Czytam sobie #17. Donoszę z biblioteki. StyczeństeemCreated with Sketch.

in #polish5 years ago (edited)
Sort:  

Biję własne rekordy @bowess;)!

W styczniu przeczytałam:
“Dom na krawędzi” - Maria Nurowska
“Zapach miłości” - Justyna Chrobak
“Świat dla ciebie zrobiłem” - Zośka Papużanka
“Ostatnia arystkokratka” - Evžen Boček
“Ekożona” - Michal Viewegh
“Chłopaki z Googla”

Kończę “Gorzki romans” Nurowskiej.

Idę odebrać kolejna część przygód Marii Kostki;)

🧡

Piękny zestaw styczniowy! Maria Kostka z Kostki. 🧡

A ja już po audiobookach. Oba były świetne, ale jakieś takie krótkie. :)

Książki w styczniu przeczytałem w zasadzie tylko dwie (gwoli ścisłości: rozdzialik jeszcze został w tej drugiej)

  • Jacek Kowalski, Niezbędnik sarmaty
  • Benedykt XVI, Moje życie. Autobiografia

Ale za to pochwale się co nabyłem i mam w w planach przeczytać w najbliższym czasie. Trafiła się okazja - z resztą jak zwykle - i chcę nadrobić zaległości z Piaseckim.

  • Sergiusz Piasecki, Piąty etap
  • Sergiusz Piasecki, Zapiski oficera Armii Czerwonej
  • Sergiusz Piasecki, Żywot człowieka rozbrojonego
  • Sergiusz Piasecki, Jabłuszko
  • Sergiusz Piasecki, Spojrzę ja w okno
  • Sergiusz Piasecki, Kochanek wielkiej niedźwiedzicy
  • Andrzej Zybertowicz i in., Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat
  • Paula Szuchman, Jenny Anderson, Ekonomia miłości

Zaintrygował mnie także tytuł książki prof. Zybertowicza, rzuciła mi się w oczy już dawno, ale dopiero podczas słuchania ostatniego wywiadu z prof. Zybertowiczem (bodajże w radio zet) sobie o niej przypomniałem.

Ostatnią pozycję zachwalał prof. Robert Gwiazdowski (na jakimś wykładzie), jako trafny opis ekonomii zachowań ludzkich. Zabrzmiało ciekawie :)

“Kochanek wielkiej niedźwiedzicy” stoi na półce od lat i jeszcze do niego nie dotarłam.

Dzięki za podanie tego tytułu:)

Tu mnie zaciekawiłeś. Kupiłam kiedyś na kiermaszu kilka książek Piaseckiego, ale jakoś tak się spodobały mojemu tacie, że do dziś u niego są, a ja w końcu nie przeczytałam. Wypożyczę. :)
Ciekawa ta Ekonomia. Napisz koniecznie, z jakiej prespektywy autorzy omawiają zagadnienie. Psychologicznej, socjobiologicznej, czysto behawioralnej?

A o czym jest Niezbędnik sarmaty?

Niezbędnik sarmaty to przede wszystkim opis polskiej szlachty, ówczesnej kultury (muzyki, literatury, stosunków damsko-męskich), obyczajów. Dość często są cytowane utwory Wespazjana Kochowskiego. Do książki jest dołączona płyta z muzyką w wykonaniu pana Jacka Kowalskiego.

Dam znać co z tą ekonomią :)

EDIT: Byłem niedawno na koncercie pana Jacka Kowalskiego z zespołem i cóż... nic tylko uchylić czoła. Ma się wrażenie, że to człowiek z innej epoki (w dobrym tego słowa znaczeniu) - śpiewa o rzeczach, które są dziś zupełnie niemodne. Rycerskość, męstwo, prawda, wierność... ale przedstawia i zawadiackość polskiej szlachty. Podobało mi się :)

Pomyślałem, że przywołam tutaj @sarmaticus'a, który na pewno czytał Niezbędnik, prawda? :P

Tak, oraz Niezbędnik Konfederata Barskiego też polecam, i muzykę również polecam, bardzo przyjemna. W Liceum się zetknąłem, trafiłem na koncert na żywo dla niewielkiej grupy osób, ale bardzo zacny. Poza samą muzyką fajne też te dawne instrumenty - wizualnie :))
Jest jeszcze niezbędnik Trubadura który mam i chyba jest o Polsko-Francuskich stosunkach (znaczy poza oczywiście samymi "Trubadurami" i ich pieśniami:p), nie jestem pewien nie zapadł mi w pamięć tak bardzo. Jest też niezbędnik Krzyżowca, który nie pamiętam czy mam :p więc raczej nie, ale może zapadł mi w pamięć jeszcze mniej, chociaż wątpię bo Krucjaty mnie żywo interesowały.

Posted using Partiko Android

Polecam w ogóle autora ma też spoko spojrzenie na świat współczesny ;)

A co do niezbędnika Sarmaty to nie jestem pewien czy to on jako pierwszy czy już gdzieś wcześniej, ale na pewno on ostatecznie zmienił moje zdanie o Sarmatyzmie bo w szkole od zawsze wpajane miałem: Sarmaci to symbol polskiego zacofania, gnuśności, pychy, ignorancji iii wszystkiego co złe może na tym świecie być... Jeśli ktoś ma chłodny (lub wrogi) stosunek do Saramtyzmu to polecam, niech przynajmniej przeczyta żeby zobaczyć jak można spojrzeć na to zjawisko z innej perspektywy.

A i jak pamiętam jest napisane lekkim, gawędziarskim językiem.

Jakby ktoś chciał pójść dalej to na pewno polecam jeszcze Pamiątki Soplicy, a później to hoho jest z czego wybierać ;) chociaż już mniej... Gawędziarskiego

PS. Też mam tę książkę Zybertowicza i to już jakiś czas, ale ostatnio jakoś nie mogę nic sensownego przeczytać...

Posted using Partiko Android

Przyznam szczerze, że dla mnie Niezbednik sarmaty był dość sporym wyzwaniem, bardziej mi to przypominało naukową publikację, która wymaga znajomości omawianego tematu także u innych autorów. Ale momentami było rzeczywiście lekko i przyjemnie.

Pana Jacka znałem głównie z artykułów w Polonia Christiana, ale Niezbędniki to trochę wyższa półka. Może mam tylko takie wrażenie dlatego, że na co dzień siedzę zupełnie w czymś innym.

Eee, chyba muszę zajrzeć ponownie :p ale pamiętam że pochlonalem szybko i przyjemnie 🤔

Posted using Partiko Android

Niezbędnik Konfederata Barskiego czeka w kolejce :P, Trubadura akurat się nakład wyczerpał.

Twórczość pana Jacka znam od kilku lat, ale dopiero niedawno zaopatrzyłem się w fizyczne kopie. Płyta Wojna i miłość chyba nigdy się nie znudzi :)

Btw. mam podobny problem do audiobooków, kiedyś nawet wygrałem w jakimś mini-konkursie (nie pamiętam już co to było) biografię Steva Jobsa w wersji audio i do tej pory (kilka lat) wisi na telefonie nieprzesłuchany...

Jeżeli nie jesteś słuchowcem, to można (i myślę, że warto) się tego po prostu nauczyć. :)

Coin Marketplace

STEEM 0.35
TRX 0.12
JST 0.039
BTC 70310.43
ETH 3568.34
USDT 1.00
SBD 4.73