OPEC + bereikt een akkoord, olieprijs stijgt

in #alldutch5 years ago
  • OPEC+ verlaagt de olieproductie met 1,2 miljoen vaten per dag vanaf januari, en ten opzichte van het productieniveau van oktober.
  • OPEC reduceert 800k vaten, NOPEC neemt 400k vaten voor zijn rekening
  • Deal duurt 6 maand en vanaf april volgt er een evaluatie
  • Brent olie sloot de dag af op $ 61,29 (+1.73%)

Na een reeks van moeizame onderhandelingen hebben het oliekartel OPEC en een groep andere landen onder leiding van Rusland een akkoord bereikt om in de eerste helft van 2019 de olieproductie met 1,2 miljoen vaten per dag terug te brengen.


De vermindering van de olieproductie was noodzakelijk om de oliemarkt terug in evenwicht te brengen. Het zwarte goud zakte tussen begin oktober en eind november met zowat 30 procent omdat er overaanbod dreigde.


Koersverloop doorheen de dag

Het nieuws was initieel een mooie opsteker voor de olieprijs nadat eerder deze week bekend raakte dat Canada de productie met 300k vaten per dag zou reduceren. Uiteindelijk vond ik dat het enthousiasme toch wel snel verdween aangezien de olieprijs zowat 4% terugviel van zijn intraday high.

Dat is volgens mij toch wel een teken dat de markt zich nog steeds zorgen maakt. Deze overeenkomst heeft heel wat voeten in de aarde gehad en er duiken steeds meer breuklijnen op. (cfr. Qatar). Ik kan mij dus wel wat vinden in die "zorgen". Niet iedereen zit namelijk op dezelfde golflengte binnen de OPEC.

Daarnaast krijg ik ook steeds meer de indruk dat Moskou zich begint te irriteren aan het feit dat ze zich altijd moeten aanpassen aan de wensen van de Saudi's. Ze verliezen hierdoor constant marktaandeel aan Amerikaanse producenten. Bovendien kunnen de Russen, budgettair gezien, lagere prijzen aan dan de meeste OPEC landen.

Als het ooit zover komt, vermoed ik dan ook dat Moskou gaat kiezen voor het behoud van marktaandeel in plaats van prijsstabiliteit. En in zo'n scenario sluit ik prijzen onder 25 USD zelfs niet uit Maar goed, zo ver zijn we natuurlijk nog niet.


De OPEC+ deal blijft op korte termijn een positief gegeven die, in combinatie met andere zaken, voor wat herstel in de olieprijs kan zorgen. Een stijging tot $ +70 sluit ik zeker en vast niet uit.



Posted from my blog with SteemPress : http://www.marketmaven.be/opec-bereikt-een-akkoord-olieprijs-stijgt/

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.032
BTC 63547.08
ETH 3070.13
USDT 1.00
SBD 3.83