Hei og velkommen til min side om Hypotyreose!

in #norway7 years ago

Hei og velkommen til min side om Hypotyreose!

Hypotyreose er en fryktelig sykdom som påvirker ens liv på alle nivåer. Jeg vet akkurat hvordan det er når jeg selv led av det. Jeg ble kronisk trøtt, ofte følte kaldt og var generelt elendig. Livet mitt er blitt verre og verre, og jeg var bare en 28 år gammel mann!

Det verste var at jeg følte at medisinsk behandling ikke kunne hjelpe meg fullt ut. Det føltes som de famlet i mørket. Dette betydde at jeg var veldig usikker på situasjonen. Jeg begynte å lese og gjøre masse forskning på internett om hypotyreose.

Jo mer jeg leser jo mer skeptisk ble jeg til lege. Jeg leste om folk i min situasjon som startet med medisiner, ofte med narkotika Levaxin. Jeg innså at mange har tatt Levaxin i mange år, uten å få så mye bedre. Jeg leste om forskjellige Levaxin bivirkninger, og var ikke i det hele tatt ivrige etter å starte med deg selv.

Min egen behandling hypotyreose

Etter flere uker med lesing og gjennomgang, fant jeg en mann i USA, Tom Brimeyer. Han har viet sitt liv til å hjelpe mennesker med hypotyreose. Hans visjon og måte å tenke på var noe som resonnement var veldig bra med meg selv. I stedet for å stole på medisiner gjennom hele livet, har han utviklet en livsstilsendring i form av et strukturert kosthold og ernæring.

Jeg selv er veldig interessert i ernæring og mosjon, og jeg sterkt misliker tanken på å stoppe i de kunstige stoffer som forstyrrer den naturlige balansen i kroppen. Etter en liten tanke, bestemte jeg meg for å kjøpe sin e-bok hypotyreose revolusjon. Jeg tenkte hvorfor ikke, det er bare en diett. Definitivt verdt et forsøk i stedet for å kaste seg inn i en bruk av hormonpreparater.

Denne boken kurert min hypotyreose
Boken Hypotyreose revolusjonen kurert meg bare i at jeg endret kostholdet mitt, kosthold og livsstil!
Allerede etter noen uker begynte jeg å få merkbare resultater! Jeg følte meg mer energisk og mindre frosset. Jeg var også mer positiv generelt, noe jeg aldri var før min hypothyroidism symptomer sprengt. Jeg begynte å gå på treningsstudio flere ganger i uken, og gleden over livet begynte å komme tilbake.

Jeg er ikke utdannet lege, og dette er bare min personlige erfaring. Jeg tar ikke ansvar for hva du gjør, men jeg føler at jeg ønsker å dele mine erfaringer. Jeg har selv etter mye forskning på hypotyreose fikk et ganske godt bilde av sykdommen, symptomer, behandlinger og folks erfaringer. Dette er bare en måte for meg å spre min kunnskap på.

Hva er hypotyreose?

Hypotyreose er en endokrin lidelse, noe som betyr at du har dysfunksjonelle endokrin kjertel. Dette er vanligvis manifesteres som enten lave eller høye nivåer av hormonet i blodet. For eksempel, diabetes er en gruppe av endokrine sykdommer, hvor type en er avhengig av funksjonen av bukspyttkjertelen.

Under funksjon av skjoldbruskkjertelen

Når det gjelder den høyre hypotyreose, er dette en underfunksjon av skjoldbruskkjertelen, noe som betyr at den produserer for lite thyroid hormon. Disse kalles skjoldbrusk hormoner, og det er spesielt tyroksin og trijodtyronin ofte selv som det produseres for lite. Alt starter i hjernen i hypothalamus hvor det skiller ut hormonet TRH. TRH stimulerer deretter hypofysen til å produsere hormon TSH som i sin tur ber skjoldbruskkjertelen for å produsere tyroksin og trijodtyronin. Disse er også kalt T4 og T3, som de har 4 og 3 jodatomer bundet til den.

Skjematisk av funksjon av skjoldbruskkjertelen.
Bildet viser hvordan feedback system med en skjoldbruskkjertelen.
Tyroksin og trijodtyronin

Tyroksin er et prohormon og konvertert til trijodtyronin som er mye mer biologisk aktiv. Dette gjøres ved et jod-atom i tyroksin utgitt av et enzym. Trijodtyronin påvirke de fleste prosesser i kroppen, inkludert metabolisme, kroppstemperatur og hjertefrekvens. Dette forklarer hypotyreose symptomer som tretthet og følelse kaldt. Men trijodtyronin påvirker også vekst og utvikling, slik at barn som lider av hypotyreose (kretenismen) blant andre kan ha dverger.

