Değerlenen ama Bitcoin olmayan kripto para: Ripple nedir? [Cointurk 11. Projesi]

in #cointurk6 years ago

Rippl2e.png

Kimimiz arkada dönen algoritmaları ezbere biliriz, kimimiz "Yatırım yapsam kazançlı çıkar mıyım?" sorusundan ötesiyle ilgilenmeyiz, ama hepimiz aşağı yukarı kripto para konseptine aşinayız. Bugün bahsedeceğim de kripto para birimleri arasında yükselen, yakın geleceğin genç yeteneği olarak görülen Ripple coin. Piyasada XRP kısaltmasıyla anılıyor, tıpkı kardeşleri gibi Blockchain teknolojisi kullanıyor ve yatırımcısının yüzünü güldürüyor. Fakat bildiğiniz gibi Bitcoin ve benzeri çoğu kripto para birimi, asi Anadolu Rockçı doğası sebebiyle banka gibi üçüncü parti unsurlardan bağımsız hareket ediyor. Ripple ise kardeşlerinden bu noktada ayrılıyor, çünkü Ripple gerçek anlamda merkezi bir şirket tarafından dağıtılıyor.

"Kimin bu Ripple?"

XRP'nin sahibi, para birimiyle aynı adı taşıyan Ripple şirketi. Şirketin başındaki vatandaşlar, para birimini piyasaya tanıtırken yaklaşık (veya tam olarak) 100 milyar Ripple coin üretmişler ve toplanan verilere göre 2018 itibariyle 40 milyara yakın miktarda Ripple coin aktif olarak piyasada geziniyor. Yine aynı vatandaşların söylediğine göre kalan yaklaşık 60 milyarlık XRP, aylık 1 milyar olacak şekilde önümüzdeki aylarda piyasaya sürülecek.

ripple.png

"Diyelim ki Ripple aldık. Neler yapabilirim?"

Ocak 2018 itibariyle diyebilirim ki pek bir şey yapamazsınız. Şu an göründüğü kadarıyla sadece yatırım yapıp ileride değerlenmesini ümit edebilirsiniz, çünkü Ripple ile online bir mağazada alışveriş yapmak veya yiyecek/içecek sipariş etmek gibi olaylara girilemiyor. Ripple genel olarak bankalar ve hesaplar arası para transferlerinde kullanılıyor. İleride konsepti değişir mi bilmiyorum ama şahsi fikrimi sorarsanız değişecek gibi durmuyor.

"Bankaların kendi parası yok mu? Neden Ripple kullanıyorlar?"

Diyelim ki üniversite öğrencisisiniz ve yurt dışı değişim programıyla Almanya'ya okumaya gittiniz. Paranız bittiğinde ailenizden ek harçlık istediğinizde, gönderilen para kim bilir kaç işlemden geçiyor. Türkiye'deki bankanız yatırılan parayı inceliyor, süzüyor, onaylıyor, belki başka bir merkeze iletiyor. O merkezde değer biçiliyor, onaylanıyor derken sonunda sizin yurt dışı bankanıza geliyor. Ve o da ne? Bu sefer de orada bir dünya işlemden geçiyor. Kısacası sizin o parayı elinize almanız birkaç günü bulabiliyor.

Eğer hesabınızın bulunduğu bankaların Ripple ağına erişimi varsa, transferi bu ağ üzerinden yapmak sadece birkaç saniye sürüyor. Düşünecek olursanız bu çok çılgın bir fark. Ayrıca günümüzün en popüler kripto para birimlerinden olan Bitcoin bile saniyede birkaç işlem gerçekleştirebilirken, Ripple ağında saniyede 1000'in üzerinde işlem gerçekleşebiliyor. Bu da Ripple'ı öne geçiren başka bir avantaj ve bana soracak olursanız önemli bir avantaj.

"Sonuç olarak yatırım yapmalı mıyım?"

