzieja dla Świata :)

Get your post resteemed to 72,000 followers. Go here https://steemit.com/@a-a-a

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 63901.15
ETH 3133.40
USDT 1.00
SBD 4.05