T-64BW z Kramatorska. Wojna na Ukrainie, lipiec 2014 skala 1:35

in #pl-hobby6 years ago (edited)

Cześć,

Dziś chciałbym Wam pokazać w zasadzie pierwszy model, który wykonałem "ze zdjęcia" - z dbałością o szczegóły i poznanie historii danego pojazdu.

T-64BW

P1380374.JPG

T-64 to czołg używany głównie przez Ukrainę i Rosję. Nie licząc niewielkiego epizodu w Naddniestrzu na początku lat 90-tych, wojna na Ukrainie była jego prawdziwym chrztem bojowym.

Przeglądając zdjęcia z tego konfliktu natrafiłem na fotografię, która zainspirowała mnie do budowy.

39_O1_XLVPM8.jpg

Zacząłem poszukiwać kolejnych zdjęć, szperać w czeluściach rosyjskiego i ukraińskiego internetu i tak powoli, krok za krokiem zgromadziłem ponad 40 zdjęć tego jednego wozu! Żeby nie przynudzać podzielę się z Wami tylko kilkoma z nich.

t64abc.png

Pojazd trafił na front w czerwcu 2014 roku, gdy sytuacja pod Słowiańskiem i Kramatorskiem dojrzewała do zbrojnego rozstrzygnięcia. Został on sfilmowany wraz z czołgami 17. Brygady Pancernej, co każe mi sądzić, że to do tej jednostki należał pojazd.

Co ciekawe - nie działał on jednak w ramach 17. Brygady. Na wszystkich materiałach z walk widzimy go w otoczeniu żołnierzy i sprzętu z 95. Brygady Aeromobilnej. Prawdopodobnie Ukraińcy stworzyli mieszaną grupę bojową, która miała działać skutecznej.

009_ukr .jpg

5 lipca grupa ta znajduje się w awangardzie sił, które przejmują od separatystów Słowiańsk i Kramatorsk. Widać, że wóz brał udział w walkach - na pancerzu są przestrzeliny i uszkodzenia, a bok wieży zabezpieczono improwizowanym panelem z tzw. pancerzem reaktywnym. W to miejsce musiał zostać trafiony z wyrzutni RPG lub pokrewnej.

10527526_825613407449467_1566123477793944693_n.jpg

Prawdopodobnie przez cały lipiec T-64 walczy wspólnie z desantnikami z 95. Brygady. Ostatnie znane mi ujęcia pojazdu pochodzą z końcówki miesiąca z okolic Saur Mogiły.

T-64aaa.png

Co dalej, pozostaje wielką tajemnicą. Nie znam żadnych materiałów, które potwierdzają, że czołg przetrwał. Ale też nie znalazłem go(lub nie rozpoznałem) wśród setek zdjęć wraków ukraińskiego sprzętu. Szybkie postępy ukraińskiej armii w początkach lipca doprowadziły do zaangażowania w konflikt sił rosyjskich, które dość łatwo poradziły sobie z ukraińskim wojskiem, które usiłowało odciąć rebelię od granic z Rosją.

Model

Model powstał w skali 1/35 z zestawu firmy Trumpeter. Ale to tylko baza. Dopiero wiele różnych dodatków sprawiło, że zaczął on przypominać wóz ze zdjęć, m.in.:

  • aluminiową lufę Magic of Models,
  • pancerz reaktywny Kontakt-1 z E.T. Model
  • puste wyrzutnie granatów dymnych Voyagera
  • Zapinki do rosyjskich zasobników Abera,
  • antenę Abera,
  • i trochę własnych dodatków - z polistyrenu, drutu, blaszki, green stuffu i modelarskiego złomu.

P1280452.JPG

Po pomalowaniu postanowiłem umieścić model na podstawce. Inspiracją było to zdjęcie:

0673c1ac40bdf1cdb76495aeeaa6f4e4.jpg

Udało mi się dojść do tego, że jest do ulica w Kramatorsku, nazwana nomen omen, Aleją Pokoju... Dlatego w takiej scenerii umieściłem swój twór. Mam nadzieję, że komuś z Was się spodoba!

P1380376.JPG

P1380377.JPG

P1380379.JPG

P1380382.JPG

P1380381.JPG

P1380385.JPG

P1380387.JPG

Pozdrowienia!

Sort:  

Bardzo ładny model :)

Super czołg :) ale to musiało być praco i czasochłonne zajęcie.

Było troszkę roboty, nie śpiesząc się ok. 7 miesięcy pracy wieczorami, z wieloma przerwami oczywiście. Może kiedyś się zepnę i napiszę więcej jak to wszystko wygląda.

Byłoby super :) tworzysz wspaniałe dzieła.

Coin Marketplace

STEEM 0.33
TRX 0.11
JST 0.034
BTC 66598.01
ETH 3236.65
USDT 1.00
SBD 4.66