Årsaker til hypotyreose

Det finnes mange ulike årsaker til sykdommen. Men det er alltid om at for lite skjoldbrusk hormoner dannes på grunn av en skjoldbrusk problem.

Hashimotos tyreoiditt

Hashimotos tyreoiditt eller Hashimotos sykdom er en autoimmun sykdom. En autoimmun sykdom er når den danner antistoffer som angriper sin egen kropp. Som for Hashimotos tyreoiditt er antistoffet kalt TPO ak som angriper skjoldbruskkjertelen. Dette resulterer i betennelse i skjoldbruskkjertelen og under produksjon. Hashimotos sykdom ble oppdaget i Japan i 1910.

Hashimotos tyreoiditt i seg selv ikke bety at personen har hypotyroidisme, men det ofte fører til den.

mangel på jod

Siden tyreoideahormonene tyroksin og trijodtyronin Jod led jod mangel hypotyreose. Jod-mangel er et globalt problem og nesten en tredjedel av verdens befolkning er berørt. Primært er det de fattige utviklingsland som er berørt. I den vestlige verden, er jodmangel ikke så vanlig, for eksempel i Sverige lagt jod til salt for å hindre jod mangel.

Jod i salt reduserer risikoen for hypotyreose.
Takket være den ekstra jod i salt for å hindre jod mangel.
Hypotyreose og graviditet

Sykdommen kan oppstå selv etter at legemet måtte tåle alvorlige fysiologiske lidelser. For eksempel, etter graviditet eller en viral sykdom.

andre årsaker

Hypotyreose kan også være forårsaket som en bivirkning av en annen behandling, for eksempel litium psykiatrisk behandling. Det kan også være fordi de har valgt operasjon for å fjerne skjoldbruskkjertelen til å behandle hypertyreose, som er det motsatte av hypotyreose.

Det kan også være grunn til skjoldbruskkjertelkreft. En annen mindre vanlig årsak er en feil i hypofysen som produserer hormonet TSH.

hypotyreose symptomer

Forstyrrelsen krever at personen har en lav metabolisme. Et lavt stoffskifte påvirker alle kroppens celler og organer. Derfor hypotyreose symptomer veldig mange, og ofte de kan være diffuse. Det kan på grunn av dette være vanskelig å vite hva som er galt med det første. Vanligvis symptomene gradvis avta og forringelse av kroppsfunksjoner. Siden sykdommen ofte rammer eldre mennesker, er det lett å først bland det med de vanlige symptomene på alderdom.

Noen vanlige symptomer på hypotyreose

Generell trøtthet, sove lenge uten å bli uthvilt
Det fryser hele tiden
Nedstemthet, depresjon
Uforklarlig vektøkning eller problemer med å miste vekt
konsentrasjons~~POS=TRUNC
Generell følelse av at noe er galt
Jeg vil snart skrive mer detalj i en egen artikkel om hypotyreose symptomer.

Hvem blir berørt?

Alle mennesker, uavhengig av kjønn og alder kan lide av hypotyreose. For eksempel, jeg var ung (28 år) fyr hit. Men det er veldig vanlig for kvinner å lide. Så mye som 2-3% av alle kvinner er berørt, og det sies at det vil gå 5-10 berørte kvinner på et berørt part. Det er også vanlig for middelaldrende eller eldre mennesker lider, etter 45 alder øker risikoen. Spesielt vanlig er det for kvinner i overgangsalderen. Det er også vanlig for kvinner å lide etter svangerskapet.

Sykdommen har en arvelig faktor, er det større risiko hvis noen i familien din har det. Mer enn 400 000 svensker behandlet for hypotyreose og det er sikkert mange urapportert fordi det er vanskelig å stille diagnosen. Mange mennesker kan ubevisst bli berørt, spesielt i mindre utviklet sykdom, kjent som subklinisk hypotyreose.

Det teller som en svøpe, og sammen med diabetes, en av de mest vanlige endokrine sykdommer.

Diagnostisering og utredning

Måten helsetjenester setter en hypotyreose diagnose av dagens situasjon er gjennom en blodprøve. Vil måle nivået av TSH, hormoner fri thyroid tyroksin (T4) og trijodtyronin noen ganger fri (T3). Svært mange, inkludert meg, er skeptiske til dette. Problemet med blodprøver er at konsentrasjonen TSH og skjoldbrusk hormoner i blodet ikke reflekterer effekten på cellenivå. Videre kan man ha verdier som indikerer sykdommen, men er forårsaket av annen sykdom.

