STEEM Basic Income - jak to tedy funguje?

in #cesky6 years ago (edited)
V minulém postu jsem slíbil, že sepíšu post o SBI, čili Steem Basic Income. Netroufnu si tvrdit, že to bude do posledního detailu. Máme tu jiné kádry, kteří jsou schopni ponořit se do hloubky blockchainu a obohatit nás technickou analýzou. Ale něco málo informací jsem posbíral, tak je zkusím předložit a kdo bude chtít, může dále pátrat a zkoumat ;)

sbi.png

První SBI shares jsem si pořídil prostřednictvím @steemitbuilder. Nepíšu nyní úplně často a tuto investici beru částečně jako svoji motivaci ke zlepšení ;)

Na účet Steemit Builder jsem poslal svých 6 volných STEEMů, za 3 z nich mám 4,5% upvote od @steemitbuilder a to jedenkrát za 24 hodin. @steemitbuilder následně další 3 STEEMy poslal na @steembasicincome a tím mi zajistil první 3 podíly od SBI.

V době, kdy jsem tuto transakci prováděl, bylo nutné, právě z tohoto důvodu, posílat částky v násobcích dvou, tedy 2, 4, 6 atd. Minulý pátek došlo ke změně podmínek a u Steemit Builder si nyní můžete vybrat, zda si koupíte pouze jejich Build a za každý 1 STEEM budete mít 1,5% jejich upvotu, nebo zda částku zdvojnásobíte a za půlku od nich dostanete Shares od SBI. Po nakoupení podílu u Steemit Builder dostanete jako poděkování jejich plný upvote na svůj poslední post, nebo komentář.
Více info na webu Steemit Builder.

A nyní již k SBI, tedy @steembasicincome. Zkusím stručně vypsat to, co jsem zatím vyzkoumal.

Oč v projektu jde, jsem psal minule. Ostatně na profilu SBI je uvedeno:

Social Experiment to provide every Steemian with Basic Income ~~ help us change the world

SBI má za cíl zajistit svým podílníkům pravidelný upvote, jehož výše zavisí na počtu vlastněných podílů, shares. Z počtu vlastněných shares je spočítána týdenní hodnota upvotu.

Jak si můžu pořídit podíl?

K SBI share se dostanete tak, že vás bude nějaký jiný steemian "sponzorovat", nebo se rozhodnete "sponzorovat" vy někoho, koho chcete podpořit. Za 1 STEEM zaslaný na účet @steembasicincome, kde v memo uvedete username sponzorovaného, jsou přiděleny dva shares. Jeden dostane sponozor, druhý sponzorovaný. Já tak získal první 3 shares jako sponzorovaný od @steemitbuilder, dalších 10 shares jsem získal jako sponzor, viz předchozí post. Sponzorovaný steemian po připsání podílu dostane echo v peněžence, viz obrázek.

petecko_share.png

Nějaký bonus by nebyl?

Tak určitě... ;) Každý již existující člen, podílník si může zajistit bonusové shares tak, že deleguje svoji SP účtu @steembasicincome. Za každých 10 SP tak je možné získat 1 bonusový share. Ten je k dispozici tak dlouho, jak je SP delegováno. Zkusil jsem tedy delegovat 20 SP, čímž bych měl získat další 2 shares a dostat se tak na počet 15 shares.

tazi_sbi_delegate.png

A jak velký upvote získám? A jak často?

Jak již jsem psal, dle počtu vlastněných shares je spočítána hodnota týdenního upvote. Nicméně upvoty jsou udělovány dle aktivity autora. Já bych tedy za svůj jeden post za týden dostal celou hodnotu upvote, ale takový @phortun, který publikuje každý den, dostane (a dostává) každý den zhruba 1/7 týdenního upvote. Je to řešení logické, upvotování na denní bázi je lepší pro hospodaření s voting power. SBI provozuje v současné době deset poolů, ze kterých vám může přistát upvote. Kromě účtu @steembasicincome vám může upvote chodit z @sbi2, @sbi3 a tak dále.