Asıl sorduğunuz şeyin "Değerlenir mi buralar?" olduğunu biliyorum. Değerlenme ihtimalini yüksek görüyorum, çünkü teknolojisi sebebiyle Ripple, işlem gördükten sonra silinen bir para. Yine Bitcoin örneğinden yürüyecek olursak, üretilen her Bitcoin sistemde kalıyor. El değiştiriyor, ama yok olmuyor; dolayısıyla her üretilen Bitcoin ile birlikte bitcoin madenciliği zorlaşıyor. Sistemde dönen para miktarı artmasına rağmen elde etmesi zorlaştığı için Bitcoin giderek değerlenen bir para birimi.

Şimdi de her işlemden sonra Bitcoinlerin sistemden silindiğini düşünün. Giderek değerlenen bir sanal para birimi düşünün ki aynı zamanda piyasadaki miktarı azalsın. Ripple işte tam olarak bu. Hiçbir zaman ne olacağını tam kestiremeyiz, ama gerçeğe o çok yakın tahminler yürütebiliriz. O kadar ki, bir süre sonra geriye dönüp baktığımızda "Falcılar medyumlar halt etmiş, geleceği benden iyi gören yoktur" diyebiliriz. Şu an bildiklerime ve öngörülerime dayanarak söyleyebilirim ki Ripple'ın ileride değerlenmemesi için hiçbir sebep göremiyorum. Aksine, merkezi unsurlar tarafından da desteklenen bir para birimi olması, işlevsel olarak kullanılıyor olması, güncel olarak tercih ediliyor olması ve piyasada dolaşan Ripple miktarının belli aralıklarla azalması sebebiyle diyebilirim ki, evet arkadaşım, buralar değerlenir.

prezzo-ripple-a-7000-da-inizio-anno.-perche-fare-trading-su-xrp-e-piu-sicuro-del-bitcoin-forse-1.jpg

Yine de yatırım işine gireceklere sesleniyorum: Ben sadece tahminde bulunan bir kardeşinizim. Sonra peşime mafya takıp sokak ortasında beni bir güzel dövdürüp de üstüme "GÜVENİMİZİ BOŞA ÇIKARDIN" yazan bir not parçası bırakmayın. Sorumluluk size ait.

"Sen yatırım yapacak mısın?"

Belki. Düşünüyorum sevgili kardeşlerim. Ama fazla şüpheci bir insan olmasaydım emin olun ki bu işe girmiştim.

Aklınıza takılan bir ayrıntı, sormak istediğiniz bir konu olursa, konuyla alakalı olması şartıyla bu yazının altına yorum yapabilirsiniz. Beğenirseniz upvote/resteem gibi yollarla destek verebileceğinizi zaten benden iyi biliyorsunuzdur.

Vakit ayırdığınız için hepinize tek tek teşekkür ediyorum.

Bir sonraki sefere görüşmek üzere,

Keyifli hayatlar, hayırlı kazançlar dilerim!

Sort:  

Benimde çok çok az bir miktar xrp yatirimim var ancak çok degerlenecegini düşünmüyorum. Daha doğrusu BTC gibi hızlı bir yükseliş beklemiyorum. Belki seneler içinde yavaş ve emin adımlarla yükselir ama çokta aşırı derecede değer kazanacağını sanmıyorum.

Katılıyorum. Bitcoin uçtu ama uçması seneler aldı. Ripple şirket olarak sanal para birimi işine gireli yaklaşık 2 sene oldu diye biliyorum, dolayısıyla daha çok genç diyebiliriz. Bu yüzden uçsa bile yakın bir zamanda olacağını düşünmüyorum, ama mevcut bankalar tarafından kullanılan bir ağ olmasını ve işlem süresini ciddi derecede kısaltmasını avantaj olarak görüyorum. Yine de dediğim gibi, kesin bir şey söylemek mümkün değil. Şu noktada sadece tahmin yürütebiliyorum.

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.032
BTC 63754.85
ETH 3055.95
USDT 1.00
SBD 3.85