Dersom fullt uttalt hypotyreose er forhøyet TSH-verdier, så vel som nivåene av thyroid hormoner. En ting som gjør meg ganske gjennomtenkt om hvordan gode TSH tester er, er at nivåene når behandling bør startes blitt redusert flere ganger. Tidligere en lav terskel på 10 mIE / L, så det ble redusert til fem, og er nå den fjerde runden i 2009, ble det foreslått at nivået vil bli senket til 2,5 mIU / L, men dette har aldri fungert, les artikkelen.

Et annet problem er at noen mennesker har naturlig lave nivåer av TSH. Ved en økning dom kan da være i den normale område og derfor savnet av legen.

Hypotyreose Behandling

Den vanligste behandlingen er ved hjelp av medikamentet Levaxin. Levaxin er en kunstig hormon som har samme effekt som naturlig thyroid hormon tyroksin. Noen får helt sunt med stoffet, men dessverre langt fra alle. Noen er gradvis blitt bedre, men ikke helt bra. For eksempel har noen pasienter opplever forbedringer, men vedvarer mange symptomer.

Det er på grunn av dette at jeg og mange andre er tvilsomt justert for å ta dette hormonet narkotika. Noen individer kan også, av ulike grunner for høy dose av Levaxin som kan føre til at de kan blodverdier stiller mild hypertyreose (motsatt sykdom). Dette i seg selv utgjør nye risikoer for pasienten.

Behandling med andre rusmidler

Det er mange andre medikamenter som har vist seg å fungere godt mot sykdommen. For eksempel er det vanlig å kombinere Levaxin inneholder syntetisk tyroksin med liothyronine syntetisk stoffskiftet.

Et annet stoff som har vist seg å fungere godt, NDT bestående av naturlig thyroid hormon. Dette er vanligvis avledet fra skjoldbruskkjertelen hos en gris. En studie fant at nesten halvparten (48,6%) av pasientene foretrakk NDT og bare 18,6% Levaxin.

Alternativ behandling for hypothyreose med kostholdet

Som jeg nevnte, jeg ble raskt skeptisk til medisinske prosedyrer og metoder. Jeg har lest så mye dårlig om lav kroppstemperatur og dårlig respons på ulike rusmidler. Jeg bestemte meg for å ta saken i egne hender og gjøre forskning og finne ut om det ikke kan forbedre sin situasjon på egenhånd. Svært raskt fant jeg forskjellige personer som klarte å forbedre eller helt bli kvitt sine hypotyreose bare ved å endre kosthold og matvaner!

Jeg ble umiddelbart svært interessert og begynte å grave dypere. En av de første som fikk meg til å innse at det kan fungere er det faktum at den vanligste årsaken til sykdommen (men ikke i Vesten) er jod mangel. Dette ville bety at hvis en person er diagnostisert på grunn av jod mangel, så er det bare å sørge for å få i jod, slik at du kan være sunt!

Jeg tenkte at kanskje det er enda flere ting å gjøre, mat å spise mye mat for å unngå og så videre. Jeg fant en rekke tips og biter her og der, men det var vanskelig å få et godt helhetsbilde av hva som konkret skal gjøre hver dag for å øke sjansene mine for forbedring.

Hypotyreose Revolusjon

Som jeg nevnte tidligere, fant jeg den personen Tom Brimeyer fra USA. Han har viet sitt liv til å hjelpe mennesker med hypotyreose. Han selv led av sykdommen i lang tid, og det ødela livet hans mer og mer. Akkurat som det gjør for hundretusener over hele verden. Han ble oppdaget av en persons kosthold og spisevaner kan være avgjørende.

Tom Brimeyer kjemper hypotyreose.
Tom Brimeyer, forfatter av boken The Hypotyreose revolusjonen.
Han har, etter flere år med forskning og behandling av pasienter utviklet en hel bok der han tydelig beskriver nøyaktig alt bør gjøres for å kurere sykdommen. Du kan finne sin nettside og les mer om boken her.

Jeg bekjenner at først trodde jeg det var litt for TV-Shop og snack salg på nettstedet. Men det er nok litt mer som sjargong er i USA tror jeg. Og ærlig talt, selv om han virkelig genuint ønsker å hjelpe folk så ville han trolig selv få betalt for det. Men fordi boken fungerer, tror jeg med rette, han kan gjøre det.

Jeg er blitt fortalt at ingen utdannet lege eller lignende, men denne boken har hjulpet meg med å få sunn og komme tilbake til min gamle selv. Jeg har også mistet tre kilo etter at jeg begynte på dietten. Det fungerte for meg, og forhåpentligvis kan den gjøre det for deg også!

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.15
JST 0.030
BTC 65803.15
ETH 2665.69
USDT 1.00
SBD 2.86