Hodnota jednoho share v době, kdy jsem sponzoroval deset autorů z #cesky rybníčku byla asi 0,0074. O týden později již to bylo 0,0094. Od nějakých 25 - 30 shares je tedy možné, že si přijdete na čtvrťák týdně. Samozřejmě hodnota share bude závislá na tom jak SBI poroste, jaká bude hodnota STEEMu, kolik bude podílníků a na dalších faktorech. Ale na volatilitu jsme zde na Steemit (a nejen zde) zvyklí, ne?

Zjistím někde, kolik shares vlastním?

I to se dá, ale nečekejte (řekl bych zatím) žádnou online databázi. S určitým spožděním to můžete zjistit v SBI Lookup Tool, cože je Spreadsheet na google.com. Spreadsheet je zamčen a pokud tedy chcete zadat svůj username a zjistit stav shares vámi vlastněných, musíte si uložit kopii. Pak lze vidět například toto:

sbi_tool.png

A nebo toto, protože @phortun projevil zájem dopátrat se stavu svých shares. Tady můžeme vidět, že v době aktualizace měl 23 shares, hodnota jeho základního příjmu činí 0.158 STU a protože postuje každý den, tak dostává z poolu @sbi7 každý den jeden upvote v hodnotě 0,02 STU.
Snad se @phortun nebude zlobit, že si ho tu beru do úst. Snad ne, protože blockchain, že áno ;)

phortun_sbi.png

Další vysvětlení a odkaz na jiný spreadsheet se statistikou můžete najít zde. Onen spreadsheet potom přímo pod tímto linkem

EDIT: Na základě komentáře od @bucipuci sem hodím i jím zmíněnou kopii SBI Lookap Tool, která je editovatelná. Tím odpadá potřeba dělat si kopii a řeší tento problém pro lidi, kteří nemají účet na google.com.
Tabulka je zde a autorem je @fraenk.

A můžu se někde zeptat?

Pokud používáte Discord, můžete se přihlásit do SBI kanálu.
Discord moc aktivně nepoužívám, ale chodí mi od GINAbot upozornění na dění zde. GINAbot se vám bude hodit i pro ověření vašeho Steemit username, pokud budete chtít proniknout do větší hloubky SBI kanálu. Ale o tom třeba příště ;)

Snad jsem na nic nezapomněl. Nepasuji se do role znalce SBI, ale nějaké informace jsem hledal, protože SBI beru jako investici do budoucna a také trochu jako svoji motivaci zveřejňovat posty více pravidelně. Pokud vás napadne cokoliv dalšího, položte dotaz v komentáři. Třeba já, nebo někdo jiný bude znát odpověď. A nebo z toho vznikne další post.
Sort:  

Díky, shrnutí se vždy hodí.

Na základě Tvého minulého článku jsem to vyzkoušel. Uběhlo osm dní a stále nejsem v jejich evidenci. :(

Trvá to 7-10 dní. Ale v poslední verzi máš 1 share. Mrkni se na tabulku, kterou níže zmiňuje @bucipuci, případně já jsem ten odkaz vložil jako edit do článku.

Díky. Našel jsem to. Buď byla ráno jiná tabulka nebo jsem špatně hledal. Asi to druhé.

Rozhodně je to zajímavý projekt, který stojí za to sledovat.

Ve svém postu Poznámka na okraj jsem uvedl dva odkazy na možnost zjištění množství SBI akcií. Tabulka od @fraenk je editovatelná, takže si není třeba dělat kopii originálu.

Tvůj post jsem četl, ale nějak mi to uteklo. Tím, že už jsem měl v bookmarkách originál SBI Lookup Tool, tak jsem to nějak neřešil.
Doplnil jsem to i do článku. Díky moc za doplnění.

Není zač ;-)

Parádní shrnutí, díky za něj! Rád jsem v něm posloužil jako názorná pomůcka :D

Congratulations @tazi! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Coin Marketplace

STEEM 0.36
TRX 0.12
JST 0.039
BTC 70223.87
ETH 3561.28
USDT 1.00
SBD 4.73