[PL] Jak poprawnie zadawać pytania po angielsku - metoda QUASI [PL]

in #polish6 years ago

Witajcie !

To mój pierwszy post po polsku na Steemit! :)

Nazywam się Kasia. Jestem lektorką Business English i General English w Krakowie, uczę tylko dorosłych, w firmach. Jestem również trenerem nauczycieli. Na Steemie od ponad roku :)

Czemu mnie nie widać? Bo moje posty są po angielsku :) No bo jak uczyć angielskiego po polsku? No bez jaj! Jeśli zobaczycie moje posty, znajdziecie w nich: tydzień z... - > idiomy, czasowniki złożone, filmiki które robię na Youtube razem z kanałem Oxford Online English... Sporo tego, ale wszystko po angielsku.

Zdecydowałam się na ten post po polsku, żebyście mogli mnie poznać i co to dużo mówić przerzucili się później na posty po angielsku :)
Uczymy się całe życie, większość społeczeństwa mówi po angielsku - czemu nie ćwiczyć? :)

To tytułem wstępu. Przejdźmy do konkretów. Jak zadawać poprawnie pytania po angielsku?

Mały teścik. Zapisz te pytania po angielsku

1) Skąd jesteś?
2) Kiedy tu przyjechałeś?
3) Jak często jadasz ryby?

Sprawdźmy czy napisałaś/eś poprawnie! Może wyda Ci się to dziwne, ale bardzo wielu kursantów - nawet tych na wysokich poziomach - robi głupiutkie błędy, jak zadaje pytania po angielsku. Dlatego, zawsze kiedy zaczynam uczyć nową grupę lub kursanta indywidualnego zaczynamy od powtórki.

Pytania po angielskiu zadajemy na trzy różne sposoby

1. metoda QUASI
2.  poprzez inwersję (np. z czasownikiem to be)
3. pytając o podmiot - czyli najważniejszą część zdania - zazwyczaj na początku.

Ten wpis będzie o metodzie pierwszej - QUASI - tej najczęstszej.

QU - the question word,  - czyli słowo pytające
A - the auxiliary verb - słowo ciężkie do wymówienia, najlepiej je potraktować jako "pomocnika"
S - the subject -  podmiot
I - infinitive -  bezokolicznik, czyli czasownik w bazowej formie. Często zapisywany przez mnie jako V1

90% czasowników w języku angielskim używa formy QUASI w pytaniach (w momencie jak pytamy o teraźniejszość lub przeszłość).

Popatrz na tabelkę. Jedyne co musimy pamiętać to to, by zawsze zadając pytania "iść" od lewej do prawej i nie zapominać żadnego elementu (ewentualnie pierwszego QU - jeśli nie mamy słowa pytającego)


Przykłady:

I love cats. -> What do you love? (QU=What, A=do, S=you, I= love)

I spent my holiday in Rome . -> Where did you spend your holiday?*

(* zauważ, że czasownik jest w bezokoliczniku, dlaczego? dlatego, że informacja o tym, że jest to pytanie w czasie przeszłym jest zawarte w "pomocniku", czyli słowie DID)

Nie musimy już czasownika zmieniać na czas przeszły!

Proste prawda?

Sprawdźmy zatem, czy Wasze pytania z początku posta zapisałaś/eś poprawnie:

1) Skąd jesteś? - > Where do you come from?
2) Kiedy tu przyjechałeś? - > When did you arrive?
3) Jak często jadasz ryby? -> How often do you eat fish?

Pamiętałeś/aś o "pomocniku"?


TIME TO PRACTICE!!

Pobawmy się. Napiszę zdanie z numerem przed słowem, o które chce zapytać:

Yesterday, I passed my (0) exams.

T musisz to zdanie, zaminić na pytanie i zapytać o exams:

(0) What did you pass yesterday? Answer: my exams.

Następnie zapisz swoje zdanie z kolejnym numerem. Będę moderować i poprawiać jakby co :)

A zatem:
I need a (1) back massage.
.
.
.
 Zobacz ten sam post po angielsku i obejrzyj inne moje posty, "podążaj" za mną (follow ;P) i zagłosuj :)

SEE YA!!!!

Sort:  

W życiu o tym nie słyszałem. Dzięki za tipa!

Ciesze sie ze moglam pomoc :) ale nie znaiac zasady moze pytania konstruowales dobrze?

Przystepnie i przyjemnie !

Dzieki :) ale cwiczyc juz nie chcesz :)

ale w sensie, ze robie ogromne bledy w moich tekstach ?

Zadanie tegi postu 😉

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64275.02
ETH 3139.81
USDT 1.00
SBD 4.14